زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، گذر آقانورالله نجفی در منطقه ۳ شهرداری اصفهان و در بافت تاریخی شرق میدان امام (ره) واقع است. این گذر به صورت شمالی و جنوبی از خیابان حافظ تا مدرسه الماسیه و از این مدرسه از غرب به شرق به سمت خیابان نشاط پیش‌بینی شده است.

گذر آقا نورالله نجفی در فاصله نه‌چندان دور از میدان امام به عنوان باارزش‌ترین پهنه فرهنگی و تاریخی اصفهان قرار دارد، پهنه‌ای که از دیرباز با حواشی متعددی همچون عبور خط دوم مترو، احداث برج جهان‌نما و تردد خودروها در حریم خود مواجه بود و موجب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده بود.

  اولین باری که موضوع ممنوعیت ورود خودرو به میدان امام (ره) مطرح شد، پیش از انقلاب اسلامی بود و در این راستا در طراحی‌های شهری گذرهایی طراحی شد تا پشتیبان ترافیکی باشد که بر این اساس یکی از گذرها آقا نورالله نجفی بود، از زمانی که موضوع ممنوعیت ورود خودرو به میدان امام (ره)جدی‌تر شد، احداث این گذر نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

اگرچه طرح قبلی این گذر خیابان بود که با مخالفت روبه رو شد و اجرایی نگردید، اما ازدوسال پیش مسیراین گذر آزاد سازی گردید   و در این راستا به‌جای اینکه این گذر، گذری خودرویی باشد گذرعابر پیاده با تمرکز برقرارگاه اجتماعی شد.

پروژه گذر آقا نورالله نجفی اگرچه بیشتر از ۱۰ سال متوقف بود اما اکنون گذری انسان‌مداردر آن حاکم شده است.

در آینده تمام بافت پیرامون میدان امام (ره) پیاده‌راه می‌شود

در همین پیوند مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان در گفتگو با ربیع گفت:در دهه ۱۳۸۰ قرار شد طرحی تهیه و این خیابان‌ها به هم متصل شود و علاوه بر آن بافت فرسوده پشت این میدان و مسجد شیخ لطف‌الله نیز ساماندهی یا احیا شود که طرح خوبی بود، اما با مخالفت مسئولان سازمان میراث فرهنگی روبه‌رو و موضوع به کارشناسان میراث و پس از آن یونسکو کشیده شد و در نهایت این مخالفت‌ها موجب متوقف شدن پروژه شد.

محمدعلی ایزدخواستی، درباره فراز و نشیب هایی که برای احداث گذر اقا نورالله نجفی وجود داشته است از پیشرفت ۹۹ درصدی بازآفرینی گذر آقانورالله نجفی خبر داد و گفت: این گذر در آستانه بهره ‌برداری است.

،با اشاره به اینکه از مهم‌ترین اولویت‌ها در پروژه گذر آقانجفی حفاظت از میدان امام (ره) و بافت پیرامونی آن بود افزود:روزی خواهد رسید که تمام بافت پیرامون میدان امام (ره) پیاده‌راه می‌شود و خودرویی اجازه ورود به بافت پیرامونی بناها را ندارد.

 وی با اشاره به اینکه  ابتدای این گذر از سمت خیابان حافظ در دوران صفوی کاروانسرا بوده است و دنبال آن بودیم که نشانه‌های روایی این مکان را استخراج کنیم گفت:درعکس‌های هوایی که از سال ۱۳۳۵ موجود است، شاهدیم که این گذر پهنه‌ای سبز بوده است و بر همین اساس قسمت قابل ملاحظه‌ای از این فضا باید به فضای سبز تبدیل شود، در این راستا باغچه خانه‌های این گذر را احیاشده است.

 المان های گذر آقا نورالله نجفی بازآفرینی شد

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیزبا اشاره به اینکه گذر آقا نجفی در محور دولتخانه صفوی قرار نمی‌گیرد، اما نزدیکی این مجموعه به خیابان استانداری، سپاه و گذر چهارباغ، موجب یکپارچه‌شدن این محور گردشگری و فرهنگی خواهد شد افزود: گذر آقانورالله نجفی به‌عنوان نیاز محله از حدود ۱۵ سال پیش در حال اجرا بوده است

عباس حاج‌رسولی‌ها ،افزود: المان‌هایی در این گذر وجود داشت که از بین رفته بود، در طرح عمرانی این گذر به صورت چوبی و نمادین بازآفرینی شد.مبلمانی که برای نشستن در نظر گرفته شده است، با الهام از طرح‌های کاشی‌کاری‌های قدیمی است و هویت تاریخی اصفهان در آن رعایت شده است.

رسول میر باقری،رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان نیزگفت: وضعیت آشفته‌ای در محور آقا نورالله نجفی وجود داشت که در دوره ششم مدیریت شهری آن را سامان دادیم و این گذر شکل و شمایل خوبی پیدا کرد؛ البته این محور فقط برای دسترسی محلی بر روی عبور خودروها باز است.

رسول میرباقری  افزود: وضعیت آشفته‌ای در محور آقا نورالله نجفی وجود داشت که در این دوره آن را سامان دادیم و این گذر شکل و شمایل خوبی پیدا کرده که البته این محور فقط برای دسترسی محلی روی عبور خودروها باز است.

زهرا نصیری