به گزارش پایگاه خبری ربیع، حمیدرضا صرامی در همایش راهکارهای علمی و فرهنگی پیشگیری از اعتیاد که در دانشگاه آراد شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: در سال ۲۰۰۶ میلادی آمار مصرف کنندگان مواد مخدر ۲۰۸ میلیون نفر در جهان بوده و این تعداد در سال ۲۰۱۵ با ۲۳ درصد رشد، به ۲۵۵ میلیون نفر رسیده است.

وی، تصریح کرد: گردش مالی حاصل از ترانزیت مواد مخدر در حهان، سالانه هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار و سود خالص حاصل از آن ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار است، به همین دلیل بازار مواد مخدر برای سوداگران مرگ، بسیار جذاب است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر،  بیان کرد: در سل ۲۰۰۶ میزان مصرف کنندگانی که به آخر خط رسیده‌اند ۲۶ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۰ میلیون نفر بوده‌اند.

صرامی، با بیان اینکه نرخ شیوع مصرف در سال ۲۰۰۶ از ۴.۹ درصد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال به ۵.۳ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است، گفت: در سال ۲۰۰۹ تعداد ۱۶۶ نوع مواد روانگران جدید وجود داشته است و ین تعداد در سال ۲۰۱۷ به ۷۰۰ نوع افزایش یافته است، بنابراین تولیدات ۵۱ دستگاه فرهنگی کشور نیز باید به همین میزان رشد کند.

وی، از وجود شواهدی مبنی بر اینکه در دهه آینده جامعه بشری با مشکلات جدی ناشی از مصرف مواد مخدر مواجه خواهد شد خبر داد و افزود: بر اساس این شواهد نوجوانان و جوانان، زنان، افراد تحصیلکرده و بیکار، بیشتر در معرض اعتیاد هستند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: ماری‌جوانا و گل و حشیش بعد از تریاک دومین ماده مخدر کشور است، این در حالی است که بر اینگونه مواد روانگردان به شدت اعتیادآور هستند.

صرامی، با بیان اینکه پیشبینی‌ها نشان می‌دهد اگر به درستی عمل نکنیم در ایران ۱۴۰۴ شمار معتادان به سه میلیون و ۳۱۶ هزار و ۳۳۰ نفر افزایش می‌یابد، تصریح کرد: ضرورت دارد که شیوه‌های پیشگیری براسا مطالعات علمی، روزآمد شود.

وی، گفت: درسال ۱۳۸۱ تعداد نیم درصد از نوجوانان کشور گرایش به مصرف مواد مخدر داشتند، این تعداد در سال ۱۳۹۰ به یک درصد و در سال ۱۳۹۴ به ۲.۱ درصد افزیش یافت.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، بیان کرد: نرخ اعتیاد در میان دانجشویان از یک درصد در سال ۸۱ به ۲.۶ درصد به ۱۳۹۰ و ۵.۶ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده است، یعنی نرخ اعتیاد دانشجویان از سال ۸۱ تا ۹۴ حدود ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

صرامی، تأکید کرد: با فروپاشی ارتباطات در نهاد خانوده، ۵۵ درصد از خانواده‌ها سه تا پنج سال بعد از اعتیاد فرزندان، از این مسئله باخبر می‌شوند.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: در کشور افغانستان سطح زیر کشت مواد مخدر از دو هزار و ۶۰۶ هکتار در سال ۱۳۸۱ با پهار هزار و ۲۱۲ درصد افزایش به ۳۲۸ هزار هکتار در سال ۱۳۹۵ رسیده است؛ این در حالی است که ایران دو هزار کیلومتر مرز مشترک با این کشور و پاکستان دارد.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، عنوان کرد: میزان برداشت تریاک از این سطح زیرکشت در سال ۲۰۰۱ از حدود ۱۸۵ تن با چهارهزار و ۷۶۵ درصد رشد به دو هزر تن در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

صرامی، بیان کرد: با حضور آمریکایی‌ها در کشور افغانستان، سطح  زیر کشت مواد مخدر در استان‌های همجوار با ایران افزایش یافته است.

وی، اظهار کرد: بر اساس آخرین تحقیقات در کشور دو میلیون و ۸۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر مصرف کننده مستمر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده غیر مستمر مواد مخدر وجود دارد.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، تأکید کرد: فقر سیستماتیک اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد باعث شده تا همپای قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر عمل نکنیم، لازم است همه بخش‌ها هماهنگ با هم عمل کنند.

وی، بیان کرد: جوانان مهارت خودکنترلی را فرانمی‌گیرند، این در حالی است که این شیوه در مبانی دینی نیز مورد تأکید قرار گرفته و کشورهای اروپایی نیز برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، عنوان کرد: رشد شتابان جمعیت به همراه نبود آموزش مشکلات زیادی را در حوزه آسیب‌های اجتماعی، از جمله اعتیاد ایجاد می‌کند، بنابراین رشد جمعیت بدون آموزش فرهنگی مشکل‌زا است، این در حالی است که هرروز گونه‌های جدید مواد مخدر و شیوه‌های جدید مصرف، عرضه می‌شود.

صرامی، بیان کرد: ضرورت دارد مدیریت سیستماتیک در کشور فعال‌تر شود و پیوند عمی‌ترین بین مسجد، مدرسه، دانشگاه و سایر نهادهای اجتماعی تقویت شود.

وی گفت: اگر استادان دانشگاه و متولیان وزارت علوم، برای توانمند کردن دانشجویان وارد عمل نشوند، ممکن است این تهدیدات افزایش یابد، لازم است هیئت‌های اندیشه‌ورز در دانشگاه‌ها تشکیل شود و  همه افرد در برابر این بحران، احساس مسئولیت کنند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: زندگی در قرن بیستم بسیار سخت است، در این قرن به دلیل رفتارهای غلط با مشکلاتی مواجه می‌شویم که مخاطرات زندگی را به شدت افزایش می‌دهد که ازجمله آن‌ها می‌توان به اعتیاد و رفتارهای پرخطر جنسی و طلاق و خشنونت، اشاره کرد.

صرامی، بیان کرد: اعتیاد، بزرگترین بحران عصر حاضر و مهمترین تهدید استراتژیک قرن حاضر است؛ مواد مخدر تهدیدی چندوجهی، استراتژیک، چندسببی و سیستماتیک است، به همین دلیل مبارزات پیشگیرانه در شرایط سختی قرار دارد.

 

انتهای پیام/۲۰۷/نصیری