به گزارش پایگاه خبری ربیع، سعید امامی ابرقویی/آثار هنرمند برجسته اصفهانی در موزه هنرهای معاصر با عنوان “پیشاورد هنر معاصر اصفهان”، سیر تحول پنج دهه مجسمهسازی معاصر را به تصویر کشید.
هنر مدرن در اصفهان به شکل قابل توجهی ارج نهاده میشود و پیشرفت و جایگاه هنر در اصفهان را در طول تاریخ نشان میدهد، کَشتی هنر اصفهان صدها سال است که بهپیش میرود و هیچگاه از حرکت باز نمانده است. گوشه و به گوشه اصفهان بوی هنر میدهد و این امر بر هیچکس پوشیده نیست و با تلاش و همت پرچم هنرمندان اصفهان را در جهان برافراشته نگاه داشته شده است.
هنر مجسمهسازی در اصفهان نیز بسیار جایگاه رفیعی دارد، شهر اصفهان مزین به تندیسهایی است که روح و روان انسان را به جوشش درمیآورد، از تندیسهای واقعگرایانه گرفته که شمایل هنرمندان و نامآوران و بزرگان را به نمایش درآورده تا طرحهای انتزاعی که احساس انسان دستخوش تغییر میکند.
یکی از هنرمندانی که شهر اصفهان خود را مدیون او میداند، «مرتضی نعمت اللهی» است، هنر مدرن و مفهومی شهر اصفهان، مجسمهسازی و زیبایی بصری این شهر خود را مدیون تلاشهای او میداند، وی که پرورش یافته هنر اصفهان است در جهان شهره است و ساخته او برای اهل هنر شناخته شده است.
برگزاری نمایشگاه آثار او در اصفهان برای طرفداران او آرزویی بود که به مدد حمایت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در موزه هنرهای معاصر با عنوان «پیشاورد هنر معاصر اصفهان» به تحقق پیوست. حضور دستساختههای نعمت اللهی در موزه هنرهای معاصر برای بسیاری از اهل هنر مانند نقشه راهی برای بررسی تاریخ هنر مدرن در ایران بوده و همچون نمایشی پنج دهه از تحولات مجسمهسازی را به نمایش میگذارد.
از جهت دیگر شیوه تکنیکی آثار ارائه شده در این نمایشگاه بسیار قابل توجه است، باید به این موضوع توجه کرد که شیوههای مختلفی از اجرا در این نمایشگاه به چشم میخورد، در برخی از مجموعهها سنگتراشی، در برخی استفاده از کامپوزیت و حتی اثری با جوشکاری به چشم میخورد که توانایی حرفهای استاد را در فنون مجسمهسازی عرضه میدارد، گویی معنا در اختیار نعمت اللهی شکل میگیرد و آنگاه دیگر چیزی نمیتواند مانع ساخت آن توسط او شود.
از آبستره تا فیگوراتیو
نگرش مرتضی نعمت اللهی به هنر مدرن از نکات بسیار قابل توجه در این نمایشگاه است، محدودیت در خلاقیت و دید او وجود ندارد، از آبستره تا فیگوراتیو، ذهن او همه دنیاها را درمینوردند و به خلق اجرامی دست میزند که از دریچه احساس او با انسان ارتباط برقرار میکند، بهخوبی میشود ساختن و پرداختن او به مفهوم درک کرد.
واقعگرایی و یا فراواقعگرایی تفاوتی ندارد، هر چه در سیطره هنر مدرن میشود به نمایش گذاشت در آثار او به کمال یافت میشود، هنر او دارای خصوصیاتی منحصربهفرد است که نمیتوان از آن غافل شد و در تندیسهای شهری او ظرافت وسواس گونه او بهخوبی مشهود است.
مردی کتاب به دست
در طبقه نخست گالری موزه هنرهای معاصر اصفهان به تصاویر از آثار استاد نعمت اللهی اختصاص یافته که شهر به نمایش درآمده است. مجسمه شیخ بهایی در خیابان چهارباغ از چشمنوازترین این آثار بود، مردی کتاب به دست ایستاده و در فکری عمیق به خیابان مینگرد، چهرهای از عالمی دانشمند که اصفهان به حضور در این شهر میبالد. چینهای ردایش انسان را به فکر برده و هنر استاد در نمایش آن بیننده به تحسین وامیدارد.
طیران در ضلع شمالی پل فردوسی و تندیس استاد علیاکبر اصفهانی و رضا عباسی به ما یادآوری میکند که ما تا چه اندازه با نعمت اللهی آشنا هستیم! به طبقه دوم که میرویم با دستساختههای استاد روبرو میشود، آثار از اجرا مختلف با پیچیدگیهای متفاوت و در فرم و رنگ و حالتی مختلف به چشم میخورد؛ اما این پیچیدگیها نهتنها ما را از دنیای نعمت اللهی دور نمیکند بلکه لطافت روحی او را بیشتر احساس میکند.
مکعبی از آهنگ به ارتفاع کمتر از یک متر از مجموعه خط خطی در بدو ورود انسان را به خود جلب میکند، قطعات که با جوش فلز به هم متصل شدهاند بیشتر انسان را به یاد خطوطی میاندازد که در کنار کاغذ شکل میگیرد.
سیاوش نمونهای از آثاری بود که چشم را نوازش میداد، شیوه نمایش پیکر در این تندیس بسیار قابل توجه بود، منحنیهای نرمی که چشم با آنها آشنایی دارد روح انسان را درگیر میکند؛ اما این شروع ماجرا در آثار استاد نعمتاللهی است.
هر یک از آثار به نمایش درآمده ویژگی مختص به خود دارند که قابل توجه است، این موضوع نشان از خلاقیت استاد دارد که خود را درگیر کلیشهها نمیکند، روح آزاد هنرمند در این نمایشگاه بیشتر به نمایش درآمده تا شیوه مجسمهسازی، آنچه شگفتی میآفریند پنج دهه تلاش بیوقفه استادی است که به یاری دستاوردهایش میتوان هنر مدرن را درک کرد.