فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت گفت: افراد برای احراز استطاعت جسمی و روانی مورد معاینه قرار می‌گیرند، کسانی که استطاعت ندارند حذف می‌شوند.

سید علی مرعشی در گفت‌وگو با خبرنگار ربیع با اشاره به احراز استطاعت جسمی و روانی حجاج اظهار کرد: هرسال این موضوع به عهده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر است.

وی ادامه داد: قبل از قطعی شدن ثبت نام در کاروان افراد توسط پزشکان معاینه و احراز انجام می‌شود تا استطاعت جسمی و روانی تشرف به حج را داشته باشند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: معاینه و احراز در یک ماه گذشته توسط پزشکان‌مان در شهرستان‌های مختلف، انجام و افرادی که در کاروان ثبت نام کرده بودند، هر پزشک بیش از ۶۰۰ نفر از زائران را معاینه و تعدادی که استطاعت داشتند تأیید و افرادی که بیماری خاص داشتند، باید بررسی بیشتر انجام شود.

 وی افزود: به کمیسیون‌های استانی ارجاع داده شدند و در کمیسیون‌ها پزشکان متخصص افراد را بررسی و تعدادی قبول و احراز شدند.

مرعشی خاطرنشان کرد: افرادی که استطاعت‌شان رد شده است، حذف شدند، در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد معاینات انجام و زائران ثبت نام کردند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اضافه کرد: تیم پزشکی و پزشکان معاینه کننده و تیم‌های تخصصی که در بیمارستان مکه مستقر هستند انتخاب شدند، در زمان ایام حج در مدینه و مکه و مشاعرمقدسه خدمات درمانی و بهداشتی به زائران ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: به زائران توصیه می‌شود اگر اضافه وزن دارند برای کاهش وزن اقدام کنند و افرادی که داروهای خاص فشارخون، دیابت و بیماری قلبی، ریوی را مصرف می‌کنند، به میزان کافی برای ۴۵ روز همراه داشته باشند، همچنین کسانی که سمعک و عینک دارند باید دو عدد داشته باشند.

فاطمه براتی