به گزارش پایگاه خبری ربیع،  دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، در گفتگوی ویژه خبری با بیان این که در حوزه پزشکی و نظام سلامت در سال های اخیر پیشرفت های بسیار زیادی کرده ایم، گفت: ۳۰ سال پیش در برخی شهرهای کشور از جمله مراکز چندین استان، پزشکان خارجی حضور داشتند و در دهه ۵۰ که درآمد نفتی ایران و ارتباطات بین المللی افزایش یافت، نمی توانستیم ساده ترین اعمال جراحی را در کشور انجام دهیم و برای جراحی قلب، بیماران ایرانی را به خارج اعزام می کردیم.

در ادامه بخشی از صحبت های سخنگوی وزارت بهداشت، آمده است.

سیستم دلالی در مورد گردشگری سلامت کشور

بخشی از گردشگری سلامت مربوط به درمان بیماران خارجی می شود، در شهر مشهد به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد، آمار گردشگری و گردشگری سلامت کاهش قابل توجهی یافت البته باید توان کشورهای همسایه از نظر اقتصادی را مد نظر داشت.

سیستم دلالی در مورد گردشگری سلامت کشور، وضعیت نامناسبی را ایجاد کرده به گونه ای که هزینه های درمانی بیماران، بسیار کمتر از هزینه های دیگر از جمله هزینه های دلال ها، هتل، غذا و حمل و نقل می شود.کشورهای مجاور ما هزینه های درمانی خود برای گردشگران سلامت را کاهش داده اند و باید با آنها رقابت کنیم برخی از کشورها به گردشگران سلامت در ازای دریافت ویزای درمانی، ۳۰ درصد تخفیف برای بلیط ایاب و ذهاب می دهند.

دلالان حوزه گردشگری سلامت هیچ ارتباطی با مراکز درمانی ندارند

دلالان حوزه گردشگری سلامت هیچ ارتباطی با مراکز درمانی ندارند اما ممکن است به صورت بسیار محدود تخلفاتی وجود داشته باشد، شاید دلالان از بیماران خارجی پول بگیرند و به پزشکان بگویند که مدیر برنامه های بیماران هستند اما هیچ پولی به پزشک نمی دهند در حوزه خدمات هتل و حمل و نقل نیز ممکن است این رویه وجود داشته باشد.

توریسم سلامت کشور با شرکت های ویژه این حوزه انجام نمی شود و بیمار خارجی با ویزای معمولی، غیر درمانی و حتی سیاحتی به کشور وارد می شود و خدمات درمانی را دریافت می کند. اگر توریسم سلامت توسط شرکت های شناسنامه دار و مورد نظارت وزارت بهداشت و سازمان گردشگری انجام شود بخش عمده ای از دلالی در حوزه گردشگری سلامت حل می شود.

مشکل گردشگری سلامت، بازار غیررسمی است

مشکل گردشگری سلامت، بازار غیررسمی است و دلالی این حوزه در هیچ یک از مراکز خصوصی و دولتی درجه یک مشاهده نمی شود.

در کشور هند از گردشگران سلامت برای جراحی قلب ۲ تا ۳ هزار دلار دریافت می شود، اگر بخش خصوصی ما انتظار دریافت ۵، ۱۰ و ۲۰ هزار دلار داشته باشد، گردشگر سلامت جذب مراکز درمانی نمی شود. قیمت برخی خدمات پزشکی در ایران برای گردشگران سلامت در مقایسه با برخی کشورها، بالا است و قیمت این خدمات و همچنین خدمات جانبی مانند هتل و حمل و نقل باید کنترل شود.

درآمد کشور از محل گردشگری سلامت دچار مشکل شده است

در مورد استانداردهای درمانی و استفاده از فرد غیرپزشک به عنوان پزشک، به هیچ عنوان چشم پوشی نمی کنیم. به دلیل اجحافی که در خارج از حوزه سلامت می شود، درآمد کشور از محل گردشگری سلامت دچار مشکل شده است. در سال ۲۰۰۷، حدود ۲۰ هزار گردشگر سلامت به کشور وارد می شدند و در حال حاضر این رقم به ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار مورد افزایش یافته اما هدف ما ورود سالانه ۲ تا ۳ میلیون گردشگر سلامت به کشور و قرار گرفتن در جایگاه اول منطقه از نظر توریسم سلامت است که با آن نقطه فاصله زیادی داریم

اگر می خواهیم از محل گردشگری، ۸ درصد اشتغال ایجاد کنیم باید توجه داشته باشیم که یک سوم درآمد حوزه گردشگری می تواند از محل گردشگری سلامت باشد. هر گردشگر سلامت می تواند ۴ تا ۶ هزار دلار به کشور وارد کند.

دلالان حوزه گردشگری سلامت را نمی توان حذف کرد

وظیفه اصلی نظام سلامت، آموزش و تربیت نیروی انسانی و فراهم کردن امکانات تکنولوژیک و استانداردهای درمانی است که این وظایف را انجام داده اما مشکل این است که شرکت های تسهیل گر شناسنامه دار در کشور وجود ندارد که در کشورهای خارجی دفتر داشته باشند.

دلالان حوزه گردشگری سلامت را نمی توان به طور کامل حذف کرد بلکه باید ساماندهی شوند. باید برای رونق گرفتن توریسم سلامت، شرکت های بین المللی که اقدام به بازاریابی برای حوزه سلامت می کنند را به کشور دعوت کنیم.

در حال حاضر ۴۰ درصد از ظرفیت تخت های بیمارستانی بخش خصوصی خالی است و بخش خصوصی باید بازار منطقه را در نظر بگیرد زیرا انحصار با قیمت بالا، پاسخ نمی دهد و باید برای توسعه توریسم سلامت، رقابت ایجاد کنیم.