به گزارش پایگاه خبری ربیع،اپل با عرضه بروزرسانی iOS 11.3، صفحه‌نمایش لمسی آیفون ۸ هایی که اسکرین آن‌ها توسط فروشگاه‌های غیررسمی و طرف ثالث تعمیر و جایگزین شده است را غیرفعال کرد.

جدیدترین بروزرسانی نرم‌افزاری سیستم عامل iOS با نسخه ۱۱.۳، مشکلی جدی را برای مالکان آیفون ۸ اپل به همراه داشته است. به واسطه بروز این مشکل، صفحه‌نمایش‌هایی که توسط تعمیرکاران طرف ثالث و فروشگاه‌های غیررسمی که نماینده اپل نیستند تعمیر و جایگزین شده باشد، ازکار می‌افتد.

به گزارش وب‌سایت Motherboard، مالکان آیفون ۸‌هایی که صفحه‌نمایش آیفون آن‌ها توسط تعمیرکاران طرف ثالث و نه نمایندگی‌های شرکت اپل تعمیر شده باشد، پس از نصب بروزرسانی iOS 11.3 شاهد از کار افتادن صفحه لمسی گوشی خود خواهند بود. این بروزرسانی از تاریخ ۲۹ ماه مارس برابر با ۹ فروردین ماه ۱۳۹۷ در دسترس کاربران قرار گرفته و قابلیت وعده داده شده توسط اپل یعنی گزینه بررسی سلامت باتری را در کنار گزینه غیرفعال کردن المان کاهش دهنده سطح عملکرد گوشی به واسطه عمر زیاد آن‌را پیش روی کاربران قرار داده است.

گزارش‌های منتشر شده از کاربران آیفون ۸ که تعمیر صفحه‌نمایش گوشی آن‌ها توسط تعمیرکاران طرف ثالث انجام شده حکایت از آن  دارد که با نصب بروزرسانی iOS 11.3 همچنان هوم اسکرین گوشی نشان داده می‌شود اما امکان تعامل با صفحه‌نمایش، وجود نخواهد داشت. به این ترتیب، آیفون ۸ شما پیش از دریافت هشدار و اخطار رسمی از اپل، از کار خواهد افتاد.

Aakshay Kripalani مدیر اجرایی فروشگاه تعمیر گوشی‌های هوشمند که با عنوان Injured Gadgets فعالیت می‌کند در گفتگو با مادربورد می‌گوید:

این بروزرسانی باعث شده بیش از ۲۰۰۰ ارسال مجدد دستگاه‌های معیوب برای تعمیر، به شرکت ما تحمیل شود. مشتریان، حسابی از این موضوع گلایه دارند. به‌نظر می‌رسد اپل اجرای این سیاست را در دستورکار قرار داده تا از تعمیر آیفون‌ها توسط شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی به جز نمایندگی‌های رسمی خود، جلوگیری کند.

البته این اولین باری نیست که عرضه بروزرسانی جدید از سوی اپل، مشکلاتی را برای کاربرانی که گوشی آن‌ها توسط تعمیرکاران طرف ثالث تعمیر شده به همراه داشته است. مشکلی مشابه، سال گذشته میلادی برای مالکان و کاربران آیفون ۷ هم پیش آمد. در مورد یادشده نیز بروزرسانی iOSباعث از کار افتادن صفحه‌نمایش لمسی آیفون ۷های تعمیر شده توسط تعمیرکاران طرف ثالث شد. البته در ادامه راه، اپل بروزرسانی نرم‌افزاری ویژه‌ای را ارائه کرد که امکان استفاده مجدد از دستگاه‌های یادشده فراهم شود.

این مشکل، در ادامه با مشاهده پیغام خطای Error 53 همراه شد. پیغام خطایی که اگر کلید هوم دستگاه شما توسط تعمیرکاران طرف ثالث، تعمیر یا تعویض شده بود، پس از نصب بروزرسانی نرم‌افزاری، در مقابل شما قرار می‌گرفت. این مشکل، ارتباط مستقیمی با اسکنر تشخیص اثرانگشت یا همان تاچ آیدی ادغام شده در کلید هوم داشت. اپل در ادامه بازهم مجبور به عذرخواهی شد و بسته نرم‌افزاری رفع ایراد را برای برطرف کردن نمایش پیغام Error 53 ارائه کرد.

این تجربه‌ها نشان می دهد اپل در هر مرحله‌ای ممکن است با عرضه بروزرسانی‌های نرم‌افزاری، ازکار افتادن یکی از المان‌های سخت‌افزاری آیفون‌هایی را که توسط تعمیرکاران غیررسمی تعمیر شده‌اند رقم بزند. سیاستی که به مرحله اجرا درآمده تا تنها، گزینه تعمیر گوشی‌های معیوب در نمایندگی‌های مجاز اپل، در مقابل کاربران قرار گیرد. اپل برای تعمیر صفحه‌نمایش آیفون ۶ اس، آیفون ۷ یا آیفون ۸، هزینه ۱۵۶.۴۴ پوندی را از شما دریافت می‌کند. در صورتی که صفحه‌نمایش آیفون‌های بزرگ‌تر نظیر آیفون ۶ اس پلاس، آیفون ۷ پلاس یا آیفون ۸ پلاس مشکل‌دار شده باشند باید هزینه ۱۷۶.۴۴ دلاری را بپردازید. بالاخره برای پرچمدار اپل در بازار گوشی‌های هوشمند یعنی iPhone X هم برای تعمیر صفحه‌نمایش باید ۲۸۶.۴۴ دلار کنار بگذارید.

تعمیر آسیب‌دیدگی‌های دیگر نیز برای آیفون ۶ یا مدل‌های جدیدتر، هزینه‌ای بین ۳۰۶.۴۴ دلار تا ۵۵۶.۴۴ دلار برای مالکان این گوشی‌های هوشمند، به همراه خواهد داشت. البته اپل گزینه بیمه اختیاری با عنوان AppleCare+ را هم پیش روی کاربران و مالکان آیفون‌های خود قرار داده است. این گزینه، برای مدت دوساله، هزینه ۱۲۹ پوندی را برای کاربران به همراه خواهد داشت تا به این واسطه، برای تعمیر، هزینه ۲۵ پوندی و برای رفع ایرادهای دیگر، ۷۹ پوند پرداخت کنید. البته کاربران در مدت زمان دو ساله تنها می‌توانند برای دو مورد از ایرادهای پیش آمده، از این گزینه استفاده کنند.

در طرف دیگر میدان، تعمیرکاران غیر رسمی و فروشگاه‌هایی که زیرمجموعه برند اپل نیستند معمولاً در زمینه تعمیر شیشه و تاچ گوشی‌های تولیدی اپل، گزینه‌ای محبوب به حساب می‌آیند زیرا هزینه‌ها را در مقابل آنچه از سوی اپل و نمایندگی‌های آن پیشنهاد شده، کاهش می دهند. در برخی بازارها نیز نبود نمایندگی‌های مجاز و رسمی اپل باعث خواهد شد کاربران، گزینه‌ای به جز تعمیر گوشی‌های هوشمند توسط این تعمیرکاران غیررسمی نداشته باشند. این تعمیرکاران معمولاً از قطعاتی استفاده می‌کنند که توسط برندهای مختلف، تولید و روانه بازار می‌شوند و هیچ تضمینی نیست که از قطعات ارائه شده توسط شرکای تجاری اپل بهره ببرند.