به گزارش پایگاه خبری ربیع، بازارهای مالی شهر در اواسط دی‌ماه با نوسانات مثبت در برخی نمادهای بازار بورس همراه شدند، ارزش سکه در بازار نقدی ۳ هزار تومان افزایش یافت و میزان تقاضا برای خرید ارز نیز در صرافی‌های شهر رشد کرد.

بر همین اساس دادوستدهای سومین روز معاملاتی هفته با شدت گرفتن حجم تقاضا بر حجم عرضه در بازارهای بورس و سکه به پایان رسید؛ دلار بعد از جهش قیمتی که در اواخر هفته کاری قبل به نمایش گذاشت، در نخستین روز معاملاتی هفته اندکی از ارزش خود را از دست داد، این روند در روزهای بعدی ادامه نیافت و تغییر جهت مثبت داد و با شدت گرفتن تقاضای خرید دلار در بازار صرافی‌های شهر، بار دیگر ارزش این بخش افزایش یافت.

در این میان مهمترین اخباری که بر روند معاملاتی بازارهای مالی تأثیرگذار بود، به ترتیب به پرداخت سود سهام عدالت تا پایان سال در سه مرحله، واردات سالانه ۲۰ میلیون دلار ماهی تیلاپیا، افزایش وام ازدواج تا ۱۵ میلیون تومان در آینده، افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، افزایش توان تسهیلات دهی بانک‌ها، کنترل واردات ترانس به کشور با افزایش تعرفه، تکذیب خرید بلوک کنترلی ذوب‌آهن از تأمین اجتماعی توسط فولاد مبارکه، افت شاخص یورو به دلار در بازارهای بین‌الملل، افت قیمت پلاتین و نقره در بازارهای جهانی و افزایش قیمت نفت برنت اختصاص داشت.

*رشد ۹۸ واحدی نماگر بورس

شاخص بورس بار دیگر به رنگ سبز درآمد و روز مثبتی را پشت سر گذاشت؛ بر اساس دادوستدهایی که در این بازار صورت گرفت، شاخص این بازار ۹۸ واحد رشد را به نمایش گذاشت و بر روی عدد ۹۶ هزار و ۳۳۲ واحد آرام گرفت.

در ثبت این روند مثبت سهم نمادهایی همچون فملی، وبملت، فارس و رمپنا بیش از سایر نمادها بود، حجم دادوستدها نسبت به روزهای گذشته کاهش یافت به‌ طوری‌که در سومین روز معاملاتی هفته تنها ۸۰۱ میلیون سهم و ورقه بهادار در دست فعالان این بازار به گردش درآمد.

ارزش معاملات ثبت‌شده این روز نیز به دو هزار و ۲۶۷ میلیارد ریال رسید و به ترتیب سه نماد وبملت، فملی و فارس نیز با ثبت نوسانات مثبت در این روز، بیشترین افزایش ارزش بازار را رقم زدند.

معاملات این روز گروه فلزات در اکثر نمادها در حوالی صفر قیمتی به ثبت رسید و به‌ جز تعداد محدودی از نمادهای فعال این گروه، دیگر نمادهای فلزی تغییرات قیمت چندانی را به نمایش درنیاوردند.

فولاد نیز در سومین روز معاملاتی هفته با افت ارزش سهام خود روبرو شد و اندکی زیر صفر قیمتی نوسانات این روز را به پایان رساند.

ذوب، فاسمین، فملی و فخوز نیز از دیگر نمادهای فعال گروه فلزات بودند که با پیشی گرفتن حجم تقاضا بر عرضه روبرو شدند و بر ارزش سهام خود در این روز افزودند، در این میان سه نماد فملی، فولاد و ذوب به عنوان پرحجم‌ترین نمادهای گروه فلزات شناخته شدند.

خودرویی‌ها نیز از دیگر گروه‌های بازار بودند که دادوستدهای خود را در جهت افت ارزش سهام به ثبت رساندند و همگی در جهت منفی معامله شدند، در این میان می‌توان به نمادهای خودرو، خساپا، خپارس و خزامیا اشاره کرد که دسته‌جمعی قرمز پوش شدند.

در این میان رشد تقاضا برای خرید برخی از نمادهای گروه محصولات شیمیایی همچون فارس، پترول، شاراک و شلعاب موجب شده است تا افزایش ارزش سهام در این بخش صورت بگیرد و در نهایت به افزایش شاخص بورس بیانجامد.

بازار فرابورس نیز رشد ۷ واحدی شاخص خود را در این روز کاری به نظاره نشست و بر اساس معاملاتی که در نمادهای فعال این گروه صورت گرفت، شاخص فرابورس بر روی عدد هزار و ۷۴ واحد آرام گرفت.

*افزایش تقاضا برای خرید دلار

معامله‌گران بازار صرافی‌های شهر بار دیگر شاهد حضور پررنگ متقاضیان خرید دلار در این بازار بودند و همین امر به افزایش قیمت این بخش از بازار ارز منجر شد.

بعد از جهش قیمتی که در اواخر هفته گذشته در ارز دلار صورت گرفت، متقاضیان زیادی را برای خرید این ارز به سمت بازار صرافی‌های شهر هدایت کرد که همین امر به تداوم حرکت مثبت دلار منجر شد.

دلار در روزهای اخیر برخی از معاملات خود را در محدوده بالای قیمتی چهار هزار و ۴۰۰ تومان به ثبت رساند و همین امر منجر به شکست مقاومت‌های جدید این ارز شد، این روند به دلیل پیشی گرفتن حجم عرضه در قیمت‌های مذکور پابرجا نماند و بخشی از مسیر پیموده شده اصلاح شد.

در حال حاضر هر دلار با ثبت نوسانات مثبت تا محدوده قیمت چهار هزار و ۳۹۰ تومان پیش رفته است و همچنان روند رو به رشدی را طی می‌کند.

بخشی از افزایش تقاضایی که برای خرید دلار در بازار صرافی‌های شهر شکل‌گرفته است، به دلیل حضور سفته‌بازان برای کسب سود از تغییرات قیمتی این بخش از بازار ارز است.

در این میان هر یورو در آخرین معاملات خود که در سومین روز کاری هفته به ثبت رساند، در قیمت پنج هزار و ۳۴۰ تومان جای گرفت، پوند انگلیس نیز با تثبیت قیمتی در محدوده بالای قیمت ۶ هزار تومان، آخرین نوسانات خود را در قیمت ۶ هزار و ۵۰ تومان به ثبت رساند.

ریال عربستان نیز همچنان در قیمت هزار و ۱۴۰ تومان در بازار ارز عرضه می‌شود و برای سومین روز متوالی با تثبیت قیمتی همراه شده است.

*همسویی حرکت سکه با نوسانات طلای جهانی

سکه تمام بهار آزادی که در ابتدای این روز معاملات خود را در جهت افت ارزش به ثبت رساند بود، با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، بار دیگر تغییر جهت مثبت داد و با رشد قیمت همراه شد.

هر سکه تمام بهار آزادی در پایان معاملات این روز به ارزش یک‌میلیون و ۴۷۵ هزار تومان رسید و به‌ این‌ ترتیب نوسان مثبت سه هزار تومانی را به ثبت رساند.

بهای سکه طرح قدیم نیز سه هزار تومان رشد کرد و در پایان به ارزش یک‌میلیون و ۴۳۶ هزار تومان رسید، نیم‌سکه نیز معاملات خود را همسو با معاملات سکه تمام در بازار نقدی به ثبت رساند و با ثبت افزایش قیمت سه هزار تومانی، در قیمت ۷۱۸ هزار تومان آرام گرفت، ارزش هر ربع‌سکه و سکه گرمی نیز ثابت باقی ماند و به ترتیب در قیمت‌های ۴۱۸ هزار تومان و ۲۷۹ هزار تومان دادوستد شدند.

بر اساس دادوستدهایی که فعالان بازار سکه و طلا در بخش مثقال طلا به ثبت رساندند، ارزش این بخش با افزایش سه هزار و ۲۰۰ تومانی همراه شد و در نهایت در قیمت ۵۹۶ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت.

نوسانات قراردادهای آتی سکه نیز با بخش بازار نقدی سکه همسو شد و ارزش قراردادهای آتی نیز از چهار هزار و ۵۰۰ تومان تا هزار و ۵۰۰ تومان رشد کرد، بیشترین رشد قیمت در قرارداد آتی دی‌ماه با کوتاه‌ترین سررسید ثبت شد و کمترین رشد قیمت نیز از آن قرارداد آتی شهریورماه شد.

انتهای پیام/۲۰۷/فارس