مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، روزهای گذشته و حضور مردم در صحنه و بدرقه‌ای غیر قابل تصور از شهدای راه خدمت نشان از قدر شناسی مردمی است که امامین انقلاب بر آن تاکید داشته و دارند و موفقیت نظام را مشروط به حضور و تکیه مسئولان به مردم دانسته‌اند و اکنون خادمینی از این ملت به درجه رفیع شهادت در راه خدمت نائل شده‌اند و همین مردمی که شاهد دوندگی، دلسوزی، عشق و خدمت از آنها را به عینه دیده و لمس کرده‌اند اینگونه که دیدیم بزرگداشت نمودند. وقتی حکومتی پایه و اساس خود را مردم قرار دهد نتیجه‌اش این خواهد بود. تردیدی نیست که هر حکومت وانقلابی که پایه گذاری می‌شود برای آینده اصولی را ترسیم می‌کند که برای حاکمیت آن اصول مبارزاتش را ادامه می‌دهد تا آن اصول به نتیجه برسد انقلاب اسلامی نیز اصولی دارد که پایه و بنیانهای اصل انقلاب بر آن استوار است اما این انقلاب با همه انقلابها متفاوت است زیرا رهبری آن بدست روحانی اسلام شناس و فقیهی شیعی است که جز به اصول الهی و قرآنی نمی‌اندیشد و پایه‌های انقلابش را بر اصول قرآن و سنت نبوی و علوی بنیان نهاده است یکی از این اصول که از اصول مهم انقلاب اسلامی به شمار می‌رود تکیه بر مردم است امام (ره) از روزهای اول انقلاب و مقام معظم رهبری از همان روزهای ورود به مسئولیت علاوه بر اتکال به ذات اقدس الهی بر مردم و حضورشان در مراحل مختلف تاکید زیادی داشتند و برای مردم شآن و احترام بالایی قائل بودند به جرات می‌توان گفت یکی از انقلابهایی که پس از پیروزی و تا به امروز که ۴۰ و چند ساله شده است بر پایه مردمی بودن پایدار مانده است همین انقلاب امام است که در روزهای اول پیروزی و کمتراز چندماه از آن به آرای عمومی مراجعه می‌کند تا عنوان حکومت را مردم تعیین کنند و مردم نیز سنگ تمام گذاشتند و به جمهوری اسلامی علی رغم تلاش دشمنان داخلی و خارجی رآی می‌دهند و از آن پس نیز برای هر موضوعی به آرای مردم تکیه می‌کردند که اکنون بعنوان حکومتی مردم سالار در دنیا مطرح است در رابطه با اهیمت ایستادگی بر اصول انقلاب که امام (ره) بر آن عنایت ویژه داشتند مقام معظم رهبری فرمودند: من آنچه نیازِ امروز میدانم، ایستادگی بر اصول انقلاب در درجهٔ اوّل است.

اصول انقلاب هم همان چیزهایی است که در وصیّت‌نامهٔ امام و در بیانات امام وجود دارد؛ این‌ها پایه‌های انقلاب و ستونهای انقلاب است. به جوانها توصیه می‌کنم وصیّت‌نامهٔ امام را بخوانید؛ شما امام را ندیده‌اید امّا امام مجسّم در همین وصیّت‌نامه است؛ مجسّم در همین بیانات و گفتارها است. محتوای آن امامی که توانست دنیا را تکان بدهد، همین چیزهایی است که در این وصیّت‌نامه و مانند اینها هست. (امام خامنه‌ای ۲۶/۸/۹۵)

واقعیت اینست که یک نظام سیاسی در صورتی می‌تواند ضمانت ماندگاری داشته باشد که از یک پشتوانه قدرتمند مردمی برخوردار باشد. امام خمینی (ره) از روزی که حرکت انقلابی خویش را آغاز نمودند، همواره مخاطبین اصلی را در هنگامه بحران‌ها و افت و خیزهای سیاسی اجتماعی مردم قرار داده بودند و رازمندی عنوان حکومت مردمی و حاکمیت بر قلب‌ها در نهضت امام خمینی (ره) در همین نکته نهفته است. کسی سراغ ندارد امامین انقلاب در مسیر پیشبرد اهداف نهضت متوسل به گروه‌ها و جناحهای سیاسی شده باشند؛ بلکه در بستر انقلاب اسلامی به همه گروهها توصیه می‌کردند اگر می‌خواهید به این مردم خدمت کنید و بمانید، باید به اقیانوس ملت مسلمان ایران بپیوندید. امامین انقلاب به حقیقت مردم را باور کرده ند و به حمایت و دلدادگی آنان نسبت به ارزشهای دینی، اعتقادی راسخ داشته و آنرا دنبال کرده‌اند. بدیهی است اگر با مردم صادقانه سخن گفته شود و صمیمانه برای آنها کار شود، حتماً در مراحل سخت و تنگ، به یاری حکومت قیام خواهند کرد؛ آن چنانکه در انقلاب اسلامی این حقیقت را به تمام جهانیان به اثبات رسانده‌اند. چنانچه امام (ره) فرمودند:

«ما در مشکلات باید متوسل بشویم به ملت؛ ملتی که بحمدالله مهیا برای کمک و فداکاری بوده و هستند. با فداکاری ملت بحمدالله مراحلی را که بسیار اهمیت داشت پشت سر گذاشتیم و موانع مرتفع شد.»(صحیفه امام جلد ۸ – صفحه ۱۷۹)

سیره وروش امام خمینی (ره) در زمامداری و حکومت برگرفته از سنت پیامبر (ص) و حکومت علوی بود، براین اساس احترام به مردم به عنوان حامیان اصلی نظام حکومتی، پی ریزی شد و ایشان از همان آغاز پیروزی و حتی پیش از آن و مناسبت‌های گوناگون بر مراجعه به آراء عمومی و برگزاری انتخابات، تأکید کردند. امام (ره) در باب قدرت و نقش مردم می گویند:

«اگر مردم پشتیبان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد.»(ج ۷، ۲۵۳)

امام (ره) توصیه جدی داشتند که مسؤولین به گونه‌ای عمل کنند که حضور مردم در صحنه‌های مختلف اجتماعی سیاسی خدشه دار نشود زیرا جمهوری اسلامی، بدون این پشتوانه بزرگ به نتیجه نخواهد رسید. از این رو مسؤولین امور را از اختلاف، پرهیز می‌دادند و به خدمت برای مردم فرا می‌خواندند. این جمله امام (ره) قابل تأمّل است: «آن چیزی که برای همه ما لازم است، این است که مردم را در صحنه نگاه داریم.» مقام معظم رهبری در باب این باور امام خمینی (ره) نسبت به مردم می‌فرمایند:

«کمتر کسی را دیده‌ام که به قدر امام (ره) نسبت به مردم از عمق دل احساس محبت و اعتماد کند. او به شجاعت و ایمان و وفا و حضور مردم باور داشت.»(حدیث ولایت، ج ۱، ص ۱۳۰) آری، وفاداری مردم ایران به آرمانهای امام (ره) بر دوست و دشمن روشن است و همین باعث شده تا دشمنان با تهاجم از طرق مختلف به بنیانهای مستحکم انقلاب اسلامی که یادگار امام است بپردازند و اعتقادات مردم را هدف گیری کنند تا مردم را از اصول اساسی انقلاب دور کنند و به اهداف خود دست یابند اما زهی خیال باطل! اگر مسئولان توجه نکنند و از مردم دور شوند و با اختلاف‌های سیاسی و بی توجهی به نیازهای معیشتی مردم، باعث شبهاتی در اذهان شوند راه دشمن را نزدیک خواهند کرد لذا هر آنچه مردم را مأیوس یا دلسرد کند سمی مهلک خواهد بود که باید از آن به شدت پرهیز کرد و به مردم احترام کرد و با تکیه بر مردم در مسیر تعالی و توسعه نظام اسلامی گام برداشت. ونیز باید در جهت تأمین اتحاد و یکپارچگی ملت؛ مردمی بودن و غیر اشرافی بودن حکمرانان و زمام‌داران؛ دلبسته بودن مسئولان به مصالح ملت و کار و تلاش شبانه روزی برای پیشرفت کشورقدم بر داشت چنانچه رئیسی عزیز در همین راه و با پیروی بی چون و چرا از ولایت گام برداشت و خدا او را عزیز کرد که فرمود: تعز من تشاءاو با عملکرد خالصانه‌اش و توجه به مردم و اطاعت از رهبری با عزت ترین مسئول دنیا شد و ماندگاردر تاریخ و در دلهای مردمی که خدمت او را ارج نهادند.

مظفر حاجیان