به گزارش پایگاه خبری ربیع، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی  در نشست علمی نقد و تحلیل بنیان‌های فکری داعش در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: فتنه تکفیری ها و فضایی که در این خصوص وجود دارد را می‌توان از ابعاد مختلفی همچون چیستی و چرایی آن بررسی کرد.

متأسفانه امروزه به ماهیت داعش پرداخته نمی‌شود
رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه با بیان اینکه متأسفانه امروزه به ماهیت داعش پرداخته نمی‌شود، گفت: برخی از رفتارهای ظاهری داعش در چشم همه جلوه‌گر است ولی زمانی که در خصوص عقاید آن‌ها صحبت می‌شود کمتر از آن‌ها مطلع هستیم، باید بدانیم اگر گفته می‌شود تفکر داعش پوچ است باید بررسی کنیم پس چه می‌شود که این طرفداران از اقصی نقاط مختلف به آن می‌پیوندند؟

وی تصریح کرد: درست است که جریان‌های تکفیری موردحمایت قدرت‌های بیرونی هستند ولی باید جذابیت‌هایی هم داشته باشند که کشش و میل افرادی را به سمت خود جذب می‌کنند.

حجت‌الاسلام علیزاده با بیان اینکه در منطقه غرب آسیا کلکسیونی از گروه‌های تکفیری وجود دارند، گفت: در پاکستان شش گروه تروریستی تکفیری و در عراق، قرقیزستان، تاجیکستان و… این گروه‌ها وجود دارند.

لزوم مبارزه با تفکر جریان‌های تکفیری

رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه با اشاره به لزوم مبارزه با تفکر جریان‌های تکفیری، اظهار کرد: آیا مبارزه ما با تفکر آن‌هاست یا مقابله ما فقط با رفتار ظاهری آن‌ها است، البته توسط نیروهای نظامی برخورد با شکل ظاهری‌شان در حال انجام هست ولی چه میزان با تفکر آن‌ها مقابله شده است؟

وی با اشاره به برخی از جنایت‌هایی که داعش در منطقه انجام می‌دهد، گفت: باید به‌صورت واقعی وارد نقد آن‌ها بشویم؛ حرف آن‌ها این هست که جهان امروز در جاهلیت قرار دارد، مبنای خود را هم وجود حاکمان غیر اسلامی،‌ ناسیونالیست افراطی و بی‌حجابی عنوان می‌کنند.

فعال شدن گروه‌های داعشی در افغانستان؛ راه‌اندازی موج سوم اسلامی هراسی توسط دشمن

حجت‌الاسلام علیزاده با بیان اینکه امروزه در برخی از مناطق افغانستان شاخه‌هایی از داعش فعال‌شده‌اند، اظهار کرد: اگر عقاید را درست نشناسیم و گسل‌های مذهبی را پر نکنیم خطر شیوع و گسترش تفکر داعش در هرجایی وجود دارد؛ تمام تلاش آن‌ها به آتش کشیدن منطقه است.

رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه تصریح کرد: دشمن در تلاش هست تا اختلافات قومی و مذهبی را در کشور ایجاد و تشدید کند؛ موج سوم اسلام هراسی توسط دشمنان کلید زده‌شده که اساس آن قرار دادن اسلام علیه اسلام است.

وی وظیفه امروز را فعال بودن در جنگ فرهنگی عنوان و خاطرنشان کرد: به معنای واقعی باید افسر جنگ نرم تربیت کنیم.

اهل تسنن از آتش داعش در امان نیست

حجت‌الاسلام علیزاده با بیان اینکه داعش به اهل تسنن هم رحم نداشته و دست به کشتار سنگین از آن‌ها زده است، گفت: دشمن در تلاش برای عمیق کردن شکاف‌های مذهبی است، امروز دشمنان با ابزارهای رسانه‌ای و ماهواره‌ای در موج سوم اسلام هراسی فعال هستند.

رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری اظهار کرد: دشمن خاک‌ریز و تمرکز خود را بر روی سوریه گذاشته بود؛ آن‌ها به دنبال زمین زدن سه رأس محور مقامت در منطقه بودند، ابتدا به ایران حمله کردند ولی نتوانستند در کار خود موفق شوند، سپس هجمه سنگین علیه حزب‌الله راه انداختند ولی حزب‌الله بر آن‌ها غلبه کرد سپس سوریه را مورد هدف خود قراردادند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها معتقدند در شیعه شخصی به اسم امام حسین (ع) یک  الگویی برای تمام حرکت آزادی‌خواه است، گفت: این‌گونه هست که انقلاب اسلامی نشأت‌گرفته شده از تفکر حسینی (ع) نقطه بیداری اسلامی شد.

اسلام‌ستیزی و برنامه‌های ضد اسلامی دو راهبرد دشمن در منطقه

حجت‌الاسلام علیزاده دامن زدن به اسلام‌ستیزی و برنامه‌های ضد اسلامی را دو راهبرد دشمنان در منطقه عنوان کرد و گفت: آن‌ها به دنبال بودند تا با زدن سوریه آن‌هم به‌صورتی که مسلمانان علیه مسلمان قد علم کرده باشد به‌صورت استراتژیک به حزب‌الله و ایران مسلط شوند برای همین ۲۰۰ هزار تکفیری خشن تروریست را در این منطقه در قالب پروژه داعش رهاسازی کردند.

رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه خاطرنشان کرد: دشمن در تلاش بوده و هست تا سم تکفیری‌ها را در منطقه ما تزریق کند؛ سوریه با کمک مستشاری فرزندان ما محکم جلوی آن‌ها ایستاد.

برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای مدعی شیعه تیشه به ریشه تشیع می زنند

وی با اشاره به برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای که به اسم شیعه در حال زدن تیشه به ریشه شیعه هستند، اظهار کرد: اگرچه تیپ و جسم داعش از بین رفته اما آتش زیر خاکستر هستند و اگر علاج واقعه نکنیم یک‌مرتبه از منطقه‌ای سر برون آورده و مجدد دشمنی خود را عیان می‌کنند.

حجت‌الاسلام علیزاده با بیان اینکه عقاید تکفیری به دو بخش عقاید سنتی و مدرن تقسیم‌بندی می‌شوند، گفت: بخش سنتی آن‌ها به افرادی همچون ابن تیمیه بازمی‌گردد که در چهار وجه «توحید و شرک»، «ایمان و کفر»، «سنت و بدعت» و «حیات برزخی» می‌توان آن‌ها را برسی کرد.

بیشترین کشتاری که وهابیون انجام داده‌اند از اهل تسنن بوده است

رییس میز وهابیت و جریان‌های تکفیری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه با بیان اینکه بیشترین کشتاری که وهابیت انجام داده از اهل سنت بوده‌اند، اظهار کرد: شبهات وهابیت را می‌توان با خود قرآن پاسخ داد.

وی گفت: وهابیت توحید نظری را به‌طور کامل رها کرده و به توحید عملی چسبیده‌اند درحالی‌که تمام مذاهب اسلامی تمرکزشان بر روی توحید نظری است چراکه برای جلوگیری از مشرک شدن باید توحید نظری را درک کرد.

حجت‌الاسلام علیزاده با بیان اینکه وهابیون فقط پوسته دین را گرفته‌اند و از مغز و باطن دین غافل شده‌اند، اظهار کرد: وهابیت قائل به جسم دار بودن خدا هستند ولی معتقدند خدا در عرش hست؛ برای مقابله با وهابیت خود را در مسائل «توحید و شرک» و «ایمان و کفر» تقویت کنید تا سدی در برابر شبهات آن‌ها بزنید.

رییس میز وهابیت با بیان اینکه دنیا گرایش به عقلانیت شیعه پیداکرده است، گفت: این مسئله وظیفه همه ما را در دنیای امروز سنگین‌تر می‌کند چراکه باید خود را در مسائل گوناگون تقویت کنیم تا صحبت‌هایمان دارای پشتوانه باشد.

وی با اشاره به عقاید مدرن تفکر تکفیری، اظهار کرد: اثبات قرارگیری دنیا در جاهلیت، هجرت، جهاد، صدمه زدن و آسیب رساندن، تمکین، تشکیل خلافت و مهدویت ۸ مرحله‌ای است که عقاید مدرن جریان‌های تکفیری را شکل می‌دهند؛ کسی مثل جریان‌های تکفیری استفاده ابزاری از مهدویت نکرده است.

حجت‌الاسلام علیزاده خاطرنشان کرد: آیا حضرت محمد (ص) زمانی که مبعوث شدند تمام اعراب جاهلیت را مورد قتل‌عام قراردادند؟ اما جریان‌های تکفیری به ادعای اینکه جهان امروز جهان جاهلیت هست به قتل، کشتار، غارت و تجاوز دست می‌زنند.

انتهای پیام/۲۰۷/نصیری