به گزارش پایگاه خبری ربیع، از ۵۰ سال قبل که توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه آموزی در کشور حول محور برنامه های دولت قرار گرفت به این مسئله تاکید شد که آموزش های فنی و حرفه ای نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز بازار کاردارد از این رو این آموزش ها باید هر ساله و بر اساس یک افق دراز مدت به گونه ای در کشور نهادینه شود که همه فارغ التحصیلان دانشگاهی و غیر دانشگاهی دارای مهارت های ویژه باشند تا بتوانند بر مبنای توانایی خود در بازار کار حضور یابند .

اما با توجه به تعداد فارغ التحصیلان بالایی که این سال ها از دانشگاه های کشور مدرک دریافت کرده اند اما بیکار و جویای شغل هستند ، رسالت و توجه به آموزش های فنی و حرفه ای در کشور مورد تاکید بیشتری قرار گرفت تا دانشگاه ها علاوه بر تدریس دروس نظری بر دروس عملی و حضور در مشاغل برای دانشجویان برنامه ریزی داشته باشند تا هم تامین نیروی کاردر شرکت ها ،کارخانجات و صنعت به خوبی انجام شود و هم ازتعداد افراد جویای کار و بیکار در جامعه کاسته شود.

در حال حاضر آموزش های فنی و حرفه ای در کشورهای درحال توسعه نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخش های مختلف اقتصاد هستند بلکه ازطریق بستر سازی خود اشتغالی، به حل مشکل بیکاری نیز کمک می نمایند. می توان گفت آموزش های فنی وحرفه ای  به دلیل توام نمودن آموزش های نظری و عملی از توانایی زیادی در تشکیل سرمایه انسانی و تربیت کارگر دانش مداربرخوردار است.

همواره توسط صاحب نظران به این مسئله تاکید شده که آموزش های فنی و حرفه ای راه میان بری در مسیر تربیت نیروی انسانی است چرا که بهره مندی این آموزش ها از مبانی علمی، یادگیری بر مبنای تجربه عملی صرف  نبوده وازاین طریق راه درازمدت و غیر علمی این نوع فراگیری کوتاه میشود و این توانایی درفرد آموزش دیده فراهم می شود تا بتواند خود را در مقابل تغییرات تکنولوژیکی به آسانی هماهنگ نماید.

تغییر و تحلیل در بازارکارلازم است

درهمین پیوند،مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ ای استان اصفهان درباره فعالیت ۵۰ ساله سازمان فنی و حرفه ای در کشور و تاثیری گذاری آموزش هایی که توسط این سازمان برای متقاضیان بازار کارایجاد شده است درگفتگو با ربیع گفت: متناسب با آینده‌ پژوهی ، تحلیل و تغییر بازارکارلازم است سیاست‌های آموزش‌های مهارتی از عرضه محوری به سفارش محوری تغییر کند.

آرش اخوان ، گفت: در صورت برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر در تأمین نیروی انسانی ماهر برای واحدهای تولیدی و صنفی شاهد نرخ بیکاری کمتر جوانان بودیم و اشتغال جوانان با مشکلات کمتری مواجه بود.

وی با تأکید بر این‌که تعامل انجمن صنفی کاریابی‌های استان با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند بر فرآیند خروجی‌های مطلوب هنرجویان فنی و حرفه‌ای تأثیر مثبت بگذارد برای انغقاد تفاهم‌نامه سه جانبه بین ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فنی و حرفه‌ای و انجمن صنفی کاریابی‌های استان اصفهان اعلام آمادگی کرد.

تداوم رویداد مردمی اشتغال و کارآفرینی در مراکز پرتردد شهر اصفهان

اخوان،بر تداوم رویداد مردمی اشتغال و کارآفرینی به ویژه در مراکز پرتردد و پرتجمع شهر اصفهان تأکید کرد و افزود: هر ساله حدود ۱۲۰ هزار نفردوره از آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای بهره‌مند می‌شوند لذا برای توسعه و ترویج این گونه آموزش ها باید شکاف بین تعریف دوره‌های مهارتی با نیازهای بازار کار مرتفع شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان درباره حضور مجموعه های خدمات کاریابی و فعالیت این مراکز برای اشتغالزایی دائمی گفت: ایجاد بازارچه‌های دائمی برای عرضه محصولات تولیدات مشاغل خانگی و همچنین حضورهنرجویان فنی و حرفه‌ای در این بازارچه‌ها از جمله راهکارهای مؤثر برای آشنایی بیشتر جامعه با موضوع اشتغال و گستردگی عناوین شغلی و مجموعه‌ خدمات کاریابی‌ها است.

زهرا نصیری