به گزارش پایگاه خبری ربیع، علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با ابلاغ افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیرخام، نرخ محصولات لبنی بالطبع مشمول این تغییر می شوند، در حالیکه این موضوع بر کاهش سرانه مصرف لبنیات دامن می زند.

او با بیان اینکه بازار محصولات لبنی کشش تغییر قیمت را ندارد، افزود: با توجه به آنکه ۷۰ درصد قیمت محصولات لبنی را شیرخام‌ تشکیل می دهد، گفت: افزایش قیمت شیرخام از ۱۵ به ۱۸ هزار تومان موجب شده که قیمت محصولات لبنی حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد.

ظفری ادامه داد: افزایش قیمت شیرخام مشکلات متعددی همچون تعطیلی برخی کارخانه های لبنی، کاهش سرانه مصرف و کسادی بازار لبنیات را بدنبال خواهد داشت.

او سرانه کنونی مصرف لبنیات را ۵۵ کیلو اعلام کرد و افزود: با تغییر قیمت لبنیات، سرانه مصرف باز هم کاهش می یابد که این امر بر رکود و کسادی بازار دامن می زند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی گفت: بنابر آمار در حال حاضر ۲۷۰ تا ۲۸۰ کارخانه لبنی با ظرفیت ۳۰ تا ۸۰ درصدی فعالیت می کنند که افزایش مجدد لبنیات بدلیل کاهش قدرت خرید خانوار می تواند فعالیت واحدها را تحت تاثیر قرار دهد.