به گزارش پایگاه خبری ربیع،این روز ها تقریبا همه در مورد تکنولوژی بلوتوث می دانند و مدت زمان زیادی است که ما از آن برای اتصال تلفن به انبوهی از دستگاه ها برای پخش موسیقی و سایر امور استفاده می‌کنیم.در سال ۲۰۱۸ نیز همچنان این فناوری به عنوان راه اتصال استفاده می‌شود. گویا Qualcomm یک تراشه بلوتوث جدید به نام سری QCC5100 تولید کرده که با هم جزییات آن را بررسی خواهیم کرد

ما به پای صحبت های کوالکام نشستیم تا کشف کنیم که چرا تراشه بلوتوث جدید بسیار هیجان انگیز است و یک نمای کلی از قطعه ای که حداقل دو سال است بر روی آن کار کرده را دریابیم؛ طبق معمول شما هرگز این چیپ را مشاهده نخواهید کرد. ولی Qualcomm چیپ جدیدی طراحی کرده که می تواند به عنوان انقلابی بزرگ در هدفون های بیسیم به حساب بیاید!

اگر چه ما طرفدار کلمه “hearables” نیستیم، ولی کوالکام محصولاتی را معرفی می کند که توسط QCC5100 فعال خواهند شد. به عنوان مثال، هدفون های بی سیم در گوش یا ردیاب های تناسب اندام و کنترل صدا، تعویض سریع بین تماس ها، لغو و فعال کردن نویز، پخش صدا و غیره و غیره.و همه این عملکرد ها ممکن است ولی با عمر باتری بسیار زیادی را هدر خواهند داد.

 عملکرد ۳ برابر در طراحی بلوتوث جدید کوالکوم

تراشه جدید به طور کامل باز طراحی شده است، بدون هیچ گونه عدم سازش در عملکرد. در این روند بهبود از یک پردازنده چهار هسته ای، دو پردازنده دو هسته ای ۱۲۰ مگاهرتز (DSP) و دو پردازشگر اختصاصی ۸۰ مگاهرتزی کمک گرفته شده است. Qualcomm نشان داد که تراشه های آن به طور موثری جایگزین پردازنده تک هسته ای و DSP هستند. این محصول دارای ۲ برابر ظرفیت پردازش و سه برابر عملکرد نسبت به هر محصول دیگری است که امروزه موجود است.

بلوتوث ۵، تراشه ای سازگار با نسخه های سری Snapdragon Qualcomm و قدیمی تر بلوتوث است، و با تمام تراشه های تلفن همراه کار میکند. آیا تمام این قابلیت ها به این معنی است که تراشه جدید بلوتوث مصرف کننده بهینه در رابطه با باتری است؟ نه؛ خوشبختانه کوالکوم در باز طراحی صورت داده اش مصرف برق تراشه جدید را ۶۵ درصد کاهش داده و این به این معنی است که هدفون را به راحتی بدون ترس از مصرف باتری به بلوتوث متصل می کنید و از همه ویژگی های جدبد استفاده میکنید.

با توجه به معماری چهار هسته ای میتواند ویژگی های بیشتر را در همان زمان اجرا کند. لغو و فعال کردن سر و صدا با استفاده از میکروفون های مختلف، جریان AptX و AptX HD صوتی، و همچنین حسگر برای ردیابی حرکات و تناسب اندام. به علاوه و شاید مهمتر از همه، کنترل صدا و هوش مصنوعی است که حتی در هنگام پخش صوت نیز کار می کند. میکروفن و سخت افزار مخصوص رابط کاربری صوتی و “bararge-in” اجازه می دهند که در آن دستگاه کلمه بیدار را حتی هنگام پخش موسیقی تشخیص می دهد. سیستم اتصال تراشه جدید به روز شده است تا ارتباط بین هر دو earbuds را در دستگاه های بی سیم و خود گوشی تقویت کند.

عمر باتری بهبود یافته است در بلوتوث جدید

Qualcomm برای این کار آماده شده و آزمایش های بسیاری انجام داده است تا مشخص کند چقدر QCC5100 عمر باتری را بهبود می بخشد. کوالکام دو سناریو را ایجاد کرده؛ شنونده موسیقی و تماس گیرنده تلفن همراه. در اولین نمونه، دستگاه مجهز به QCC5100 باید چهار ساعت پخش موسیقی، یک ساعت تماس و ۱٫۵ ساعت آماده به کار را در دستور کار دارد. که این آمار در حال حاضر ۲۵ درصد بیشتر از میانگین است و یک هفته کامل از استفاده متوسط ​​با استفاده از یک بار شارژ امکان پذیر است. استفاده از همان دستگاه برای سه ساعت تماس نیز به معنای ۱٫۵ ساعت موسیقی و ۱٫۵ ساعت آماده به کار است. که ۶۰ درصد بیشتر از میانگین فعلی است.

آزمایشات مهندسان Qualcomm راجع به باتری تراشه جدید نشان می دهد که جریان نزدیک به ۵mA کاهش یافته و کاهش قابل توجهی در حد متوسط ​​۱۵mAاست. یکی از مهندسین به ما گفت که تیم نمی‌تواند نتایج عالی آزمایشات باتری را باور کند و از نتایج به طور واقعی شگفت زده شده است، تا جایی که آنها بارها و بارها تغییراتی را ایجاد کردند و نتایج هرگز تغییر نکرده است.

چه زمانی شاهد اولین محصولات با استفاده از تراشه جدید خواهیم بود؟ کوالکام می گوید که تقاضای مشتریان، پیش از این به این چیپست نزدیک شده اند و انتظار می رود اولین محصولات در اواسط سال ۲۰۱۸ در بازار عرضه شوند.