فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، احمد اسماعیل زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ربیع با اشاره به بحث هدررفت غذا اظهار کرد: یکی از مواردی است که در تمام دنیا باعث اتلاف مواد غذایی می‌شود و مربوط به قسمت خوراکی و غیر خوراکی است.

وی ادامه داد: باتوجه به تحقیق‌ها و پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده است، ‌۲۷ تا ۳۵ درصد مواد غذایی در کشور دورریز دارد و دور ریز مواد غذایی با ضایعات متفاوت است و ضایعات در حقیقت طی فرایند قسمت غیر خوراکی مانند اتفاق‌های که در نقل و انتقال و فرایند میدان میوه تره و بار دور ریخته می‌شود اگر مدیریت شود، قسمت ضایعات می‌تواند در بخش کشاورزی، تولید و کنترل صادرات و واردات و در بخش مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: کنترل ضایعات در کشور متولی مشخصی ندارد و هر ارگان و سازمانی بنابر ایده‌های که دارد بخشی از این فعالیت را انجام می‌دهد.

وی افزود: وزارت بهداشت در این زمینه از سال ۱۴۰۲ فعالیتش را آغاز و در مورد پسماند مرکز سلامت محیط و کار وزارت اقداماتی انجام داده، همچنین در خصوص مواد غذایی جلساتی با شرکت‌های روغن سرخ کرده برگزار و مقرر شده روغن‌ها از فست‌فود، اماکن عمومی برای اینکه به چرخه مصرف بازنگردد جمع‌آوری کنند و زیان‌آور است، این مواد در حوزه صنعت و تولید روغن‌های صنعتی استفاده کنند.

اسماعیل زاده اضافه کرد: در مورد ضایعات مواد غذایی جلساتی برگزار و به دنبال این هستیم که ایده‌های مختلف در بحث کاهش و دورریز، مدیریت غذاهای دورریخته شده در کشور انجام شود و دانشگاهیان ایده‌ها را مطرح و ایده‌های که در سطح کلان کشور قابلیت اجرا داشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین در پایان اردیبهشت ماه جلسه‌ای با کمیته علمی برای ارزیابی برگزار خواهد شد و براساس عملیاتی شدن در کل کشور طرح‌ها و ایده‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت، همچنین طرح‌های منتخب به صورت پایلوت در چند شهر اجرایی خواهد شد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به نقش مردم در هدررفت غذا تصریح کرد: مردم نقش مهمی در کاهش دورریز دارند، اگر اطلاع رسانی در این زمینه انجام و برای خرید پسماند اپلیکیشن طراحی شود و دانش مردم افزایش یابد، بسیار مؤثر و کمک کننده است.

فاطمه براتی