به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی ربیع»؛ طرح تلفیق اجتماعی دانشآموزان دارای معلولیت در مدارس عادی یکی از مهمترین رویکردهای آموزشی و فرهنگی در مسیر ایجاد عدالت اجتماعی و فرصتهای برابر برای همه افراد جامعه است.
این طرح که با هدف افزایش مشارکت اجتماعی و ارتقای سطح پذیرش معلولیت در میان دانشآموزان و خانوادهها اجرا میشود، در استان اصفهان نیز مورد توجه جدی ادارهکل بهزیستی قرار گرفته است، چراکه تلفیق آموزشی و اجتماعی تنها یک اقدام ساختاری یا اجرایی نیست بلکه فرآیندی عمیق و فرهنگی بوده که نیازمند ارتقای آگاهی عمومی، تقویت نگرشهای مثبت و فراهمسازی زیرساختهای مناسب برای حضور فعال افراد دارای معلولیت در محیطهای آموزشی عادی است.
معاون توانبخشی ادارهکل بهزیستی اصفهان با تأکید بر اهمیت آگاهیسازی در این حوزه، معتقد است که انتقال دانش پایهای درباره انواع معلولیتها از جمله معلولیتهای جسمیحرکتی به دانشآموزان فاقد معلولیت، نقش کلیدی در بهبود تعاملات اجتماعی و کاهش نگاههای کلیشهای دارد؛ او بهویژه بر نقش مهم نسلی که بهعنوان مادران آینده در شکلگیری نگرشها و رفتارهای اجتماعی فرزندان خود خواهند داشت، تاکید میکند و این نگاه آیندهنگر نشان میدهد که تلفیق اجتماعی تنها محدود به امروز نیست بلکه سرمایهگذاری فرهنگی برای نسلهای فردا خواهد بود، بنابراین میتوان گفت، اجرای موفق این طرح بدون تکیه بر خدمات توانبخشی مؤثر امکانپذیر نخواهد بود و ارائه خدمات که در راستای ایجاد همزیستی و انسجام اجتماعی میان دانشآموزان است علاوهبر توانمندسازی فردی دانشآموزان دارای معلولیت، زمینه را برای حضور فعال و برابر آنان در فضاهای آموزشی فراهم میکند.
همزمان آمادهسازی محیطهای فیزیکی و فرهنگی مدارس، ایجاد دسترسپذیری و تغییر نگرشها در سطوح مختلف جامعه از الزامات تحقق مشارکت واقعی افراد دارای معلولیت است.
تلفیق اجتماعی در مدارس، الگویی کوچک از یک جامعه بزرگتر است؛ جامعهای که باید فرصت حضور، رشد و مشارکت را برای همه اعضای خود بدون تبعیض فراهم کند و هنگامی که دانشآموزان از سنین پایین یاد میگیرند، تفاوتها طبیعی بوده و هر فردی با هر توانمندی میتواند نقش مؤثری در جامعه داشته باشد، زمینه برای ایجاد جامعهای همدلتر، آگاهتر و انسانیتر فراهم میشود و هدف نهایی این مسیر، ساختن آیندهای برابر برای همه است.
«تلفیق اجتماعی» سرمایهگذاری فرهنگی برای نسلهای آینده
پژمان پورشبانان، معاون توانبخشی ادارهکل بهزیستی اصفهان با اشاره به این طرح و با بیان اینکه اطلاعات پایهای درباره معلولیتهای جسمی _حرکتی، ناشنوایی و نابینایی باید در اختیار دانشآموزان فاقد معلولیت قرار گیرد، اظهار کرد: دختران مقاطع بالاتر همچون مقطع یازدهم به عنوان مادران آینده که مسئولیت تربیت فرزندان را بر عهده دارند، هدف اصلی این موضوع هستند.
وی با تاکید بر اینکه اجری این طرح نیازمند آموزش و آگاهیسازی است، افزود: آگاهی این گروه تأثیر بسیاری در جامعه خواهد داشت، چراکه این گروه نسلهای آینده را پرورش خواهند داد.
معاون توانبخشی ادارهکل بهزیستی اصفهان تصریح کرد: ارائه خدمات و امکانات توانبخشی در راستای ایجاد همزیستی و انسجام اجتماعی میان دانشآموزان و برای توانمندسازی افراد دارای معلولیت و آمادهسازی بستر فرهنگی و فیزیکی آنان است که منجر به تلفیق اجتماعی و مشارکت همه افراد میشود.
پورشبانان خاطرنشان کرد: همه شهروندان در جامعه باید بتوانند در عرصههای مختلف حضور و مشارکت فعال داشته باشند و به یکدیگر خدمترسانی کنند.
ریحانه راهپیما