به گزارش پایگاه خبری ربیع،دکتر عباس زمانی،نویسنده و پژوهشگر اجتماعی/«اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد». این تعریف جامع و کامل مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار با دانشجویان در شانزدهم مردادماه ۱۳۹۱ است، در حالیکه تاکید ایشان بر مقاوم سازی اقتصاد به سال ۱۳۸۶ باز می گردد.

رهبر معظم انقلاب پس از یک دهه تاکید بر مقاوم سازی اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی- آن هم در زمانی که درآمد ایران از صادرات نفت در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داشت- این بار خود وارد صحنه شده اند و با بیان ۱۰ اقدام اساسی برای نجات اقتصاد کشور، سال ۱۳۹۵ را با عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری نمودند که برگرفته و مؤکد سیاست های کلی ابلاغی و سخنان پیشین معظم له بود.

ایشان با تاکید بر ضرورت گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، سال ۱۳۹۶ را نیز با عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»  نامگذاری و بر ضرورت رفع مشکلات اقتصادی و حل مشکل اشتغال جامعه تاکید کرند.

حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) در پیام نوروزی خود با تمرکز بر نقاط کلیدی اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کردند: «به نظر من علاج در این است که این نقطه‌ی کلیدی را امسال درست شناسایی کنیم. به اعتقاد من این نقطه‌ی کلیدی عبارت است از تولید، تولید داخلی؛ و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان؛ اینها آن نقاط کلیدی اصلی است. اگر ما توانستیم روی این دو نقطه متمرکز بشویم و کارها را بر این اساس برنامه‌ریزی و دسته‌بندی بکنیم، تصوّر این است که کار به ‌میزان زیادی جلو خواهد رفت و موفّقیّتهای چشمگیر و محسوسی پیش خواهد آمد».

آنچه در طول این سالها عمیقاً به چشم می آید، تاکیدات فراون رهبر انقلاب به حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و در مقابل آن کم توجهی مدیران و مسؤولان کشور در تحقق این امر است تا جایی که باعث شده معظم له شخصاً  وارد کارزار شده و  با نامگذاری دو سال پیاپی، گفتمانی همه جانبه و مطالبه ای فراگیر در لایه های مختلف جامعه ایجاد نمایند.

به اعتقاد نگارنده اقتصاد مقاومتی پیش از آنکه نیاز به یک برنامه عملیاتی و اجرایی داشته باشد، نیازمند یک پیوست فرهنگی برای نهادینه کردن باورها و ارزش هایی است که نتیجه آن رفتارها و هنجارهای اجتماعی متناسب با اهداف آن باشد و مطمئناً رسانه ها به عنوان هدایتگر و رهبران افکار عمومی نقش تعیین کننده ای در فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی در آحاد جامعه ایفا نموده و خواهند نمود.

از آنجا که رویکردهای اقتصاد مقاومتی عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانش‌بنیانی، درونزایی و برونگرایی است، رسانه ها می توانند با نظارت اجتماعی به مردم این اطمینان را بدهند که کلیه اقدامات دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می باشد و در این مسیر کلیه دستگاه‌های اجرایی را  نسبت به موضوع اقتصاد مقاومتی پاسخگو نمایند.

از طرف دیگر رسانه ها با به ایجاد جریان اجتماعی و حساس نمودن عموم مردم نسبت به اقتصاد مقاومتی، جامعه را در جهت مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی متناسب با این موضوع هدایت نموده و فرهنگ توانمندسازی و به کارگیری کلیه ظرفیت‌های داخلی ، به ویژه در حوزه منابع انسانی را نهادینه نمایند.

نکته قابل توجه در این راه، حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف و تبذیر است چرا که رونق تولید داخلی و کاهش واردات محصولات خارجی با تغییر الگوی مصرف جامعه در جهت اعتماد به محصولات داخلی، عدم تمایل به اجناس خارجی و جلوگیری از اسراف در مصرف محقق خواهد شد.

در این زمینه البته لازم است کیفیت محصولات داخلی نیز افزایش یافته و تولید کنندگان به طور عملی به حقوق مصرف کنندگان متعهد باشند که در این حوزه، رسانه ها به عنوان بازوان و ناظران فرهنگی جامعه، می توانند از یک سو در جهت تقویت افکار عمومی نسبت به استفاده از محصولات داخلی و پرهیز از مصرف مازاد و تجملی و از سوی دیگر به عنوان بازتاب دهنده مشکلات تولیدات داخلی و افکار عمومی مصرف کنندگان و مردم به تولید کنندگان نقش موثری ایفا نماید.

از نگاهی دیگر، رسانه ها می توانند با نگاهی واقع بینانه به اتفاقات پیش روی، تهدیدهای موجود را احصاء و راهکارهای تبدیل این چالش ها به فرصت های قابل حصول را  تبیین و معرفی نمایند تا سیاست گذاران، قانون گذاران و تولید کنندگان با دیدگاه باز و آگاهی بیشتری نسبت به وضع قوانین و رویه های مورد نیاز و به روز جامعه اقدام نموده و جامعه را به سمت پیشرفت بیشتر سوق دهند.

در پایان، این مقاله را با گزیده ای از سخنان رهبر انقلاب به پایان برده و امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد سربلندی، عزت و پیشرفت روز افزون ایران اسلامی در عرصه اقتصادی همچون عرصه علمی و دفاعی کشور بوده و بتوانیم اقتصاد مقاومتی ایران را به تمامی کشورهای مظلوم و تحت سلطه جهانی صادر نماییم.

 «ما گفته‌ایم اقتصاد مقاوتی درون‌زا و برون‌گرا است. من هیچ‌وقت نگفتم دُور کشور حصار بکشیم، امّا این درون‌زایی را فراموش نکنید؛ اگر اقتصاد ملّی از درون نجوشد و فوَران نکند، به جایی نخواهد رسید. بله، تعامل با دنیا در زمینه‌های اقتصادی خیلی خوب است امّا تعامل هوشمندانه و تعاملی که معنایش درون‌زایی اقتصاد باشد. راهش این است که ملّت بِایستد، مسؤولین بِایستند و آگاهانه و هوشیارانه حرکت کنند».