به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی از روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و مختار دهقان نماینده کشورمان در این رقابت‌ها است که شب گذشته راهی این کشور شد.

دهقان پیش از اعزام درخصوص آمادگی‌اش برای حضور در مسابقات مالزی گفت: کمتر از یک ماه تا مسابقات مالزی باقی مانده و در مدتی که مشخص شده بنده نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات مالزی هستم تمرین‌های خیلی خوبی داشتم، انصافاً کوتاهی نکردم و تا جایی که در توانم بوده خودم را برای حضور در مسابقات آماده کرده‌ام.

وی اظهار داشت: در این مدت از تجربیات دوستانی که سال‌های گذشته در مسابقات مالزی شرکت کردند بهره‌مند شدم و از شخصیت‌ها و تجربیات آنها کمال بهره را بردم و با اشراف کامل به لحاظ اطلاعاتی در این مسابقات حضور پیدا می‌کنم چه به لحاظ مکان برگزاری مسابقات، آئین‌نامه، نحوه برگزاری مسابقات و نحوه تلاوت‌هایی که باید در مالزی انجام شود و حتی از آب و هوا و مواردی که شاید خیلی لازمه موفقیت در مسابقات نبوده پرس و جو کردم و بحمدلله اطلاعات کاملی را برای شرکت در مسابقات مالزی به دست آورده‌ام.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی با اشاره به تمارینش عنوان کرد: تمرینات من در طی یک روز، متغیر است اما تمرینات مرتبی هم تا به امروز داشته‌ام و روزانه یک نوبت ظهر و تلاوتی هم در ساعات ۸ تا ۱۰ درست زمان برگزاری مسابقات مالزی انجام می‌دادم. سعی می‌کردم در این تایم زیاد تلاوت کنم و دقیقاً‌ شرایط را با همان شرایط مسابقات تنظیم کنم به طوری که حتی کرنومتر هم گرفتم و زمان ۱۰ دقیقه تلاوت را برای خودم مشخص کرده‌ام.

وی تصریح کرد: کار دیگری که برای حضوری موفق در مسابقات مالزی انجام دادم این است؛ قرائت‌هایی که در سال‌های گذشته تلاوت شده است را مشخص کردم تا به نوعی با آیاتی که هیأت داوران در مسابقات مالزی مدنظر دارند آشنا شوم و خودم را در آن شرایط قرار دهم. بحمدالله با توجه به دسترسی زیادی که به اساتید در مشهد مقدس دارم از محضر اساتید بزرگوار زیاد بهره می‌برم که از آن جمله می‌توان به استاد محبتی سادات فاطمی و استاد رجایی در قالب جلسه نخبگان قرآنی استاد خراسان و جواد سادات فاطمی، پناهی، مجتهدزاده و … دیگر اساتید اشاره کرد.

 اصلاً نمی‌توانم درباره اینکه چه مقامی را در این مسابقات کسب می‌کنم پیش‌بینی یا اظهارنظری داشته باشم اما از لحظه‌ای که مشخص شد بنده به عنوان نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی حضور خواهم یافت تمام تلاش و سعی خودم را انجام داده‌ام که بتوانم نماینده شایسته‌ای برای کشورم باشم

دهقان، با بیان اینکه استاد راهنما و همراه بنده در مسابقات مالزی استاد جواد آقا سادات فاطمی است، ابراز داشت: با توجه به اینکه چندین سال در محضر استاد جواد آقا سادات فاطمی تلمذ کرده و کسب علم می‌کنم و ایشان نیز با روحیان بنده آشنا هستند و بسیار می‌توانند به من کمک کنند لذا به عنوان استاد راهنما در مسابقات مالزی، مرا همراهی می‌کنند.

وی ادامه داد: مسابقات مالزی با سابقه‌ترین مسابقات قرآنی جهان اسلام است که نزدیک به ۶۰ دوره است که برگزار می‌شود و شیوه امتیازدهی در این مسابقات نیز یک شیوه خاص و منحصر به فرد است و با مسابقات کشور خودمان کاملاً متفاوت است؛ مسابقات ما در دو مرحله برگزار می‌شود که در سطح کشوری در سه مرحله برگزار می‌شود اما مسابقات مالزی، تک‌مرحله‌ای است و فقط قاری یک تلاوت ۱۰ دقیقه‌ای را انجام می‌دهد و سپس با این تلاوت مشخص می‌شود که چه رتبه‌ای را کسب خواهد کرد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی در خصوص سایر تفاوت‌های مسابقات قرآنی مالزی با کشور خودمان گفت: نحوه تلاوت در مسابقات مالزی نیز کاملاً با مسابقات خودمان فرق دارد و آن اینکه نمره تجوید و وقف ابتدا در این مسابقات خیلی کم‌رنگ است، عکس مسابقات کشور خودمان؛ شیوه امتیاز‌دهی در مسابقات مالزی در قالب چهار بخش است؛ صوت،‌ لحن، تجوید و فصاحت و با توجه به اینکه نمره تجوید بالاترین نمره را در این قسمت‌ها دارد اما تجوید آنچنان تأثیری در بحث مسابقات ندارد و نقش صوت و لحن در این مسابقات بسیار پررنگ‌تر از تجوید و فصاحت است.

وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که برای دست‌اندرکاران مسابقات مالزی اهمیت دارد این است که متسابقین باید در این تلاوت ۱۰ دقیقه‌ای، ۴ دستگاه یا نغمه خوانده شود و حتی نحوه خواندن این دستگاه‌ها و نغمات هم برای آنها اهمیت دارد.

دهقان تصریح کرد: اصلاً نمی‌توانم درباره اینکه چه مقامی را در این مسابقات کسب می‌کنم پیش‌بینی یا اظهارنظری داشته باشم اما از لحظه‌ای که مشخص شد بنده به عنوان نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی حضور خواهم یافت تمام تلاش و سعی خودم را انجام داده‌ام که بتوانم نماینده شایسته‌ای برای کشورم باشم و هیچگونه کوتاهی از جانب من صورت نگرفته است و از آنجایی که بنده خیلی اهل مسافرت و طبیعت‌گردی هستم اما باور کنید که در این مدت از بسیاری از تفریحات و مسافرت‌هایم گذشته‌ام تا بتوانم با آمادگی کامل به مسابقات مالزی بروم.

وی ادامه داد: اعتماد به نفس بالایی دارم اما اینکه بگویم حتماً‌ رتبه اول را کسب می‌کنم خیر چرا که سال‌های قبل نیز نمایندگانی داشته‌ایم که با شایستگی کامل قرائت کرده‌اند اما رتبه اول را به دست نیاورده‌اند اما با این وجود، ما نمی‌توانیم مسابقات مالزی را زیر سؤال ببریم و بگوییم رتبه‌دهی در این مسابقات، سیاسی است و مقام‌هایی که اعلام می‌کنند برنامه‌ریزی شده است، این طور نیست و یا اینکه بگوییم مسابقات کاملاً بر اساس شایسته‌سالاری است و هر کس بهتر بخواند اول می‌شود این‌گونه هم نیست.

هر موفقیتی که تا کنون کسب کردم مطمئناً از دعای مادر و پدرم بوده و به این قضیه ایمان دارم هر آنچه که خیر بوده خداوند تا حال در زندگی برایم رقم زده است

نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی بیان داشت: در این خصوص به صحبت‌های آقای محمد عباسی از قراء پیشکوست استناد می‌کنم که ایشان خودشان سابقه شرکت در مسابقه مالزی را داشته‌اند و سال ۷۲ نماینده ایران در مسابقات قرآنی مالزی بودند که تلاوت بسیار خوبی را انجام می‌دهند و اذعان داشتند که حق ایشان مقام اولی بوده است اما زمانی که نفرات برتر را اعلام می‌کنند ایشان را به عنوان نفر دوم اعلام می‌کنند. در مصاحبه‌ای که از استاد عباسی خوانده‌ام ایشان فرموده بودند که نفر اول با اظهار شرمندگی اذعان می‌کند که آقای عباسی نفر اول مسابقات شما هستید و این مقام حق من نبوده است. زمانی که استاد عباسی برای گرفتن جایزه‌اش می‌رود و ناراحت بود، پادشاه مالزی که این صحنه را می‌بیند به استاد عباسی می‌گوید ناراحت نباش رتبه اولی حق شما بود منتهی چون سال قبل نماینده ایران رتبه اول این مسابقات را کسب کرده بودند ما خواستیم امسال، رتبه اولی به کشور دیگری برسد و بحث وحدت و اخوت اسلامی برقرار شود جناب عباسی می‌گوید وقتی من این  جمله را از پادشاه مالزی شنیدم دلم آرام گرفت و غمی که در دل داشتم از بین رفت.

وی اظهار داشت: بنابر این این واقعیتی است که وجود دارد و همیشه رتبه اول به تلاوتی که حق آن اولی است تعلق نمی‌گیرد و این مسئله باعث نمی‌شود که من انگیزه‌ام را از دست بدهم یا کم‌کاری کنم و ناامید شوم بلکه نیت من این است که بتوانم تلاوت خوبی را انجام دهم؛ هر نتیجه‌ای که رقم بخورد و ما راضی به تقدیر الهی هستیم و هیچگونه ناراحتی‌ به وجود نخواهد آمد.

دهقان با تأکید بر اینکه در این سفر دعای بسیاری از دوستان و آشنایان به ویژه مادرم، پشت سرم است که مایه دلگرمی و قوت قلب من خواهد بود، گفت: هر چه موفقیت کسب کردم مطمئناً از دعای مادرم و پدرم بوده و به این قضیه ایمان دارم هر آنچه که خیر بوده خداوند تا حال در زندگی برایم رقم زده است و می‌دانم که همیشه برایم بهترین‌ها را رقم زده است.

وی افزود: در مسابقات مالزی که قرار است اعزام شوم مطمئن هستم هر چه که رقم بخورد خداوند برای من مقدر کرده و خیر من در همان است و این نظر هیچگونه دلواپسی و نگرانی ندارم و در همه حال شاکر خداوند خواهم بود. از همین جا از همه عزیزان التماس دعای مخصوص دارم و در آخر هم جا دارد یادی کنم از شهدای قرآنی منا از جمله دوست عزیزم شهید حاج حسن کارگر که سه سال پیش نماینده ایران در مسابقات مالزی بود که به شایستگی توانست مقام اول این مسابقات را کسب کند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه من در سفر حج تمتع سال ۹۴ که منجر به حادثه منا شد به همراه محسن عزیز در قالب کاروان قرآنی نور در مناسک حج حضور داشتیم ان‌شاءالله با یاد این شهید عزیز روانه مسابقات می‌شوم و مطمئن هستم که دعای خیر این عزیز پشت سر من خواهد بود و ثواب تلاوتم را پیشاپیش به روح این شهید عزیز هدیه می‌کنم.

تاریخ اعزام نماینده کشورمان به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور مالزی، پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه و زمان برگزاری مسابقات روزهای هفدهم تا بیست و دوم اردیبهشت سال جاری خواهد بود.

انتهای پیام/