به گزارش پایگاه خبری ربیع، استاندار اصفهان در شرایط پیچیده اقتصادی و اجتماعی استان، نقشی حیاتی در اجرای سیاست‌های کلان و مدیریت توسعه پایدار استان‌ دارد. به همین دلیل، انتخاب استاندار باید با دقت و بر اساس شاخص‌های تخصصی و مدیریتی صورت گیرد.

آنچه بیش از همه اهمیت دارد، انتخاب استانداری است که بتوانند مسائل استان‌ها را با دیدی تخصصی و کارآمد  و با شناخت کافی از استان مدیریت کند.

استاندار اصفهان باید قادر باشد مسائل پیچیده اقتصادی، اجتماعی و زیست ‌محیطی و آب و … اصفهان را با دیدگاهی علمی و تحلیلی مدیریت کند. استانداراصفهان باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که بتوانند در شرایط بحرانی و غیرعادی همچون دارا بودن بالاترین میزان تورم در کشور نیز عملکردی بهینه داشته باشد و این تنها از مدیری برمی‌آید که تسلط کافی بر اصول اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.

البته سهم صفر درصدی زنان اصفهانی از تکیه بر صندلی استانداری و دیگر ادارات و ارگان ها هم قابل توجه است. این واقعیت تلخی است که مانند سیلی به صورت جامعه زن اصفهان خورده و به ‌رغم جایگاه مهم زن در فرهنگ اصفهان، تخصص و سواد بالای بانوان، ظرفیت آنها و سهم ۵۰درصدی شان از جمعیت نصف جهان، تاکنون نام هیچ بانوی اصفهانی به عنوان استاندار و حتی کاندیدای این منصب بر تارک ساختار سیاسی اصفهان ثبت نشده است. بهانه‌ها و دلایل مختلفی هم برای این عدم حضور زنان ذکر می‌شود. اما پس از صحبت‌های رهبری در خصوص بلامانع بودن حضور زنان در پست‌های عالی مدیریتی، دیگر بهانه و دستاویزی از سوی هیچ مسئولی پذیرفته نخواهد بود. به خصوص که پس از رخدادهای سال ۱۴۰۱، مطالبات تازه و ضرورت‌های متفاوتی برای مشارکت هر چه بیشتر این قشر احساس می‌شود.

اما نباید فراموش کرد که مطابق اسناد بالادستی و در برنامه ششم  که چند سالیست از اتمام آن گذشته و هنوز برنامه هفتم اجرایی نشده، باید ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به زنان واگذار می‌شد! البته در زمان دولت حسن روحانی تلاش‌های بسیاری برای بسترسازی برای ارتقای سطح مدیریتی زنان شد. آمارهای مربوط به شهرداران و دهیاران زن، پست‌های فرمانداری، معاونت‌های استانداری و… نشان می‌دهد که امروز زمان مناسبی برای انتخاب استاندار زن در اصفهان فراهم شده است. زنان بسیاری هستند که در شمایل معاون استاندار، فرماندار یا معاون وزیر فعالیت کرده‌اند و امروز می‌توانند به عنوان استاندار، سکان هدایت امور را در نصف جهان به دست گیرند.

اما حالا پس از کنش ها و درخواست های بسیار سیاسیون اصفهان برای انتخاب استاندار، عتاب دو روز پیش طغیانی نماینده مردم اصفهان در خانه ملت به سیاسیون اصفهان در عدم پذیرش و وفاق در تعیین یکی دو گزینه کلیدی برای سکانداری ساختمان استانداری، در جدید ترین خبرها آمده است که گویا صلواتی گزینه نهایی استانداری اصفهان شده است.

برخی شنیده ها حاکیست در روزهای اخیر جمعی از فعالان اصلاح طلب در تهران توانسته اند نام «علیرضا صلواتی» را به لیست گزینه های مورد بررسی دولت برای استانداری اصفهان اضافه کنند.

ناگفته نماند که صلواتی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف است و سابقه مدیریت معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان و همچنین مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان را در دولت روحانی دارد که به سبب توانایی اجرایی، وی در دولت رئیسی نیز ابقا شد و البته صلواتی از معدود مدیران اصفهانی ست که در کنار عملکرد اجرایی و مدیریتی و رسانه ای مثبت، ارتباط نزدیکی با طیف های مختلف سیاسی دارد و می تواند اجماع سازی خوبی را برای دولت وفاق ملی پزشکیان در اصفهان ایجاد کند.

حالا اصفهانی ها منتظرند ببینند مرکب بی راکب ساختمان گلدسته قرار است ردای استانداری اصفهان را برتن چه اصلاح طلب و اصولگرایی بپوشاند.

زهرا زرفشانی