به گزارش پایگاه خبری ربیع، در جامعه کنونی گرایش به عمل‌های زیبایی به وفور دیده می‌شود و نه تنها زنان بلکه مردان را نیز درگیر خود کرده است.میل به زیبایی یک امر فطری است که در نهاد بشر نهادینه شده اما آنچه که امروزه در جامعه مشاهده می‌کنیم این میل تبدیل به یک هنجار اجتماعی شده است. در واقع زیبایی معانیه دیگری به خود گرفته و به عنوان تناسب اندام، چهره‌ای بدون نقص، آرایش و …تلقی می‌شود. بدین ترتیب از نوجوان گرفته تا جوان و پیر همه برای داشتن یک ظاهر بدون نقص از یکدیگر سبقت می‌گیرند و در میدان زیبایی به رقابت می‌پردازند. رقابتی که شاید همیشه به کام برنده تمام نشود.

این مسابقه چنان در حال برگزاری است که با نگاهی در جامعه درمیابیم چهره بسیاری از افراد از حالت طبیعی خارج و رنگ مصنوعی به خود گرفته است. از این رو شاهد یک تغییر فرهنگی در جامعه هستیم. در واقع این رقابت‌ها ناشی از تغییر در سبک زندگی است که جسم و ظاهر بیش از همه چیز اهمیت دارد.

اما برخلاف ایران تب بالای عمل‌های زیبایی در دیگر کشورها چندان بالا نیست و بعضاً بسیاری از مردم خارج کشور به منظور انجام عمل‌های زیبایی به ایران سفر می‌کنند. اما دلیل این همه نارضایتی از بدن چیست؟ چرا افراد خود را به آب و آتش می‌زنند تا در مسابقه زییایی عقب نشینی نکرده و به مطلوب خویش برسند؟

عوامل مختلفی در پیدایش این رقابت ها دخیل هستند که به آن اشاره می‌کنیم. به نظر می‌رسد شبکه‌های مجازی در گرایش افراد به عمل‌های زیبایی نقش بسیار پر رنگی داشته و به طور مستقیم و یا غیر مستقیم افراد را به این امر وسوسه می‌کند.از دیگر عوامل می‌توان به کاهش اعتماد به نفس، عزت نفس، تغییر در سبک زندگی افراد، تشویق اطرافیان، کاهش اعتقادات دینی و …اشاره کرد. همچنین میزان تحصیلات و سطح درآمد نیز بی تأثیر نیست.

اکنون با توجه به حجم بالای عمل‌های زیبایی و نارضایتی افراد از ظاهر خود چند نکته را به محضر رقابت کنندگان زیبایی می‌رسانیم. ابتدا اینکه خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد اما اینگونه نگاه افراطی به ظاهر و زیباشدن نشان از زیبایی دوستی نیست، بلکه فرد به دنبال دیده شدن و کمال گرایی افراطی است. از طرفی شخص نمی‌داند برای کسب زییایی چه آسیب‌هایی را متحمل خواهد شد. بنابراین بهتر است به دور از هر گونه قضاوت و رضایت دیگران با نگاهی دیگر به موضوع زیبایی نگاه کنیم و از مادی گرایی فاصله و از معنویات دوری نجوییم. به خاطر داشته باشیم هر گونه نگاه افراطی به هر پدیده‌ای منجر به اعتیاد در افراد می‌شود.