به گزارش پایگاه خبری ربیع، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم ختم پدر بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات موشکی با اروپا گفت: ما بارها اعلام کردیم در رابطه با موشک و توان دفاعی کشور با هیچکس مذاکره نمی‌کنیم.

وی افزود: اینها موضوعاتی است که کاملا مربوط به اوضاع داخلی ماست. اینکه با کشورهای مختلف در ملاقات‌ها مذاکره می‌کنیم و آنها از ما سوال می‌کنند و ما از آنها سوال می‌کنیم این به معنای آن نیست که ما حرف همدیگر را لزوما قبول می‌کنیم. این فقط مربوط به ایران و اروپا نیست و در ملاقات‌های متعدد در سراسر دنیا دو طرف دیدگاه هایشان را مطرح می‌کنند و سؤال می‌کنند و پاسخ می‌دهند، ولی بارها اعلام کردیم توان دفاعی ایران قابل مذاکره با هیچ کشوری نیست، ما روی این موضع مستحکم و محکم ایستاده‌ایم.

واعظی درباره نشست سوچی نیز خاطرنشان کرد: این مذاکرات بسیار مهم و مقدمه گام‌های موثر در حل بحران سوریه است.

وی این نشست را بسیار مهم خواند و افزود: این نشست نتیجه ۱۱ ماه مذاکرات نمایندگان سه کشور است و بسیار موفق بوده و خوشبختانه توانستند آرامش را در سوریه ایجاد کنند.

وی افزود: مذاکرات آستانه، به اجماع این عملیات میدانی ختم شد که سوریه باید سامان یابد و مذاکرات سوچی بسیار با اهمیت بوده و مقدمه‌ای برای گام‌های موثر است. سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تلاشند آرامش در سوریه به وجود بیاید و سوریه باید سامان بیابد.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: مردم سوریه باید برای آینده خود تصمیم بگیرند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برآورده نشدن انتظارات مقام معظم رهبری از روند امدادرسانی در کرمانشاه گفت‌: از همان روزی که این اتفاق افتاد شخص آقای رئیس جمهور و دولت همه توانی که داشتند در خدمت امدادرسانی به زلزله زدگان عزیز و خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست دادند، گذاشتند و تلاش کردند و مطلبی که مقام معظم رهبری فرمودند حتما تلاشمان را مضاعف می‌کنیم هم در تهران و هم استان‌های مختلف و تلاش می‌کنیم هم رضایت زلزله زدگان عزیز و هم رضایت رهبری فراهم شود تا بتوانیم به وظیفه ملی و دینی خود عمل کنیم.

به گزارش فارس، واعظی در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با پاکسازی بوکمال تاکید کرد: کار بسیار بزگی انجام شد. با توجه به اینکه داعش مورد حمایت کشورهای مختلف و به ویژه برخی کشورهای منطقه و عربستان قرار گرفت و بنا داشتند یک اسرائیل دوم را در اینجا تشکیل دهند و هدف اصلیشان ایران و شیعه بود و کار بزرگی انجام شد به ویژه مدافعان حرم و عزیزان ما در سپاه پاسداران که انصافا کار عظیمی کردند و نه اینکه حریم امنیت ایران حفظ شد بلکه باعث شد منطقه امنیت پیدا کند و به نظر من کار بسیار بزرگی انجام شد. اینکه سردار سلیمانی قول داد سه ماه دیگر ریشه داعش در منطقه کنده می‌شود و اینکه امروز شاهدیم آخرین لکه‌های اینها پاک شده نشان دهنده قوت و عزتی است که سپاه، نظام و رهبری ما دارد و همه دولت دنبال این هستند که کمک کنیم به کشورهای اسلامی که از ما کمک می‌خواهند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره استفاده از معاونان بازنشسته وزرا در حوزه شهرداری تهران نیز عنوان کرد: این را باید ببینم که اگر براساس قانون در گذشته هیأت دولت اینها را هم طراز مقامات تصویب کرده براساس آنچه مجلس تصویب کرده می‌توانند استفاده کنند، اگر هم طراز تعریف نکرده نمی‌توانند.

*انتصاب روانچی

واعظی درباره تغییرات در ریاست جمهوری و انتصاب تخت روانچی به عنوان معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور نیز با بیان اینکه من موافق این تغییرات هستم، اظهار داشت: طبیعی است با توجه به شرایط منطقه و ایران باید بخش سیاسی دفتر رئیس جمهور را تقویت کنیم، اینکه ابوطالبی الان به عنوان مشاور و آقای تخت روانچی که سابقه بسیار طولانی در وزارت خارجه داره و معاون وزیر خارجه بود و از ایشان خواستیم به ما کمک کند، این دو با هم می‌تواند باعث هم افزایی شود.

*اظهارات حقانیان

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره اظهارات حقانیان در خصوص جهانگیری گفت: ایشان اعلام کرد در یک محفل خودمانی با دوستانشان صحبت می‌کردند و فکر نمی‌کردند این صحبت جایی ضبط و پخش شود.

وی درباره توهین به مقامات کشور عنوان کرد: این ادب را ایشان داشتند که بلافاصله وقتی دید ویدئوی ایشان پخش شده گفت این بحث خصوصی بوده، افراد باید به هم احترام بگذارند و به نظرم این بحث تمام شده است.

واعظی افزود: من حرف ایشان را قبول دارم نه آنچه شما برداشت کردید.

فارس