به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نشست خبری طرح آموزشی، تربیتی قاریان نوجوان و جوان با عنوان طرح اسوه با حضور محمد تقی میرزاجانی مدیر و سیدداود سجادی معاون برنامه‌ریزی آموزشی طرح اسوه برگزار شد.

در این نشست میرزاجانی با اشاره به نیاز آموزش و تربیت قاریان نوجوان به عنوان آیندگان تلاوت کشور گفت: جامعه فرهنگی قرانی عصر سال ۹۳ برای رفع این نیاز به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه قرائت کار ریشه‌ای و مبنایی انجام شود و به همین منظور طرحی ویژه قاریان نوجوان برنامه‌ریزی شد تا براساس آن این افراد هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ اخلاقی الگویی برای هم‌نسلان خود باشند.

وی از آغاز طرح اسوه در دوره‌ای یکساله از سال ۹۳ خبرداد و گفت: این طرح در ابتدای کار به صورت آزمایشی در دوره‌ای یکساله طراحی و در ادامه در دوره‌هایی ۳ ساله و ۵ ساله ارتقاء یافت و نهایتاً به عنوان یک طرح ۸ ساله به تکامل و بلوغ رسید تا قاری نوجوان با حضور در این طرح تا حدود ۲۰ سالگی و سال اول دانشگاه به لحاظ فنی و تربیتی مورد آموزش قرار گیرد و پس از آن هم برنامه‌هایی برایش در نظر گرفته شود.

وی درخصوص برنامه‌های تربیتی طرح اسوه گفت: در کنار موضوعات فنی تلاوت دروس دیگری مانند نهج‌البلاغه، آداب تلاوت، قواعد و مکالمه عربی، ورزش و تغذیه و دیگر دروس به همراه کرسی‌های تلاوت، اردوهای زیارتی و سیاحتی، ضبط و تولید تلاوت جهت پخش از صدا و سیما از دیگر برنامه‌های طرح اسوه است و در فواصل برگزاری دوره‌های حضوری، اساتید ما به صورت تلفنی با قرآن‌آموزان در ارتباط هستند. همچنین ارزیابی تلاوت و برگزاری مسابقه هم در فضای مجازی برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.

میرزاجانی از برگزاری دوره تحیت در فاصله دوره‌های حضوری خبرداد و گفت: در این دوره هیأتی از اساتید و مسئولان طرح به شهر محل سکونت قاری اعزام می‌شوند و به همراه استاد قرائت، مربی پرورشی، مدیر مدرسه و روحانی مرتبط با قاری جلسه‌ای به منظور ارزیابی و تقدیر از قاری برگزار می‌شود، همچنین در کنار برگزاری طرح نشست‌های مختلف هم‌اندیشی با حضور اساتید و والدین آنها برگزار می‌شود که در این راستا تاکنون ۵ نشست داشته‌ایم.

مدیر طرح اسوه از افزایش بخش حافظان به طرح خبرداد و گفت: این بخش ویژه حافظان نخبه نوجوان است و قرار است دوره‌های مختلف آموزشی و تربیتی برای این عزیزان در نظر بگیریم.

میرزاجانی از آغاز نام‌نویسی طرح از ساعت ۱۶ امروز خبرداد و گفت: علاقه‌مندان برای حضور در طرح از ساعت ۱۶ امروز می‌توانند با مراجعه به سایت اطلاع رسانی طرح اسوه نسبت به نام‌نویسی اولیه اقدام کنند همچنین توجه داشته باشند که عضو‌گیری طرح هر دو سال یکبار انجام می‌شود و در صورت عدم نام‌نویسی باید تا ۲ سال دیگر منتظر بمانند.

وی در خصوص توفیقات کسب شده توسط قاریان حاضر در طرح اسوه گفت: تاکنون ۲۰ نفر از اعضای طرح در مسابقات بین‌المللی و داخلی افتخار آفرینی کرده‌اند و تلاوت ۲۰ نفر از اعضا از صدا و سیما پخش می‌شود همچنین ۱۲ نفر از قاریان طرح تاکنون در محضر رهبر معظم انقلاب تلاوت داشته‌اند.

میرزاجانی از برنامه‌ریزی برای حفظ قاریان خبرداد و گفت: تاکنون ۵ نفر از اعضای طرح حافظ کل شده‌اند و برنامه‌ریزی ما این است که تا پایان ۸ سال همه قاریان حافظ کل قرآن شوند همچنین تلاش می‌کنیم که حافظان حاضر در طرح اسوه هم در پایان به قاریان شاخصی تبدیل شوند.

وی از حضور چند نفر از قاریان طرح اسوه در آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک خبرداد و گفت: برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که پس از برگزاری دوره ۸ ساله قاریان بتوانند در ارزیابی و اعطای مدرک قاریان قرآن شرکت کنند و در این زمینه سرفصل‌های آموزشی طرح اسوه را با طرح ارزیابی منطبق کرده‌ایم البته امسال تعدادی از قاریان طرح اسوه در آزمون‌های طرح ارزیابی حضور داشتند.

در ادامه سید داود سجادی معاون برنامه‌ریزی و آموزشی طرح اسوه در خصوص عضوگیری نهمین دوره طرح اسوه گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت طرح و انتخاب بخش ثبت‌نام در یکی از بخش‌های قاریان و حافظان نام‌نویسی کنند البته در بخش قاریان دو مرحله ارزیابی داریم که مرحله اول باید فایل تلاوت قاری نوجوان از بخشی که ما مشخص کرده‌ایم برای ما ارسال و در صورت تائید به صورت حضوری مصاحبه و تلاوت انجام می‌شود همچنین در بخش حافظان ۳ مرحله اریابی داریم که مرحله اول ارسال فایل ترتیل تقلیدی است، مرحله دوم به صورت تلفنی میزان محفوظات ارزیابی می‌شود و مرحله سوم هم به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/