به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نمایشگاه «خواب و خیال» با ارائه حدود ۳۰ سند و ۹۰ اثر از خاندان پتگر (علی‌اصغر، جعفر، نامی و نیما پتگر) روز جمعه ۴ خرداد در گالری سلام افتتاح می‌شود.

این آثار توسط احمدرضا نوری گردآوری شده‌اند و تا اول تیرماه در معرض نمایش قرار دارند.

نوری در بیانیه (استیتمنت) این نمایشگاه نوشته است: یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده‌ی تاریخ نقاشی ایران ـ‌چه سیر تحول رئالیسم و امپرسیونیسم تحت‌تأثیر اروپا به نقاشی مدرن ایرانی (اصغر و جعفر پتگر)، و چه سیر تحول نقاشی رئالیستی و کلاسیک تکنیک‌محور به نقاشی فرمالیستی، تغزلی و دغدغه‌محور ایرانی (نامی و نیما پتگر)‌ـ را می‌توان بی‌شک در خاندان پتگر جست‌وجو کرد. این سیر تحول از رئالیسم ایرانی به نقاشی مدرن در ایران هیچ‌گاه درست و دقیق کنار هم دیده نشده است. در این سیر صعودی از کمال‌الملک ناگاه پرشی به جریان مدرنیسم رخ داده است که جز چند نام و چند اثر چیزی این دو حلقه را به هم متصل نکرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه می‌‌خوانیم: پروژه «خواب و خیال» نگاهی است بر آثار (نقاشی و طراحی) و بخشی از اسناد (دست‌نویس‌ها، خاطرات شخصی، عکس‌ها و…) مربوط به خاندان پتگر که البته بنا به دسترسی‌های ممکن به آرشیوهای خانواده‌ محترم پتگر ممکن و میسر شده است، با چند دسته‌بندی موضوعی: پرتره‌ نقاشان، محیط نقاشان، خانواده‌ نقاشان، انسان‌ها، نقاشی‌های خیالی و روایتی بر مبنای سال‌شمار حدفاصل ۱۳۱۱ تا ۱۳۹۱ که تلاش بر این داشته‌ام که از هر دوران تاریخی، مهم‌ترین آثار و البته آن‌ها را که در دسترس بوده است، به نمایش بگذارم.

ساعات بازدید نمایشگاه «خواب و خیال»، همه روزه (غیر از شنبه‌ها) از ۱۵ تا ۲۱ است. علاقه‌مندان برای بازدید به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از پارک وی، خیابان فیاضی (فرشته)،مجتمع سام سنتر طبقه ۱- مراجعه کنند.

انتهای پیام/