به گزارش پایگاه خبری ربیع، در هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در نصف جهان، شرکت کنندگان در دو بخش طراحی داستان و فیلمسازی شرکت کردند و دنیای جدیدی ساختند.

در آیین اختتامیه این المپیاد که در تالار هنر اصفهان برگزار شد، شهردار اصفهان گفت: فیلمسازان نوجوان باید اثری که خلق می کنند ماندگار و تأثیرگذار باشد، چراکه اثر هنری باید قدرت نفوذ داشته باشد.

به گزارش خبرنگار روزنامه کیمیای وطن، علی قاسم ‌زاده افزود:برخی آثار تنها در حد حواس باقی می‌ماند، چشم می‌بیند و گوش هم می‌شنود، اما فراتر نمی‌رود.

وی ادامه داد: در برخی آثار مشاهاده می کنیم که هیجانات مخاطب نیز درگیر می‌ شود که این فیلم دارای قدرت و تاثیرگذاری بیشتری است. است.

وی بیان داشت: در برخی آثار نیز فکر و ذهن مخاطب نیز درگیر می‌شود و با این اوصاف، اثری که ذهن را به چالش بکشد، قدرت تأثیر و ماندگاری آن بیشتر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بعضی موارد را باید با جان فهمید، گفت: اثری ماندگار، مانا و مؤثر در اصلاح و تغییر رفتار خواهد بود که بتواند به جان ورود کرده  و اثری که جان و ناخودآگاه بشر را تحت تأثیر خود قرار دهد، بسیار ماندگار و مانا خواهد بود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: گاهی اثر ماندگاری را می‌بینیم که وارد ناخودآگاه ما می‌شود و رفتار، کنش و واکنش‌های ما تا سال‌ها تحت تأثیر این اثر هنری قرار می‌گیرد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه بعضی فیلم‌ها در لایه حواس قرار دارند و تا وقتی که حواس ‌ما جمع باشد با فیلم ارتباط داریم و بعد که کنار برویم قصه را نیز از یاد می‌بریم، توضیح داد: در همین راستا سعی کنید آثاری را خلق کنید که وارد لایه ادراکی و ناخودآگاه شود تا مانا شود.

به گفته شهردار اصفهان، هنرمند غیر از دانش و مهارت باید فلسفه را هم بشناسد و ادراک درستی از جهان داشته باشد و امیدواریم که فیلمسازان نوجوان تاثیر خوبی بر روی آینده سینمای کشور داشته باشند.

** المپیاد فیلمسازی امسال رقابتی نبود

در ادامه آیین اختتامیه هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، مدیر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان اعلام کرد: در سال‌های آینده فیلمسازانی خواهیم داشت که پرچم سینمای ایران را قوی‌تر از قبل پیش می‌برند و امید است گام‌دوم انقلاب اسلامی با حضور این نوجوانان ویژه‌تر شود.

وحید ملتجی اظهار داشت: المپیاد امسال ۱۰۰ درصد رقابتی نبود، هرچند شش گروه نوجوان نخبه دور هم بودند اما همه مدال‌های ما طلا است چراکه همه این ۳۰ نفر سال‌ها کار کرده بودند.

مدیر هشتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان بیان داشت: در این چند روز این ۳۰ نوجوان در زیست حرفه‌ای و هنری و فضایی سالم آموختند که چطور باید فیلم بسازند، هر چند در این مسیر مشکلاتی داشتیم.

مدیر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوان گفت: در این دوره کمی جنبه رقابتی المپیاد کم شده چون بچه‌ها مهارت فیلم‌سازی را یاد می‌گیرند و آنچه که اهمیت دارد، مباحث فرهنگی و تربیتی است و این بعد امسال خیلی پررنگ شد.

** هشتمین المپیاد فیلمسازی هم رقابت و هم تجربه بود

کارگردان و مدیر شبکه امید هم در مراسم اختتامیه المپیاد فیلمسازی کودک و نوجوان اصفهان گفت: برخی از آثار ساخته شده به طور کامل قابل پخش هستند و علاوه بر آن، قسمت‌هایی از آثار دیگر قابلیت پخش شدن را دارند و قرار است بخش‌هایی که انتخاب کردیم، از شبکه امید پخش شوند.

محمد صادق باطنی  ادامه داد:هشتمین المپیاد فیلمسازی کودک و نوجوان برای شرکت کنندگان نه تنها یک رقابت، بلکه یک تجربه نیز به شمار می‌رفت؛ جایی که هر فریم یک داستان و هر داستان، یک زندگی است.

** در سال آینده المپیاد فیلمسازی نوجوان گسترش می یابد

دبیر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوان و مدیرعامل بنیاد‌ فارابی هم در اختتامیه این المپیاد گفت: المپیاد امسال از یک رویداد متصل به جشنواره فیلم کودک و نوجوان، به یک رویداد فرهنگی هنری مستقل تبدیل شد.

مجید زین ‌العابدین افزود: فیلمسازان از ۱۴ استان و ۱۷ شهر حضور داشتند، و بنا داریم سال آینده المپیاد را گسترش ‌دهیم و میزبان فیلمسازان بیشتری باشیم.

وی با بیان اینکه در این چند روز هنرمندان اصفهان کنار نوجوانان بودند و از آنها حمایت کردند تا بتوانند فیلمسازی کنند، اعلام کرد: خوشبختانه المپیاد فیلمسازی از یک رویداد یک‌هفته‌ای، به یک جشنواره با مدت‌زمان ۲۰ روز تبدیل شده و این نشان ‌دهنده رشد و پیشرفت المپیاد است.

وی تاکید کرد: برنامه رسمی  و نمایش آثار از ۱۴ تا ۱۹ مهرماه، در جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.  زین‌العابدین گفت: خوشحالیم که به همت همکاران ‌مان در شهرداری اصفهان توفیق پیدا کردیم که هشتمین المپیاد فیلم‌سازی را برگزار کنیم چون ما نوجوانان بااستعدادی داریم که می‌توانیم به‌واسطه آن‌ها به آینده ایران امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: المپیاد سالجاری از یک رویداد درون ساختاریِ متصل به جشنواره، به یک رویداد فرهنگی هنری ساختارمند و مستقل تبدیل شده است

وی اعلام کرد: سال گذشته وعده داده بودیم که المپیاد باید ساختار مستقل پیدا کند و هم اکنون المپیاد توانسته به ‌عنوان یک رویداد سینمایی، فرهنگی هویت مستقل پیدا کند تا نوجوانان بتوانند بیشتر آموزش ببینند، با فیلمسازان در ارتباط باشند و خلاقیت‌های خود را نیز بروز دهند.

زین‌العابدین با بیان اینکه این المپیاد وارد دوره نوجوانی شده است، اظهارداشت: المپیاد در دوره رشد و بلوغ قرار گرفته و جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز در دنیا شناخته شده است و امیدواریم یک روز به رویدادی بین‌المللی و جهانی تبدیل شود.

** المپیاد یک رویداد آموزشی بود

در این مراسم همچنین بیانیه هیئت انتخاب توسط نادره ترکمانی، عضو هیئت داوران قرائت شد.

ترکمانی گفت: شما نوجوانان علاقه‌مند و با استعداد سینما هستید که قصد ورود به عرصه هنر را دارید و ما در حال حاضر و قبل از اینکه شما را فیلمساز خطاب کنیم، هنرمند عنوان می کنیم، اما هنرمند شدن مسیر دشواری است که سلوکی بلند مدت می‌خواهد.

وی با بیان اینکه شما می‌توانید هنرمندِ فیلمساز باشید و برای اینکه هنرمند بمانید باید همیشه از خودتان مراقبت کنید، اضافه کرد: باید با مسائل واقعی مردم و کشور آشنا شوید و با کسب معرفت، مطالعه، تحقیق و پرسش از بزرگان و همچنین هنرمندان، تجربه‌ای از فیلم ساختن به دست آورید.

وی با بیان اینکه هر درسی مشق لازم دارد و شما باید در این مشق‌ها چیزهای لازم را یاد بگیرید، افزود: المپیاد یک رویداد آموزشی برای شما برگزیدگان بود و آنچه که اینجا آموختید را مراقبت کنید تا آموخته‌ها فراموش نشوند.

در پایان این آیین نیز با حضور سه تن از فرزندان شهدای مدافع حرم، پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

زهرا زرفشانی