مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروز اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه (س) است؛ این روز بزرگ را گرامی می‌داریم و به همه جوانانی که در این ایام موفق به ازدواج می‌شوند، تبریک می‌گوییم. خدای متعال در قرآن کریم درباره ازدواج می‌فرماید: «وَ مِن آیاتِه اَن خَلَقَ لَکُم مِن اَنفُسِکُم اَزواجاً لِتَسکُنوا الی‌ها وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّه وَ رَحمَه اِنَّ فِی ذلِکَ لَایاتٍ لِقومٍ یَتَفکَّرون» برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید تا بدانها آرام گیرید و میان شما دوستی و مهربانی نهاد، که در این برای گروهی که اندیشه می‌کنند عبرت‌هاست. (سوره روم، آیه ۲۱)

اسلام درباره مسئله ازدواج تعقیب‌کننده مقاصدی وحیانی است. اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین امر از نظر اسلام تشکیل خانواده است و به‌یقین مهم‌ترین بحث دنیای امروز نیز چالش‌های پیش رو در این زمینه است. از آنجا که موانع بسیاری در مسیر ازدواج‌های امروزی قرار دارد شاید بتوان گفت تشکیل مرکزیتی قدرتمند چون خانواده به یک امر مشکل تبدیل شده است؛ با آنکه در جامعه ما که جامعه‌ای اسلامی است ازدواج دغدغه‌ای مهم برای خانواده‌هاست. دلیل اصلی بروز چنین مشکلاتی در امر ازدواج در کنار موانع فرهنگی، تحقیقات ضعیف و مطالعات ناقص و عدم شناخت مسائل مربوط به این امر بر مبنای قرآن و زندگانی اهل بیت (ع) است. قطعاً و یقیناً استفاده از مفاهیم تعالی‌بخش قرآنی و الگوگیری از زندگانی ائمه (ع) بسیاری از مشکلات موجود در این حوزه را سامان می‌بخشد. بی‌شک ازدواج علی (ع) و حضرت فاطمه (س)می‌تواند الگویی کارساز برای امروز و فردا و فرداها و همه نسل‌ها باشد؛ لذا هرچند کوتاه اشاره‌ای به آن خواهیم داشت.

تحقق ازدواج علی (ع) و فاطمه (س) براساس وحی آسمانی و توسط پیامبر (ص) و با رضایت قلبی هر دو بزرگوار صورت گرفت. حضرت علی (ع) در سن ۲۱ سالگی و فاطمه (س) در سن ۹ سالگی در تاریخ اول ذی‌الحجه سال دوم هجری زندگی خود را آغاز کردند. فاطمه (س) شخصیتی است که تمام جلوه‌های الهی و جبروتی در او جمع است؛ کسی که به گواه تاریخ پس از بستن پیمان زناشویی با علی (ع) تا آخرین روز بر سر پیمان خود ماند. بی‌شک معیارهای ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) باید به‌عنوان الگو برای نسل جوانان معرفی شود؛ زیرا این سبک ازدواج الگوی گمشده جامعه امروز است. در شرایط امروز جامعه و کم‌رنگ شدن ازدواج به دلایل متعدد، چه‌بهتر که راه و سبک ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه (س) که مورد تأیید دوست و دشمن و دارای جنبه‌های علمی و الگویی است عرضه شود. بعضی از عوامل و ملاک‌ها در زمان می‌گنجند؛ ولی بعضی ملاک‌ها فرا زمانی هستند؛ یعنی با گذشت زمان کهنه نمی‌شود. ملاک‌های ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) هم هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود، بلکه جاودانه خواهد بود؛ زیرا این ازدواج خدامحور بود و خداوند نیز همیشگی است. بنابراین معیار اول خدامحوری این ازدواج است. دومین معیار اینکه این ازدواج بر اساس اخلاق بود و استمرار زندگی ایشان نیز بر اساس اخلاق بود و اخلاق هم کهنگی‌ناپذیر است و بشر هر چه پیش می‌رود به گزاره‌های اخلاقی بیشتری نیازمند است. یکی دیگر از اصول و معیارهای ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) نهایت قناعت و رضایت بود، در حالی که امروزه این دو اصل مهم کمرنگ شده است و باید احیا شود.

معیار مهم دیگر پیوند آسمانی علی (ع) و فاطمه (س) تناسب و هم‌کفو بودن این دو زوج آسمانی بود. براساس آموزه‌های دینی، مهم‌ترین عامل تناسب و کفویت در ازدواج ایمان و اعتقاد است. معیاری که متأسفانه در ازدواج‌های امروزه سهمی ناچیز در انتخاب‌ها دارد. تعیین مهریه از سوی پیامبر و پرداخت آن از سوی امیرالمؤمنین که نشانه لزوم مهریه و اهمیت آن و نیز پرهیز از زیاده‌روی و افراط در حجم مهریه است، معیار مهم دیگر است. متأسفانه امروزه در جامعه شاهد مهریه‌های سنگین و بهت‌آور و نیز گاهی بی‌توجهی و پیمودن راه تفریط هستیم که هردو مشکل‌آفرین بوده و خواهد بود.

نکته آخر درخصوص این ازدواج سن است. ازدواج به هنگام با منطق اسلام و توصیه‌های پیامبر انطباق کامل دارد. این موضوع امروز تا حد بسیار زیادی از یاد رفته است و به سن بلوغ و نیازهای پسرها و دخترها توجه نمی‌شود. این امر باعث شده تا سن ازدواج به شدت بالا برود و نتیجه‌اش آسیب‌های اجتماعی است که می‌بینیم و می‌شنویم؛ اگر به سن ازدواج و دیگر معیارها توجه شود و در عوض ملاک و معیارهای غیرلازم به حاشیه برود شرایط جامعه به سوی پاکی و نشاط و سرور پیش خواهد رفت و وضعیت جامعه نورانی و رو به کمال خواهد بود و آرامش ناشی از ازدواج درست و به موقع سفره بسیاری از نابسامانی‌ها و آسیب‌ها را جمع خواهد کرد و مهر و محبت و دوستی و صمیمیت در جامعه ساری و جاری شده و برکات الهی بیش از پیش نازل می‌شود.

مظفر حاجیان