به گزارش پایگاه خبری ربیع، نفیسه الله دادی/با همکاری ایران، روسیه و ترکیه، پرونده داعش در سوریه و با کمک‌های نظامی ایران در عراق، بسته شد و این پیروزی بزرگی بود در برابر تروریسم سازمان‌یافته داعش؛ اما همان‌گونه که در همان زمان اعلام پایان داعش بیشتر اندیشمندان و سیاستمداران یادآور شدند، داعش به لحاظ فیزیکی محدود شد، اما به لحاظ اندیشه‌ای همچنان فعال است؛ یا به عبارتی «دولت خلافت» سقوط کرد، اما همچنان این شبکه فعال است و ادعای عملیات مسلحانه دارد و به آنچه «ثبات رأی» می‌نامد، دعوت کرده است.
همچنان درگیری‌ها در مناطق مختلفی با شیوه جنگ‌های چریکی در جریان است. همچنین این شبکه به حکم ذاتی خود، متشکل از گروه‌های فراملیتی است که حول یک ایدئولوژی دینی گرد هم آمده‌اند. این مسئله تحرک و انتقال آنها را از جایی به جای دیگر ممکن‌تر کرده و برای همین پیگیری، تعقیب و هدف قراردادنشان را سخت‌تر می‌کند.
شبکه عملا سیاست گسترش و رسیدن به مناطق جدید مثل فیلیپین، مرکز آفریقا، مرکز آسیا و افغانستان را دنبال می‌کند و از «حفظ سرزمین» به تکیه بر گروه‌های تروریستی خفته در مناطق مختلف که آنها را «گرگ‌های تنها» می‌نامد، تغییر استراتژیک داده است؛ بنابراین احتمال دارد داعش و گروه‌های تروریستی امثال داعش، جانی دوباره بگیرند و با قدرت بیشتری در سال ۲۰۱۸ اقدام کنند. به نظر می‌رسد افغانستان، مستعدترین کشور برای تولد و تولید داعش باشد. افغانستان به لحاظ امنیتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ضعف‌های بنیادینی دارد و استقرار طالبان در آن موجب شکاف‌های عمیق سیاسی و امنیتی شده است؛ بنابراین شاید اولین و مناسب‌ترین محیط برای بازتولید داعش افغانستان باشد. از سوی دیگر نکته‌ای که حائز اهمیت است بُعد فراملیتی گروه تروریستی داعش است. اعضای داعش فقط از منطقه خاورمیانه نبودند، بلکه از اروپا، آمریکا و آفریقا و جای‌جای جهان عضو داشته‌ و همین امر موجب گسترش رعب و وحشت است؛ همین امر دلیلی است برای اثبات جان‌گرفتن تروریسم در سطح جهان.