به گزارش پایگاه خبری ربیع، چند روزی است از تب‌وتاب بازار دلار کاسته و قیمت آن با کاهش مواجه شده است. ازجمله مهم‌ترین علل تلاطم بازار می‌توان به کاهش نرخ بهره بانکی اشاره کرد. این اقدام باعث شد تا مقداری تقاضای سرگردان پول، روی دست مردم باقی بماند. این مقدار پول نه زیاد است که بتوان آن را جایی دیگر سرمایه‌گذاری کرد و نه آنقدر کم است که کاری صورت ندهند و آن را نزد خود نگهداری کنند. مردم فکر می‌کنند باید با این پول کاری صورت دهند، در نتیجه تقاضا برای خرید دلار به دلیل شرایط خاصی که دارد، افزایش می‌یابد. وقتی دولت و به‌طور مشخص بانک مرکزی می‌خواهد نرخ بهره را پایین بیاورد، باید از قبل بستری مناسب برای هدایت این سرمایه‌های سرگردان اندیشیده باشد. یعنی بهتر بود بانک مرکزی قبل از پایین آوردن نرخ بهره بازار مناسبی را پیدا می‌کرد. وقتی پول از بانک‌ها بیرون بیاید کجا قرار است سرازیر شود؟ بازار سرمایه آنقدر برای مردم شناخته‌شده نیست که بتوانند نقشی ایفا کنند. البته بازار مسکن نیز با افزایش قیمت مواجه شده است. ضمن اینکه باید توجه داشت که همه این پول‌ها نمی‌تواند به سمت بازار مسکن برود چون قدرت خرید مردم آنقدر بالا نیست و بیشتر سرمایه مردم خرد است. سکه نیز کماکان با افزایش قیمت مواجه است. همچنین دلار نیز با افزایش قیمت مواجه می‌شود. قیمت بالای ارز به این علت است که نقدینگی از بانک به سمت این بازار آمده است. دولت و بانک مرکزی باید از قبل با تبلیغ و فرهنگ‌سازی مردم را ترغیب می‌کردند تا به سمت بازار سرمایه یا هر بازار جایگزین دیگری بروند یا اینکه دولت تولیدی‌های کوچکی را فراهم می‌کرد تا این پول‌ها در فرآیند تولید قرار گیرد. ولی وقتی این پیش‌بینی‌ها صورت نگیرد درنهایت جایی خودش را نشان می‌دهد. خرد‌ترین سرمایه‌ای که مردم می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند بازار ارز یا همان خرید دلار است. مردم از یک تا چندمیلیون می‌توانند خرید دلار داشته باشند.
قیمت دلار تا ۵۰۰۰ تومان نیز رسید و در حال حاضر به کمتر از ۴۵۰۰ تومان تنزل یافته است. حال سوال این است که چرا دلار ارزان شده است؟ به نظر می‌رسد این کاهش قیمت صوری است و به علت افزایش عرضه دلار توسط بانک مرکزی اتفاق افتاده است. همچنین می‌توان اذعان کرد به علت انتشار اوراق مشارکت مقداری از نقدینگی نیز از این بازار خارج شده است. اگر بانک مرکزی نرخ سپرده‌ها را مثلا ۲۵ درصد تعیین کند، مقدار بیشتری از نقدینگی را جذب خواهد کرد.
در چند روز اخیر با وجود روند کاهشی نرخ ارز، شاهد صف‌های طولانی مردم در جلوی در صرافی‌های خیابان فردوسی برای خرید دلار بوده‌ایم. اصولا همیشه نزدیک ایام عید نوروز به دلیل افزایش تقاضا، فشار افزایش قیمت را تجربه می‌کنیم؛ اما از طرفی بانک مرکزی قصد دارد اجازه افزایش قیمت را ندهد. احتمال دارد صرافی‌ها عرضه دلار را محدود کرده باشند و در روز به هر نفر بیشتر از سقف معینی دلار نفروشند. طبیعی است وقتی عرضه کم باشد مردم برای خرید صف می‌کشند. همچنین ممکن است مردم از گرانی دوباره دلار بترسند و از الان به فکر خرید دلار مورد نیاز خود افتاده باشند. اصولا مردم همیشه به سمتی می‌روند که سرمایه خود را تبدیل به کالایی کنند که نقدشوندگی خوبی داشته باشد و سرمایه آنها هم تضعیف نشود.