به گزارش پایگاه خبری ربیع،سامسونگ و Marvell از کنترلرهای حافظه SSD جدیدی رونمایی کرده‌اند که امکان استفاده از فضای ذخیره‌سازی ۸ ترابایتی را برای این مولفه‌های ذخیره‌سازی محبوب فراهم می‌کنند.

اگرچه پیش از این برندهایی نظیر Nimbus Data موفق شده‌اند رکورد جهانی را با رونمایی از درایوهای SSD با ظرفیت ۱۰۰ ترابایت جابه‌جا کنند اما در استفاده از این محصول، به استفاده از چند کنترلر حافظه نیاز خواهید داشت. این در حالی است که کنترلرهای جدید سامسونگ وMarvell تنها به یک تراشه واحد نیاز خواهند داشت تا بتوانند دست‌یابی به ظرفیت SSD تا هشت ترابایت را در کاربردهای مختلف نظیر آنچه در حوزه گیمینگ شاهد هستیم ممکن سازند.

در این راستا، SSD جدید سامسونگ با مدل PM883 از نوع ۲.۵ اینچی با ظرفیت ۸ ترابایت اولین SATA SSD جهان خواهد بود که پشتیبانی از تراشه‌های حافظه LPDDR4 همراه خود را به دنبال خواهد داشت. البته بهره‌مندی این درایو از اینترفیس قدیمی ۶Gbps SATA باعث خواهد شد تنها دست‌یابی به سرعت و خواندن اطلاعات به ترتیب برابر با ۵۲۰ و ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه ممکن شود.

preview

در حال حاضر بیشترین ظرفیت درایو SATA SSD که می‌توانید در کامپیوترهای گیمینگ خود ادغام کنید ۴ ترابایت است که در قالب حافظه Samsung 860 EVO در اختیار شما قرار می‌گیرد اما با بهره‌برداری از کنترلرهای جدید انتظار می‌رود این مقدار فضا به ۸ ترابایت در حافظه‌های جدید SSD سامسونگ برسد.

Marvell نیز در طرف دیگر میدان تمرکز خود را روی ایجاد کنترلر‌های توسعه یافته برپایه PCIeبرای حافظه‌های NVMe SSD گذاشته است. برخلاف سامسونگ، محصولات این شرکت توسط برندهای مختلفی به بازار عرضه خواهند شد. در اینجا نیز امکان ارائه محصولاتی با حافظه ۸ ترابایتی در پرتو استفاده از کنترلرهای جدید ممکن خواهد شد. استفاده از اینترفیس پرسرعتPCIe x4 باعث شده امکان دست‌یابی به سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات تا ۳۶۰۰ مگابایت بر ثانیه ممکن شود.