زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به اینکه این اداره در بین ادارات کل ثبت احوال کشوررتبه برتر پایگاه اطلاعات خانواده سببی و نسبی را کسب کرد افزود: پایگاه اطلاعات خانواده سببی و نسبی یکی از این دستاوردها بزرگ سازمان ثبت احوال می باشد. این پایگاه به منظور پوشش روابط سببی و نسبی خانواده یکی از مهم ترین زیرساخت های مورد نیاز کشور در جهت ارائه خدمات کارآمد است. این سامانه اطلاعات خانواده  ، در کنار هویت اشخاص حقیقی و خانواده با در نظر گرفتن ارتباطات سببی و نسبی، به عنوان موجودیتی جدید در سازمان ثبت احوال مدیریت می شود.

مجتبی یکتامنش، در گفتگو با خبرنگار ربیع ، با اشاره به اینکه در راستای تحقق دولت الکترونیک، سازمان ثبت احوال با ایجاد پایگاه خانواده برای استخراج اطلاعات اقدام کرده است افزود: با این اقدام بزرگ توسط ثبت احوال علاوه بر ایجاد درختواره خانواده و شجره نامه ایرانیان  شناسایی و احراز هویت در دستگاه های اجرایی تسهیل شده  و امکان استفاده زیرساختی دربرنامه ریزی های کشور فراهم شده است.

 مدیرکل ثبت احوال اصفهان همچنین از اجرایی شدن طرح صدور کارت ملی هوشمند برای افراد زیر ۱۵ سال در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به زودی برای بیش از یک میلیون نفر دراین گروه سنی در استان کارت ملی صادر می‌شود که نحوه درخواست از طریق سامانه ثبت احوال و به صورت غیر حضوری خواهد بود.

یکتامنش با اشاره به اینکه یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر زیر ۱۵ سال در استان اصفهان می‌توانند برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند افزود:عقب ماندگی ۱۰ میلیون کارت هوشمند جبران شد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت فعلی استان اصفهان ۵ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۸۱۸ نفر است به این مسئله اشاره داشت که نرخ رشد جمعیت استان اصفهان ۱.۳ است، این عدد در کشور ۱.۶ است و جایگاه کشوری اصفهان رتبه ۲۵ است.

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه کاهش  فرزندآوری موجب مسائل جمعیتی در راهبرد سیاستی کشور می‌شود و این در حالی است که اصفهان در سال ۹۴ اصفهان جزو استان‌های پر جمعیت محسوب می شد افزود: از ابتدای امسال ۳۹ هزار و ۷۰۸ ولادت در استان اصفهان رخ داده است که به نسبت سال گذشته ۲.۱۲ درصد کاهش را نشان می دهد.

یکتامنش، با اشاره به اینکه روزانه حدود ۷۵ نفر در اصفهان فوت می‌ شوند ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون ۷۴۰ دوقلو، ۴۰ سه قلو و ۶ مورد چهار قلو در اصفهان به دنیا آمده‌اند.

 وی گفت: حدود ۳۵۰ گواهی تجرد جهت مهاجرت به خارج کشور از ابتدای سال تا کنون صادر شده است که کمتر از ۱۰ درصد آن‌ها آقایان هستند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان ، میانگین سن ازدواج در استان اصفهان در مردان را ۲۹.۱۴ و در زنان را ۲۵.۲۷ و میانگین سن طلاق را نیز ۴۰.۴۸ سال  عنوان کرد و افزود: ۵۰ درصد جمعیت استان اصفهان بین ۳۰ تا ۶۴ سال و ۱۲ درصد بالای ۶۴ سال هستند که در طی ۱۵ سال آینده وارونگی جمعیت سالمند را در استان خواهیم داشت.

وی همچنین با اشاره به اینکه بیشترین نامگذاری در بین نوزادان در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ به نام فاطمه بوده است افزود: بیشترین فراوانی نام برای دختران با نام فاطمه ۱۰ هزار و ۷۷۱ مورد بوده است که این تعداد در کل نامگذاری های متولدین پسر و دختر نیز در صدراست.

زهرا نصیری