به گزارش پایگاه خبری ربیع، بخشی نگری در سند تحول بنیادین مشکلات زیادی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در اولین نشست خبری خود با رسانه‌ها به این مسله اشاره داشت که اماده هستیم در سال ۹۸ با تمام توان در خدمت نظام تعلیم و تربیت باشیم.

علی اکبر کمالی افزود: در استان اصفهان ۸۷۲ هزار دانش آموز داریم که ۵۲ هزار نفر در دوره پیش دبستانی مشغول به تحصیل هستند و ۵۷ هزار نفر نیز از همکاران شاغل هستند.

وی ادامه داد: اگر بلوغ سیاسی و اندیشه و پیشرفت در عرصه‌های مختلف می‌خواهیم باید جایگاهان را در آموزش و پرورش جستجو کنیم. در اختصاص منابع باید به آموزش بها دهیم. اگر بخواهیم امار زندانیان، طلاق و بزه‌های اجتماعی را کاهش دهیم باید به آموزش و پرورش بها دهیم و ارتباط مستمر داشته باشیم.

وی بیان داشت: در سال تحصیلی آینده تفکر خلاق و شکوفایی استعدادها شعار ماست و قصد داریم که بین خانه و مدرسه همگرایی ایجاد کنیم. امروز مدارس نامریی و شبکه‌های مجازی به عنوان رغیب سرسخت آموزش و پرورش مسولیت ما را درامر آموزش سخت‌تر کرده است.

وی تاکید کرد: باید خانواده‌ها باید با شرایط سنگین شبکه‌های اجتماعی در کنار آموزش و پرورش قرار گیرند.

قدمت بالای مدارس در اصفهان مشکل آموزش و پرورش است

وی گفت: مدارس ما قدمت بالایی دارد و با افزایش جمعیت دانش اموزی, نیاز است که بسیاری از مدارس بازسازی و مرمت شوند. مشگل ما بسیار حاد و نگران کننده است. مسولین ما باید اهتمام ورزند برای بازسازی این فضاها. برخی مدارس ما بالای ۱۰۰ سال قدمت دارند وباید زمینه برای حضور خیرین مدرسه سازفراهم شود تا بسیاری از این مشکلات حل شود.

کمالی افزود: هدف ما ایجاد روحیه شاداب و با نشاط در مدارس است, مدیران مدارس باید فضایی برای دانش اموزان فراهم کنند تا دانش آموز شوق حضور در مدارس داشته باشد. مثلاً برگزاری المپیادهای درون مدرسه‌ای, حیاط پویا, نصب تابلوهای نوشتاری برای دانش اموزان, ازجمله این اقدامات است.

ارتقا دوره‌های ابتدایی مدنظرماست

وی گفت: اولویت ما در همه زمینه‌ها ارتقا دوره ابتدایی است اگر در این دوره خوب عمل کرده باشیم در دیگر دوره‌ها رشد می‌کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه توسعه فضاهای کسب و کار همراه با آموزش‌های فنی و مهارتی دیگر اولویت آموزش و پرورش است گفت: دردوره متوسطه گرایش به سمت رشته‌هایی است که فکر می‌کنند در آینده متضمن اشتغال است, ممکن است بازار کار دران رشته فراهم باشد ولی رقابت سخت است. هم اکنون ۴۲ درصد ظرفیت دانش اموزان ما در رشته‌های فنی و حرفه‌ای است اما تلاش این است با اختصاص تجهیزات مناسب و نیروی انسانی ماهر در کنار هم فعالیت‌های خوبی را برای دانش اموزان داشته باشیم.

مشکلات طرح تحول سند بنیادین

وی افزود: در طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش بایستی همه جوانب ان دیده شود ومتاسفانه بخشی نگری در این سند باعث ایجاد مشکلات بسیاری شده است. نظام ۶.۳.۳ که امسال آخرین سالان است. مشکلاتی را در پایه ۱۲ در بحث فضا، تجهیزات و نیروی انسانی برای ما بوجود آورده و ما را با چالش روبه رو نموده است.

توجه به فعالیت‌های پرورشی در مدارس

وی در حوزه فعالیت‌های پرورشی افزود: امسال همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رنگ و بوی برنامه‌های آموزش و پرورش رنگ و بوی چهلمین سالگرد پیروزی اتقلاب را به خود گرفته است؛ ازجمله در حوزه عفاف و حجاب و اقامه نماز برنامه‌های زیادی درنظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: قصد داریم برای رونق بخشی به فضاهای ورزشی در مدارس امسال و در هفته دولت تجهیزات ورزشی جدید به همه مدارس اهداکنیم.

نیروهای جوان اولویت به کارگیری در آموزش و پرورش هستند

وی در پاسخ به پرسش, خبرنگاران به این مسله اشاره داشت: مشگل مدارس با قدمت بالا در کل کشور و بالاخص در استان اصفهان وجود دارد.

کمالی گفت: برای سال تحصیلی جدیدنیروهای اصلی ما نیروهای جوان خواهند بود و نیروهای بازنشسته با ساعات کاری کمتر در مدارس به کار گیری می شوندزیرا معلمی تکلیفی است که کارش پایان ندارد.

وی بیان داشت: اهتمام ویژه‌ای برای نظارت به مدارس غیر دولتی داریم وامسال با شدت بیشتری به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد. و در ادارات آموزش و پرورش اداره‌ای تحت عنوان مشارکت‌های مردمی داریم که اماده پاسخوگویی به شکایات مردمی است.

وی تاکید کرد: گرفتن وجه در مدارس دولتی در زمان ثبت نام به غیر از وجه کتاب و بیمه دانش اموزان مجاز نیست. درمدارس تلفن رسیدگی به شکایات درج شده است و مردم می‌توانند شکایات خود را با ما مطرح کنند. با مدیران صحبت کرده‌ایم که تخلف نکنند و برای جذب مشارکتهای مردمی راهکارهای دیگری بعد از زمان ثبت نام داشته باشند. در هر صورت به صورت محسوس و نامحسوس در حال برخورد با تخلف‌های صورت گرفته هستیم.

مدیر کل آموزش و پرورش افزود: به صورت داوطلبانه باید مشارکت‌های مردمی جذب شود. اخذ وجه در مدارس دولتی به بهانه جذب مشارکت‌های مردمی را جایز نمی‌دانم.

وی در ادامه گفت: مدرسه کانکسی در استان نخواهیم داشت و مدارسی که احیاناً کانکسی است جمع اوری می‌شود.

انتهای پیام/