به گزارش پایگاه خبری ربیع، معاون وزیر آموزش وپرورش گفت: پایداری وجاودانگی هرجامعه با پیشرفت در سه حوزه علم و دانش ، فن ومهارت وسرمایه به دست می آید.
علی با قرزاده در آئین اختتامیه نوزدهمین اردوی عشایرکشوردرابتدا به تعریف سرمایه اشاره کرد وافزود : سرمایه نعمت هایی که انسان به واسطه آن به اهداف خود می رسد .
وی سرمایه را به چهار نوع فیزیکی، فرهنگی، انسانی واجتماعی تقسیم وبیان کرد: سرمایه فیزیکی همان ابزار، امکانات ونوع دوم سرمایه فرهنگی است.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور ارتقاء سرمایه فرهنگی کشور را ازدستاوردهای این اردوها بیان کرد و گفت : ارزش افزوده بسیار بالا از ویژگیهای این نوع از سرمایه در تجمیع با دیگرسرمایه ها می باشد که می توان شخصیت های شاخص همچون علما ، شهدا وشعرا و آثارتاریخی را جز این گروه قرارداد.
به گفته باقرزاده سرمایه انسانی نوع سوم سرمایه است که نیروهای کارآمد، متخصص ومتعهد هرجامعه را شامل می شود و پیشرفت وتوسعه هرجامعه با وجود سرمایه های فرهنگی وفیزیکی بدون سرمایه انسانی دست نیافتنی است.
وی سرمایه اجتماعی را از دیگر سرمایه ها برشمرد وعنوان کرد: اتحاد، مشارکت ،عدالت ، رضایت ، ایثار وگذشت از مؤلفه های این نوع سرمایه است که این اردوها فرصت خوبی برای تمرین این نوع از سرمایه است.
معاون وزیر آموزش وپرورش به روانشناختی یا روانشناسی مثبت گرا نوع دیگر سرمایه که از سرمایه های درونی انسان است اشاره کرد وافزود : این نوع سرمایه که از نوع درونی است باید درون هر انسانی شکل بگیرد که برای آن چهار شاخصه می توان نام برد شاخصه اول باورخود کارآمدی یا همان شناخت از توانمندی واستعدادها و تلاش در جهت رسیدن به مقصد که لازمه آن باور ویقین به توانمندی های خود است.
باقرزاده خوش بینی آن هم نسبت به خود ، جامعه وآینده را ازدیگر شاخصه های این نوع سرمایه بیان کرد .
وی به شاخصه بعدی یعنی امید یا همان نیرو وانرژی اشاره کرد وافزود : برخورداری از اهداف پیچیده ونزدیکتر بودن به اهداف از نتایج افزایش امید در جوامع بشری می باشد.
رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور تاب آوری یاهمان قدرت تحمل شرایط سخت را ازدیگر مؤلفه بسیارمهم این نوع سرمایه عنوان کرد وگفت : اردو محل تمرین تاب آوری است چرا که اردو در واقع خود به نوعی تمرین سرمایه های انسانی، فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی بویژه امید ،خوش بینی وتاب آوری است.
وی کسب مهارت و دانش ، کسب دوستان جدید و آشناشدن با فرهنگ های مختلف را از ویژگیهای بارز این چنین اردوها بیان و خاطرنشان کرد : می توان به کمک این سه شاخص همراه سرمایه های ذکرشده به مقصد متعالی که خود تعین کردیم برسیم.
معاون آموزش ابتدائی اداره کل آموزش وپرورش استان ارج نهادن به استعدادهای برتر دانش آموزان ، تقویت وحدت ملی ، ایجاد هم فکری وتعامل اقوام مختلف ، استفاده بهینه از اوقات فراغت دانش آموزان ، افزایش آگاهی وخودباوری دانش آموزان عشایر در راستای عدالت آموزشی را ازمهمترین اهداف این اردو عنوان کرد.
شهین جوانی گفت: نوزدهمین اردوی عشایری کشورویژه پسران با شرکت ۵۰۰ دانش آموز عشایر مقطع اول ودوم متوسطه از ۲۲ استان با اجرای بازیهای بومی محلی ومسابقات فرهنگی هنری ورزشی به مدت پنج روز در اردوگاه شهیدبهشتی شهرابریشم برگزارشد.

به گفته جوانی نوزدهمین اردوی عشایری کشورویژه دختران ۲۰ الی ۲۴ ماه جاری در همین مکان برگزارمی شود.