به گزارش خبرنگار ربیع، اما ارزیابان سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان بر این عقیده اند که به دلیل عدم انجام حمایت‌های وعده داده ‌شده در سالیان گذشته، اقبال و استقبال چندانی از سوی فعالان حوزه فرهنگ و سینما،مردم و حتی کودکان و نوجوانان از قدیمی‌ترین جشنواره کودک ونوجوان وجود نداشت ،بسیاری از منتقدان جشنواره، براین باورند که این رویداد، به محفلی تبدیل شده که طی آن، بودجه‌ نسبتا زیادی صرف می‌شود و عایدی خاصی نصیب سینمای کودک نمی‌شود؟!

با توجه به انتقاداتی که به جشنواره کودک و نوجوان و میزبانی آن توسط اصفهان وجود دارد و اینکه هزینه های بیت المال مردم اصفهان چرا صرف برگزاری جشنواره ای میشود که برای مردم اصفهان هیچ نفعی ندارد به سراغ  دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان  اصفهان رفتیم تا ایشان پاسخگوی سوالات مان باشد.

کوچ هزینه ها از هتل عباسی به هتل کوثر

میثم بکتاشیان،دبیراجرایی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ربیع و در پاسخ به این پرسش که هزینه های برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان در دوره قبل نسبت به این دوره کمتر بود همچنین امسال سهم شهرداری اصفهان، بنیاد فارابی و بنیاد سینمایی در پرداخت هزینه ها چگونه بوده است توضیح داد:این دوره از جشنواره در مقایسه با سال‌های گذشته دارای ابعاد گوناگونی بود که باید به صورت مفصل بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه در دوره های قبل این جشنواره هزینه ها به گونه ای بود که به‌ طور متوسط میزبان ۶۰ مهمان خارجی در اصفهان بودیم که یک هفته در هتل عباسی اسکان داشتند و برای آن ها  تعداد زیادی اتاق رزرو می‌شد به کیمیای وطن پاسخ داد: در این دوره از جشنواره کودک و نوجوان صرفه‌جویی در هزینه‌ها رخ داد، از جمله اینکه تنها  ۱۰۰ اتاق در هتل کوثر دراختیار تمام مهمانان قرار داشت و از لحاظ پذیرایی و اسکان هزینه ها پایین تربود.

بکتاشیان،درباره هزینه های سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان به کیمیا ی وطن پاسخ داد: درسال ۱۴۰۰ هزینه جشنواره فیلم کودک و نوجوان در مجموع ۱۰ میلیارد تومان و سهم اصفهان ۵ میلیارد تومان بود.در حالی که سال ۱۴۰۲ سهم اصفهان ۷میلیارد تومان هزینه شد، البته با هزینه المیپاد فیلمسازی نوجوانان ایران این هزینه افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: همه این مسائل را باید در نظر داشته باشیم که با تورم حاکم بر جامعه ، مدیریت هزنیه های خوبی در این جشنواره رخ داد.

میزبانی ازکودکان مناطق محروم از ادعا تا واقعیت

بکتاشیان، در رابطه با حمایت از مناطق محروم در جشنواره کودک و نوجوان و المپیاد نوجوانان به کیمیای وطن گفت: در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان از کودکان مناطق کم‌برخوردار میزبانی شد همچنین تشکیل دبیرخانه فیلم کودک و نوجوان برنامه‌ریزی شده و به‌زودی فراخوان آن اعلام می‌شود.

دبیراجرایی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان که معتقد بود ۲ ماه قبل از برگزاری جشنواره به این سمت منصوب شده ولی با این حال وظیفه اش را برای هر چه بهتر این جشنواره خوب انجام داده است  تاکید کرد:در این دوره  از جشنواره برای اولین بار در طول ۳۵ دوره گذشته تعداد داوران کودک و نوجوان حدود ۹۵۰ نفر بود که فضای کافی برای حضور آنها به صورت همزمان در سالن های سینما وجود نداشت، تفکیکی رخ نداد و تنها برای کنترل بهتر نوجوانان و کودکان سالن‌های دختران و پسران مجزا شد.

وضع بد مالی برای برگزار کنندگان رویداد های کودکان و نوجوانان

بکتاشیان اظهارداشت: همچنین در هفتمین المیپاد فیلمسازان نوجوانان ایران، تعدادی آثار از شهرهای اطراف اصفهان، از جمله برخوار، بهارستان، پیربکران، حبیب‌آباد، درچه، خوراسگان، فریدون‌شهر، قهدریجان، گورت و ورنامخواست ارسال شده است.

دبیراجرایی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان، در رابطه با تامین هزینه های هفتمین المپیاد فیلمسازان نوجوان و اینکه این برنامه هم بار مالی برای مردم اصفهان خواهد داشت توضیح داد: بنیاد فیلم‌سازی فارابی و شهرداری اصفهان در شرایط مالی خوبی قرار ندارند، هزینه صفر تا صدهفتمین  المپیاد بیش از ۱ میلیارد تومان و کمتر از ۲میلیارد تومان برآورد شده است که عمده آن مربوط به اسکان و پذیرایی است، سعی شده با تدابیر مختلف این هزینه ها مدیریت شود، روال جشنواره‌ها به این صورت است که هزینه‌ها میان بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری تقسیم می‌شود.

زهرا نصیری