مانع اصلی نوسازی ناوگان مینی بوسرانی عدم رضایت رانندگان از مینی بوس های جدید و گرایش به مینی بوس های قبلی است،اما امید است نوسازی ناوگان مینی بوس رانی ظرف۳ سال آینده انجام شود.
به گزارش پایگاه خبری ربیع ،مدیر کل حمل و نقل وپایانه های استان اصفهان گفت: مردم باخیال راحت با ااتوبوس اسکانیا سفر کنند چرا که تمامی بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان مجرب انجام و این اطمینان خاطر را به مسافران می دهیم که ایراد فنی اتوبوس های اسکانیا برطرف شده است.
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان اصفهان با اشاره به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی استان اصفهان گفت: استان اصفهان در بخش اتوبوسرانی پتانسیل بالایی دارد به طوری که در سطح کشور سرآمد سایر استان هاست چنانچه وضعیت ناوگان مسافربری در حالت مطلوب قرار دارد اما باید مراقب باشیم که این روند به عقب بازنگردد و اتوبوس های فرسوده را از دایره ی ناوگان حمل و نقل خارج کنیم .
داریوش امانی ادامه داد: متاسفانه در بخش ناوگان مینی بوس رانی شرایط اسف باری داریم به طوری که سن ناوگان ما ۲۴ سال است در حالی که حالت استاندارد کمتر از ۸ سال می باشد و مازاد آن فرسودگی و استهلاک بسیاری را با خود به دنبال دارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نوسازی ناوگان مینی بوسرانی در دستور کار قرار گرفته بیان داشت: مانع اصلی این موضوع عدم رضایت رانندگان از مینی بوس های جدید و گرایش به مینی بوس های قبلی است،اما امید است نوسازی ناوگان مینی بوس رانی ظرف۳ سال آینده انجام شود.
امانی یکی از اهداف ترسیم شده در سازمان را پرداختن به زیر ساخت ایمنی جاده ها دانست و گفت: در این راستا تلاش بسیاری صورت گرفته به طوری که رتبه یک کشور در زمینه مراکز معاینه فنی توسط سازمان حمل و نقل استان کسب شده و۸۰ مرکز معاینه فنی در سطح استان در حال فعالیت هستند، در حیطه مجتمع های خدمات رفاهی نیز رتبه یک کشور را از آن خود کرده به طوری که تعداد ۳۸ مجتمع خدمات رفاهی به بهر برداری رسیده و هم چنین رتبه دو کشوری دوربین های نظارت بر تخلف به دست آمده است.
وی در ادامه افزود: یکی ازشروط حرکت اتوبوس ها داشتن کارت معاینه فنی در ترمینال است اما بعضا ممکن است این کار به صورت صوری انجام شده و اتوبوس ها به صورت کامل بررسی نشوند
نوسازی ناوگان مینی بوسرانی در دستور کار قرار گرفته اما مانع اصلی عدم رضایت رانندگان از مینی بوس های جدید و گرایش به مینی بوس های قبلی است. ما در سازمان حمل و نقل در صدد تغییر مینی بوس ها و ارائه آنها به رانندگان هستیم ، امید است نوسازی ناوگان مینی بوس رانی ظرف۳ سال آینده انجام شود.
به همین دلیل سازمان حمل و نقل استان توسط پاسگاه های بین شهری اتوبوس های دارای مشکل فنی را بر گردانده و ناوگان جایگزین را اعزام می کند، حتی در زمان کاهش تعداد مسافران، شرکت های مسافربری به صورت تصادفی بررسی شده و با شرکت ها و رانندگان متخلفان برخورد می شود.
همه مسافران بیمه می شوند
مدیر کل حمل و نقل وپایانه های استان در رابطه با تعرفه نرخ بلیت ها گفت: در صورتی که عرضه ناوگان حمل و نقل نسبت به میزان بار بیشتر باشد، بازار به صورت اتوماتیک متعادل می شود. در حالیکه اگر نسبت بار در مقایسه با ناوگان حمل و نقل بیشتر باشد، کرایه ها افزایش یافته ومردم به زحمت می افتند. امسال افزایش تعرفه قیمت بلیت را در ناوگان مسافربری برون استانی نداشتیم اما در ناوگان درون استانی بر اساس کمیته نرخ گذاری ،میانگین کل استان ۸ درصد افزایش قیمت داشته است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیمه مسافرانی که در بین راه سوار اتوبوس می شوند چگونه است اظهار کرد: مسافر در زمان تهیه بلیط بیمه می شود، حتی مسافرانی که بین راه سوار می شوند مشمول بیمه سرنشین قرار گرفته می گیرند چراکه صورت وضعیت صادر شده برای تمام مسافران یکسان و طبق قانون راننده حق سوار کردن مسافر بین راهی به اندازه ظرفیت صندلی های خالی خود را دارد .
امانی در رابطه با مشکلات اتوبوس های اسکانیا تاکید کرد: این اتوبوس ها یک محصول داخلی است و بیشتر تولیدات آن در ناوگان حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفته ، بنابراین نمی توان به یک باره آن را از چرخه حمل و نقل خارج کرد، اما سازمان حمل و نقل نزدیک سه هزار اتوبوس را که در ناوگان فعالیت می کردند فراخوان کرده و مجدد مورد معاینه فنی قرار داده است
وی ادامه داد: مردم اصفهان به خیال راحت با این دستگاه سفر کنند چرا که تمامی بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان مجرب انجام می شود و هر ۶ ماه یکبار تمامی دستگاه های حمل و نقل، در ردیف معاینه فنی قرار می گیرند و این اطمینان خاطر را به مسافران می دهیم که ایراد فنی اتوبوس های اسکانیا برطرف شده است.
مدیر کل حمل و نقل وپایانه های استان در ادامه بیان داشت: ناوگان حمل و نقل چون زیر نظر بخش خصوصی است هر روز تلاش می کند در میدان رقابت پیشتاز باشد، مثلا بعضی از شرکت های حمل و نقل در تلاش هستند که خدمات VIP را به CIPتبدیل کنند و علاوه بر میان وعده سه وعده غذای گرم به علاوه امکانات ارتباطی از قبیل اینترنت پر سرعت را به خدمات خود اضافه کنند.
مدیر کل حمل و نقل وپایانه های استان در خصوص وضعیت ساختمان جدید پایانه جی گفت: فقط دستور تاسیس با ارگان ماست ، چرا که ما کار سیاست گذاری را برعهده داریم.اکنون شرایط برای کار بسیار تسهیل شد و ظرف دو سه ماه آینده وضعیت از شرایط فعلی بهتر می شود، زیر ساخت های لازم باید وجود داشته باشد از طرفی لازم است سرمایه اولیه توسط سرمایه گذار در دستور کار قرار بگیرد ، در حال حاضر بیش از۷ -۸ درصد سرمایه گذاری ناوگان حمل و نقل توسط شرکت های خصوصی صورت می گیرد.
امانی در رابطه با سیستم پاسخگویی و بررسی شکایات مردمی گفت: سال گذشته ۱۷ میلیون جا به جایی مسافر داشتیم اگر ما بتوانیم با مسافران خود ارتباط برقرار کنیم بسیار مثمر ثمر خواهد بود، در ابتدا فرم هایی که تهیه شده بود به مسافران داده می شد تا نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کنند، اما این شیوه باز خورد زیادی نداشت و خروجی این فرم ها به یک درصد هم نرسید به مرور زمان به کمک گوشی های همراه اندروید سیستم پیامکی را فعال کرده واخبار و رویداد ها را به اطلاع مسافران می رساندیم. از طرفی نظرات و پیشنهادهایشان را از همین طریق دریافت می کردیم، بازخورد اینگونه نظر سنجی به ۱۳ درصد رسید به طوری که حدود ۶۵ درصد نارضایتی از تاخیر اتوبوس پایانه مسافر بری،۱۰ درصد شکایت ها مربوط به بی توجهی رانندگان به زمان نماز و حدود ۴ درصد هم تقدیر و تشکر از رانندگان و خدمات ارائه شده آنها بود .
اصفهان، پایتخت حمل و نقل جاده ای کشور است
امانی در ادامه گفت: ما باید زیرساخت های پلیس راه را تقویت کنیم چ فرسودگی ساختمان های پلیس راه استان اصفهان و کمبودهایی که در این زمینه وجود داشت یکی از دغدغه های ما برای پیگیری این مسائل است چنانچه از ۲ سال و نیم گذشته با همکاری نیروی انتظامی و پلیس راه استان، اولین پاسگاه پیش ساخته کشور به صورت آزمایشی در محور اصفهان-تهران ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی افزود: امسال ۳ پاسگاه در محورهای اصفهان-سگزی، اصفهان-شهرکرد و شهرضا-سمیرم جهت تعمیر و ساخت مجدد در دستور کار قرار گرفته است.
امانی با بیان این که استان اصفهان پایتخت حمل و نقل جاده ای کشور است، اظهار کرد: تعداد پایانه های بار، رانندگان بخش بار و شرکت های حمل و نقل بار و مسافر موجب شده است که اصفهان رتبه اول حمل و نقل جاده ای کشور را به خود اختصاص دهد. با این حجم فعالیت، ساختمان قرارگاه پلیس راه استان وجود ندارد که امسال درنظر داریم این ساختمان را در استان ایجاد نماییم.
مدیر کل حمل و نقل و پایانههای استان اصفهان با اشاره به سیستم جذب نیرو توسط این سازمان، بیان داشت: هر شخصی که بخواهد به عنوان راننده وارد سیستم حمل و نقل کشور شود، باید در کلاس های آموزشی برنامه ریزی شده شرکت و پس از آن کارت سلامت دریافت و وارد مرحله اخذ کارت هوشمند شود که در آن مشخصات راننده به طور کامل موجود است. ضمن این که هر چند وقت یک بار نیز آموزش هایی که به رانندگان داده شده است، مرور می شود.
وی ادامه داد: در ماه هایی که میزان سفرها به اوج خود می رسد، کلاس های آموزشی مجددا برای رانندگان برگزار می شود که در طول این دو سال، با پیشرفت چشمگیری در این زمینه روبه رو بوده ایم.
سپهتن سیستمی که به صورت آنلاین راننده و اتوبوس را رصد می کند
امانی با اشاره به ارتقای سطح اتوبوس های vip به cip تصریح کرد: در اتوبوس های cip تلاش شده است که سیستم اینترنت وای فای را راه اندازی کنیم که هم اکنون برخی از شرکت های حمل و نقل، اتوبوس های خود را مجهز به این سیستم نموده اند.
مدیر کل حمل و نقل و پایانههای استان اصفهان گفت: با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی، سیستمی را با نام “سپهتن” طراحی کردیم که این سیستم در داخل اتوبوس دوربین مداربسته و جی پی اس آنلاین دارد که راننده و اتوبوس را به طور کامل رصد می کند.
وی افزود: در این سیستم، بحث حقوق
امسال ۳ پاسگاه در محورهای اصفهان-سگزی، اصفهان-شهرکرد و شهرضا-سمیرم جهت تعمیر و ساخت مجدد در دستور کار قرار گرفته است.
شهروندی هم دیده شده است به این صورت که دیگر لازم نیست اتوبوس ها در طول مسیر در پاسگاه ها بایستند و وقت مسافران را تلف کنند. این سیستم ها از یک کیلومتری تردد به سمت پاسگاه، به صورت آنلاین وسیله نقلیه را بررسی کرده و در صورت عدم اشکال، مسئولان مربوطه، اجازه عبور می دهند.
شهرک حمل و نقل تا ۳ سال آینده به بهره برداری می رسد
امانی در ادامه سخنان خود به اجرای اقتصاد مقاومتی در سازمان حمل و نقل و پایانه های استان اصفهان پرداخت و خاطرنشان کرد: ساخت مجتمع های رفاهی در بین راه یکی از برنامه های ما جهت رفاه حال مسافران و ایجاد اشتغال برای مردم است که برای هر مجتمع نزدیک به ۴ میلیارد تومان هزینه شده است. شهرک حمل و نقل نیز با کمک بخش خصوصی با هزینه ۳۰۰ میلیارد تا ۳ سال آینده به بهره برداری می رسد.
مدیر کل حمل و نقل و پایانههای استان اصفهان در خصوص میزان حجم تردد از استان اصفهان در سال، بیان داشت: بیش از ۱۲۰ میلیون نفر در سال از محورهای مواصلاتی استان اصفهان جا به جا می شوند و حدود ۲۵۰ میلیون تن بار از محورهای استان اصفهان عبور می کند.
وی ادامه داد: حدود ۱۷ میلیون و ۳۵۰هزار نفر در شهرهای استان اصفهان در سال گذشته تردد کردند و حدود ۴۲میلیون تن بار نیز از شهرهای استان، عبور نمودند. در بخش عبور بار، رتبه اول کشور در اختیار اصفهان است و در بخش مسافر، اصفهان رتبه سوم را داراست.
امانی با بیان این که مسافران با خیال راحت با ناوگان حمل و نقل سفر کنند گفت: این نکته را نباید از یاد برد که به هر حال حادثه خبر نمی کند و ممکن است مشکلاتی نیز ایجاد شود و این مسئله طبیعی است چرا که بیش از ۹۵درصد حمل و نقل کشور از طریق جاده ها صورت می گیرد و این عامل موجب افزایش تلفات جاده ای می شود.
وی در ادامه گفت: بر اساس آمارهایی که منعکس می شود، میزان تصادفات ناوگان عمومی اعم از بار و مسافر، در طول سال به ۳ درصد نمی رسد. بیشترین کشته ها در مسیرهای بین شهری، توسط وسایل شخصی اتفاق می افتد.
کاهش تلفات جاده ای نسبت به سال های گذشته
امانی با بیان این که نظارت کامل بر مراکز معاینه فنی وجود دارد، تاکید کرد: بسیاری از مشکلات با توجه به پیشرفت تکنولوژی توسط دستگاه های خاص بررسی می شود و به راحتی توسط مسئولان بخش های مختلف، مشکل شناسایی شده و برطرف می شود.
وی با اشاره به راه اندازی دوربین های پیشرفته در سطح جاده ها، بیان داشت: بوسیله این دوربین ها بسیاری از خطرات جاده ای کاسته شده و دیگر شاهد
ا همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی، سیستمی را با نام “سپهتن” طراحی کردیم که این سیستم در داخل اتوبوس دوربین مداربسته و جی پی اس آنلاین دارد که راننده و اتوبوس را به طور کامل رصد می کند.
تلفات زیاد در ایام تعطیلات و… نیستیم. با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص کاسته شدن تلفات جاده ای، تمام تلاش خود را انجام دادیم تا این مسئله به حداقل برسد و مردم در آرامش کامل سفر نمایند، چنانچه در ۱۰ سال گذشته حدود ۲۸هزار تلفات داشتیم که امسال خوشبختانه این میزان به ۱۷هزار تلفات در سال کاهش یافته است.
سالانه ۱۲ میلیون تن فرار بار داریم
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مهمترین چالش پیش رو در اداره خود نیز اشاره نمود و گفت: یکی از مشکلاتی که ما اکنون با آن روبرو هستیم موضوع فرار بار است چنانچه ما در گذشته تخمین می زدیم سالانه ۳۰ میلیون تن فرار بار داشته باشیم.
امانی ادامه داد: اما سال گذشته کار بزرگی که انجام شد آمار گیری مبدا و مقصد بود و اطلاعاتی که در این خصوص استخراج شد را مشاهده کردیم، چنانچه این آمار نشان داد سالانه ۱۲ میلیون تن فرار بار در استان داریم.
مدیر کل حمل و نقل و پایانههای استان اصفهان تصریح کرد: این فرار بار در صورتی که آن ناوگان اضافه بار داشته باشد باعث ضرر و زیان رساندن به جاده می شود و امکان دارد عوارض قانونی را پرداخت نکرده باشد و از طرف دیگر اگر مشکل ایمنی پیش آید مشخص نیست بیمه داشته باشد.
امانی در ادامه بیان داشت: بحث قاچاق کالا توسط نیز توسط این ناوگان انجام می شود و وقتی ناوگانی شناسنه نداشته باشد و حمل بار آن زیر نظر هیچ ارگانی نباشد احتمال تخلفات زیادی وجود دارد.
مدیر کل حمل و نقل و پایانههای استان اصفهان تصریح کرد: در این خصوص با فرماندهی پلیس راه استان یک برنامه ای را مدون کرده و امید است این مشکل هم برطرف شود.