فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فوق تخصص ریه کودکان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ابتلاء به آلرژی مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر زمینه ژنتیکی دارد و در برخی خانواده‌ها شیوع بیشتری دارد.

قمر تاج خان‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ربیع با اشاره به اینکه یکی از بیماری‌های شایع در فصل بهار آلرژی است، اظهار کرد: تغییرات فصلی و رویش شکوفه‌ها، جوانه زدن گیاهان نیز در افزایش آلرژی بهاری نقش دارند و اثرگذارند.

وی افزود: خارش، آبریزش بینی، و علائم دیگر آلرژی ریوی ایجاد می‌کند، باتوجه به التهاب‌های که در سیستم ریوی به وجود می‌آید، سرفه، خلط، تنگی نفس از علائم آلرژی ریوی است.

فوق تخصص ریه کودکان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آلرژن های محیطی می‌تواند آلرژی پوستی ایجاد کند و خارش، کهیر، اگزما و قرمزی، از علائم آن است.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری مهمتر از درمان است، تصریح کرد: استفاده از ماسک بسیار ضروری است، لذا افراد در محیط‌های که آلرژن های گیاهی و حساسیت‌زا وجود دارد، با آلرژن تماس نداشته باشند، در زمان همه گیری کووید ۱۹، آلرژی‌های فصلی کاهش یافت، چون از ماسک استفاده می‌شد.

خان بابایی ادامه داد: با انجام یکسری آزمایش‌های خون و تست‌های پوستی آلرژن ها قابل تشخیص هستند، گاهی اوقات فرد در تماس با آلرژن علائم خاصی دارد که نشان دهنده وجود آلرژی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بابیان اینکه برخی مواقع آلرژی با آزمایش هم قابل تشخیص نیست، افزود: فرد به مواد افزودنی حساسیت دارد، بنابراین کنسروها و غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند، حاوی مواد افزودنی هستند و نباید مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که علت بیماری مشخص شود، بهترین راه درمان این است که با آلرژن حدامکان تماس نداشته باشند، اما گاهی اوقات فرد به ناچار با آلرژن تماس دارد و باید دارو مصرف کند، تا علائم ناشی از آلرژی کاهش یابد.

خان بابایی در پاسخ به این سؤال که چرا افراد به آلرژی بهاری مبتلا می‌شوند، گفت: ابتلاء به آلرژی مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر زمینه ژنتیکی دارد و در برخی خانواده‌ها شیوع بیشتری دارد.

فاطمه براتی