به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: طبق قانون هفتم توسعه سازمان نوسازی مدارس موظف است ۲۰۰ واحد آموزشی بزرگمقیاس تحت عنوان «محلهمحور» در کل کشور طراحی و اجرا کند که سهم استان اصفهان ۸ مدرسه است.
ناصر فتحی در نشست خبری ویژه دهه فجر با تاکید بر اینکه مدرسهسازی یک جریان دائمی و پیوسته است که هیچ وقت متوقف نمیشود، متذکر شد: مدارس باید متناسب اقلیم، هویت، ظرفیت معماری هر منطقه ساخته شود و از همین رو شیوهنامههای لازم تهیه شده است تا مدارس استان متناسب با ویژگیهای معماری، اقلیمی و هویتی استان ساخته شود.
مدیرکل سازمان نوسازی مدارس بیان داشت:طبق قانون هفتم توسعه، سازمان نوسازی مدارس موظف است که ۲۰۰ واحد آموزشی بزرگمقیاس تحت عنوان «محلهمحور»در کل کشور طراحی و اجرا کند که مصوبه این مهم صادر و سهم هر استان مشخص شده و سهم استان اصفهان ۸ مدرسه است که در سال اول ساخت سه مدرسه را در دستور کار داریم.
وی خاطرنشان کرد: مدارس محلهمحور باید در شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر ساخته شود و این مدارس بین ۲۴ تا ۳۶ کلاس هستند و ظرفیت پوشش حدود۷۰۰ تا هزار دانشآموز را دارند و به نحوی طراحی میشوند که بعد از ساعت اداری تعطیل نشوند و دانشآموزان بتوانند از فضاهای جمعی مدارس مثل آمفیتئاتر، سالن وررشی، کتابخانه و غیره استفاده کنند.
فتحی گفت: امسال با کمک خیران و منابع دولتی ۱۰۲ پروژه را تحویل خواهیم داد که از این میزان ۴۰ درصد این پروژهها در روستاها واقع شدهاند و ۱۰ درصد از آن پروژههای پرورشی و ورزشی است و بقیه شامل فضاهای آموزشی میشود.
وی از طرح جایگزینی سیستم گرمایشی استاندارد با بخاری به عنوان یکی دیگر پروژههای موثر اداره نوسازی مدارس نام برد و گفت: در ابتدای شروع این طرح ۲۳ هزار کلاس بخاری داشتند و قرار شد از محل قبض گاز درصدی به استانداردسازی سیستم گرمایشی فضاهای آموزشی تخصیص یابد و تا سال گذشته حدود ۱۸ هزار کلاس استانداردسازی شده بودند و در حال حاضر ۷۰۰ کلاس دیگر در دست اجراست و قرار است تا پایان سال جاری ۸۷۶ کلاس درس در قالب ۱۱۶ مدرسه از سیستم گرمایشی استاندارد بهرهمند شوند.
مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان اصفهان در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: در سال جاری ۱۶۷ تفاهمنامه به ارزش هزار و ۷۷۴ میلیارد تومان با خیران بسته شده که از این میزان ۵۲ تفاهمنامه به ارزش ۳۶۴ میلیارد تومان متعلق به شرکتها و بنگاههای اقتصادی است.
وی تاکید کرد: چهارهزار و ۵۰۰ کلاس درس در سطح استان نیازمند استانداردسازی سیستم گرمایشی هستند که در صورت تامین اعتبارات لازم، در دستور کار قرار خواهد گرفت.
فتحی در ادامه به طرح شهید عجمیان اشاره کرد و گفت: در شش ماهه اول سال جاری و تا قبل از شروع سال تحصیلی، در حدود ۷ هزار کلاس بهسازی و شادابسازی شدند. همچنین در سال جاری و همزمان با تحویل پروژههای مهر ماه تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان خریداری و تحویل داده شد.
فتحی در ادامه به تشریح برنامههای پیشروی اداره نوسازی مدارس استان پرداخت و گفت: ما دو جشنواره ” مدرسه آینده” و ” معماری ایرانی_اسلامی” را در پیش داریم که در اسفند ماه برگزار میشود و برای حضور در این جشنوارهها طرحهای خوبی را آماده کردهایم؛ همچنین مقاومسازی مدارس را دستور کار داریم و به دنبال تامین منابع لازم هستیم.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز اصفهان هم در بخش دیگری از این نشست گفت: روند مدرسهسازی در استان با توجه به افزایش تعداد خیرین، به گفتمان عمومی و مسئولیت اجتماعی اهالی این شهر تبدیل شده است.
فریدالدین عبدیزدان افزود: اینک تمام بخشهای اقتصادی و اجتماعی استان شامل کارخانهها، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، سازمانهای مردم نهاد و دیگر بخشها به کار نیک مدرسهسازی روی آوردهاند.
وی با اشاره به تغییر روند مدرسه سازی صرف به مدرسه های «محله محور» گفت: در این رویکرد، احداث مدرسه در هر محله با کاربرد امکان استفاده عموم ساکنان محل در ساعتهای خارج از شیفت مدرسه، از فضاهای ورزشی، کتابخانه و نمازخانه تغییر یافته است.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز اصفهان افزود: امروز خیرین در کنار مدرسهسازی به «مدرسهیاری» و «مدرسهداری» هم برای تامین تجهیزات و امکانات مراکز آموزشی و همچنین زیرپوشش قراردادن دانشآموزان نیازمند هم میپردازند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون عملیات احداث یکهزار کلاس درس توسط خیرین بخشهای اقتصادی، هنرستانهای همجوار با بخش صنعت و انعقاد تفاهمنامه استقرار پنل خورشیدی در ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه در دستور کار خیرین استان قرار دارد.
مجمع خیرین مدرسهساز اصفهان در سال ۱۳۷۸ بمنظور جذب هرچه بیشتر خیران و ساماندهی کمکهای مردم در حوزه مدرسهسازی تشکیل شد؛ این مجمع با یک هزار و ۵۰۰ عضو در ۱۶ شهرستان استان فعال است.
زهرا زرفشانی