به گزارش پایگاه خبری ربیع، دولت ترامپ یک ساله شد اما باید دید در کارنامه یک ساله خویش چه دارد. ترامپ از آغاز ریاست جمهوریش روند اوبامازدایی را به شدت آغاز نمود و با ادبیات خاص و تصمیمات نامعقولش شهرت یافت. همین امر موجب کاهش محبوبیت ترامپ گردیده است.

در سیاست خارجی نیز ترامپ شهرت خاصی یافت از جمله اقدامات تشنج‌زای وی اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و تاکید بر انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس در آینده که موجب ناخشنودی تقریبا همه کشورهای جهان شد و تنها ۸ کشور از میان همه کشورهای جهان اقدام دولت آمریکا را محکوم نکردند. لغو نیمی از کمک مالی امریکا به دولت موقت فلسطین با هدف تحت فشار گذاشتن فلسطتینی‌ها به منظور پذیرش بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل. دخالت در امور داخلی ایران نیز لکه ننگ دیگری است بر موج‌سواری فرصت‌طلبانه آمریکا از اعتراضات مردمی. سیاست مفتضحانه منع سفر ۷ کشور عمدتاً مسلمان با انگیزه ایجاد اشتغال برای آمریکاییان.

ترامپ در عرصه داخلی نیز موفقیت چشمگیری نداشته است. تظاهرات‌های پیاپی و مخالف ترامپ، سیات‌های نژادپرستانه وی، عملکرد ضعیف درباره اشتغال و … نمودی از عملکرد ضعیف ترامپ در عرصه داخلی است. از جمله سیاست‌های ترامپ در عرصه داخلی، اصلاح قانون مالیاتی و کاهش میزان مالیاتها. در این قانون که درآخرین روزهای سال ۲۰۱۷ به امضا رسید مالیات شرکت‌های بزرگ از ۳۵ درصد به ۲۱ در صد کاهش یافته و برای افراد نیز تخفیف‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است. دموکراتها این قانون را به زیان طبقات متوسط و پایین دانسته و آن را موجب افزایش کسر بودجه کشور می‌دانند.

اما با این وجود سؤال این است که آیا ترامپ تغییر مسیر خواهد؟ به نظر نمی‌رسد ترامپ در ادامه ریاست جمهوریش سیاست متفاوتی را برگزیند یا در جهت اصلاح این ناکارآمدی‌ها برآید. چرا که ترامپ در یک سال گذشته تمام پل‌های پشت سرش را خراب کرده است. بازسازی و عادی‌سازی روابط بسیار دشوار خواهد بود. ترامپ در عرصه بین‌الملل سازمان ملل و قواعد حقوق بین‌الملل را تضعیف نموده است و در عرصه داخلی نیز اعتماد و عقلانیت را زیرسؤال برده است.