به گزارش پایگاه خبری ربیع، محمد دانشگر با اشاره به بحران آب در تابستان امسال اظهار کرد: یکی از برنامه های ما در سال ۹۷ برای کاهش اثرات خشکسالی و تعدیل بحران، این است که انشعابات پرمصرف را برای اعمال مدیریت در مصرف پایش کنیم، در این راستا قرار است امسال ۱۹ هزار مشترک مورد ارزیابی قرار گیرد که به طور میانگین بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ لیتر مصرف دارند، باید توسعه دامداری در استان از نوع سبک به سمت سنگین حرکت کند تا در مصرف آب صرفه جویی شود. بسیاری از مسایل و مشکلات ما ناشی از مساله وجود دام است، قسمت عمده ای از آن ۳۰ درصدی که رعایت مصرف ندارند و ۶۰ درصد آب را مصرف می کنند، در همین دسته قرار دارند.
دانشگر تصریح کرد: صرفه جویی با عنوان درست مصرف کردن و مدیریت مصرف مدنظر است، با مدیریت مصرف می توان به حفظ و صیانت از منابع آبی کمک کرد و آب را برای آیندگان نیز حفظ کرد، از منظر اقتصادی هم اگر بخواهیم آب بیشتری تولید کنیم، در واقع هزینه بیشتری را متحمل شده ایم. بنابراین با یک مدیریت مصرف می توان مانع بروز برخی مشکلات شد.

مدیرعامل شرکت آبفار استان در خصوص کاهش میزان تولید از طریق نوسازی شبکه های آبرسانی گفت: این نیز یکی از راه های کاهش مصرف است. باید با کاهش هزینه های غیرضروری اعتبارات خود را صرف جلوگیری از هدررفت منابع آب کنیم، همچنین اقتصاد آب مساله ای تاثیرگذار در مدیریت مصرف است. در حال حاضر قیمت تمام شده هر متر مکعب آب ۱۶۰۰ تومان تمام می شود اما این آب به مشتری با قیمت ۳۰۰ تومان ارایه می‌شود که ۲۶ درصد کمتر از هزینه تمام شده است.

وی ادامه داد: در حوزه آب و فاضلاب روستایی استان، ۲۴۷۹ روستا تحت پوشش بوده که ۵۸۷ هزار مشترک را شامل می شود. ۹۲ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش خدمات شرکت است، حدود ۲۲ هزار کیلومتر طول خطوط انتقال و شبکه توزیع بوده که حجم بسیار گسترده‌ای از تاسیسات را شامل می‌گردد، بیش از ۳۱۱ هزار متر مکعب حجم مخازن استان بوده و ۱۳۰۲ منبع آبی تامین کننده آب شرب روستاهاست که ۸۰ درصد آن تامین شده از چاه هاست.

وی بیان کرد: در حال حاضر از طریق ۲۴ آزمایشگاه پایش منابع آبی استان صورت می‌گیرد، سرانه مصرف برای شرکت ما ۱۵ متر مکعب برای هر مشترک در ماه است. خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته ۷۰ درصد مشترکین الگوی مصرف را رعایت می کنند که این تعداد ۴۰ درصد میزان آب را مصرف می کنند. ۳۰ درصد دیگر نیز با عدم رعایت الگوی مصرف، ۶۰ درصد آب تولیدی را مصرف می کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با بیان اینکه بخشی از پارامترهای سرانه مصرف به مسایل بهداشتی و بخشی هم به مصرف شرب باز می‌گردد، تصریح کرد: در این پارامترها در بخش مصارف بهداشتی، نزدیک به ۸۰ لیتر برای هر مشترک در نظر گرفته شده است. با این حال متوسط جهانی این رقم بین ۴۵ تا ۵۰ لیتر است. به عنوان نمونه میزان مصرف هر مشترک برای استحمام ۴۵ لیتر است که می توان با مدیریت مصرف، ۲۰ لیتر آن را صرفه جویی کرد. با همین یک مورد می توان در سال ۱۵ میلیون متر مکعب کاهش مصرف داشت.

محمد دانشگر درخصوص شناسایی و رفع انشعابات آب غیرمجاز افزود: در سال ۹۵، ۴۳۵۰ انشعاب غیرمجاز کشف و شناسایی شد. این میزان در سال گذشته ۶۶۷۰ انشعاب بوده و پیش بینی می شود امسال این رقم به ۷۲۰۰ مورد برسد. علت رشد این رقم نیز خشکسالی و نیاز به منابع آبی است. مساله دیگر انشعابات رایگان است که طی سال های گذشته مساجد و حسینیه ها جزو آن بوده و با مصوبه مجلس، امسال مدارس هم به این مجموعه اضافه شده است. این مصارف رایگان یکی از انشعابات پرمصرف است.

مدیرعامل شرکت آب و فاصلاب روستایی خراسان رضوی یادآور شد: ۲۰۷ روستای استان با بحران کمبود آب مواجه بوده که تراکم این روستاها بیشتر در جنوب استان است.