به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایرنا، مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان شامگاه یکشنبه در آئین گشایش این نمایشگاه گفت: کاوش فصل دوم محوطه استرک و جوشقان در مهر ماه سال جاری در قالب مدرسه انسان شناسی جسمانی با حضور استادان دانشگاه کاشان، همکاری علمی دانشگاه ورشو (لهستان) و دانشجویان علاقه مند باستان شناسی انجام شد.

لیلا مکوندی افزود: محوطه تاریخی بین روستای استرک و جوشقان از توابع کاشان متعلق به عصر آهن ۲ و اوایل عصر آهن ۳ در حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ پیش از میلاد (نزدیک به سه هزار سال پیش) است.
وی بیان کرد: کشف آئین های تدفینی جدید، اشیاء و مواد فرهنگی شامل ظروف سفالی و اشیاء فلزی از درون گورها از نتیجه های فصل دوم کاوش ها در این محوطه باستانی بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان پیش تر با اشاره به کشف گورهای تدفینی مرده سوزی در محوطه باستانی استرک و جوشقان، از وجود بقایای ۱۸ تدفین شامل چندین زن و مرد و ۶ کودک خبر داده بود.
به گفته محسن جاوری، افزون بر این بقایای انسانی تعدادی نیز ظروف سفالی و مهره های سنگی به عنوان هدیه در گورها کشف شده؛ شکل گورها نیمه مدور نزدیک به چهار گوش با یک پی چینی و سنگ های لاشه و ملات گل است که البته محل گورها بدون سقف می باشد.
نمایشگاه یافته های فصل دوم کاوش گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان در محوطه استرک و جوشقان که با حضور فرماندار کاشان و جمعی از مسئولان این شهرستان در محل نگارخانه دانشکده معماری و هنر گشایش یافت، تا پانزدهم اسفند ماه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ برای بازدید عموم دایر است.
روستاهای جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی به ترتیب با جمعیتی افزون بر ۲ هزار و یک هزار و ۳۰۰ نفر به ترتیب در فاصله ۲۲ و ۱۷ کیلومتری کاشان قرار دارند.
افزون بر یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی و تاکنون ۳۲۰ مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۵ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.

انتهای پیام/۲۰۷/