زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین با هدف ترویج و توسعه نگرش کارآفرینی در نظام آموزشی کشور با همراهی و مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهق(اصفهان) و با همکاری دانشگاه ها و نهادهای علمی و آموزشی معتبر در سراسر کشور با عنوان «مدارس کارآفرین،بایسته ها و نبایسته ها» ۱۱ آبان ۱۴۰۲ در اصفهان برگزار می‌شود.

محمد قندهاری، دبیر اجرایی سومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین گفت: بر مبنای ضرورت تحقق اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی ایران که زمینه‌ساز حرکت نظام آموزشی به سوی پرورش انسان خلیفه الله است و بر مبنای سند تحول بنیادین و ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت، ضرورت فراهم نمودن ساز و کار و مقدمات ایجاد نگرش کارآفرینی با تاکید بر ۵ رکن اساسی یعنی «دانش آموز، معلم، محتوا، اولیا و ارزش های محوری جامعه» سومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین در اصفهان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پرورش ویژگیهای کارآفرینی در دانش آموزان انتظاری است معقول که جامعه از نظام آموزش و پرورش خود دارد و مدارس کارآفرین این شرایط را برای دانش آموزان علاقمند مهیا میسازدافزود: تاسیس مدارس کارآفرین در اصفهان از سال‌ها قبل شکل گرفته و سومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین ۱۱ آبان ماه از ساعت در اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان اصفهان برگزار می‌شود.

قندهاری ادامه داد: تربیت نیروی انسانی خلاق، متخصص، کارآفرین، مسئولیت پذیر، آینده نگر، فعال و نوآور از اهداف این مدرسه است.

مجتبی ملااحمدی، رئیس سومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین نیز با بیان اینکه در سالهای ۹۷ و ۹۸ اولین و دومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین در اصفهان برگزار شد و سومین دوره آن آبان ماه در اصفهان برگزار می‌شود اظهار داشت: ایجاد پیوند موثر با صنعت، نگاه تخصصی به همه دوره‌های تحصیلی، بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های آموزشی برای ارتقای کیفیت مدارس و ارتقای جایگاه اثربخشی مشارکت،
پاسخ به نیازها و علایق دانش آموزان از اهداف این کنفرانس است.

وی آموزش کار گروهی و احساس مسؤولیت و مسؤولیت پذیری و افزایش قدرت خطرپذیری در دانش‌آموزان را از آموزش‌هایی دانست که در این مدارس به آنها توجه می‌شود.

ملااحمدی با اشاره به اینکه این موضوع مهم که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن توجه شده است تاکنون مغفول مانده اظهار داشت: در کشور ایران فقط مباحث آموزشی و علوم آموزش داده می‌شود و مدیریت اقتصادی و افزایش قدرت تصمیم‌گیری در مدارس کارآفرینی آموزش داده می‌شود.

وی با تاکید بر این کارآفرینی با مهارت آموزی متفاوت است تصریح کرد: آموزش مؤلفه‌های کارآفرینی نه مهارت کارآموزی از اصول این مدارس است و حلقه مفقوده دانش‌آموزان امروز اعتماد و اعتمادسازی است که در این مدارس آموزش داده می‌شود.

رئیس سومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین بر تجاری‌سازی در این مدارس تاکید و تصریح کرد: آموزش کارآفرینی به‌ عنوان یکی از ابزارهای مؤثر تکثیر تعداد کارآفرینان و توسعه کارآفرینی اجرایی و عملی ترین استراتژی برون رفت از بن بست ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی هر کشور محسوب می شود.

وی اظهار داشت: در واقع آموزش کارآفرینی در مقاطع اولیه تحصیلی عامل اصلی ایجاد روحیه و نگرش کارآفرینی در افراد در بزرگسالی است، که سرانجام با توسعه توانمندی‌های فرد در زمینه کسب و کار نمود پیدا می کند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به تمام شش ساحت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: محور اصلی در این مدارس علاوه بر ۵ ساحت دیگر نگرش به کارآفرینی و مهارت‌های پایه کارآفرینی و کنش شغلی است.

ملااحمدی آشنایی، منش و کنش نسبت به کارآفرینی در این مدارس مورد توجه برشمرد و گفت: رصد و نظارت بالینی با رویکرد توان‌افزا روزانه برای دانش‌آموزان این مدارس انجام می‌شود.

وی افزود: ما مدرسه داری نمی‌کنیم که سود و درآمد کسب کنیم بلکه می‌خواهیم اندیشه کارآفرینی را ترویج دهیم و آمادگی داریم مسیر حرکت کارآفرینی را در اختیار ساید مدارس قرار دهیم.

هدف نهایی آموزش مدارس کارآفرین تبدیل دارایی به ثروت است

دبیر علمی سومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین نیز بی توجهی به ساحت نوآورانه و فناورانه که منجر به اشتغال وکارآفرینی در دانش آموزان می شود را دلیل گرایش به سمت مدارس کارآفرین عنوان کرد.

محمد علی نادی، با اشاره به اینکه نمونه عینی برای این گونه مدارس وجود نداشت و تحقیق وتوسعه مواد اموزشی درباره این مدارس را شروع کردیم و تلاش می کنیم در ۶ ساحت مطرح شده در سند تحول بنیادین کار کنیم.

در متوسطه اول مهارت پایه ای و منش کارآفرینی ، در پایه دوم کنشی ومهارتی را آموزش بدهیم و تلاش می کنیم درانتهای پایه متوسطه دانش اموزان به لحاظ نگرشی، کنشی و منشی در حوزه کارافرین تقویت شود.

وی نظارت دقیق بر این مدارس را یکی از نقاط قوت آن دانست وافزود: سیستم وراهکار در این مدارس نظارتی است. راهبرد و همکار را در این مجموعه رصد می کنیم و نظارت ما کلینیکی و بالینی تا رفع عیب است و در نظام تربیت معلم بسیار دقیق هستیم و راهبر در این سیستم بر اساس عملکردش سنجش می شود و افرادی که منطبق بر قطار تربیتی ما نیستند، پیاده می شوند.

وی سه رکن اساسی در مدارس را دانش آموز، معلم و خانواده با محوریت بر تولید محتوا در مدارس بیان کرد که هدف نهایی تبدیل دارایی به ثروت است.

دبیر علمی کنفرانس تاکید کرد: برگزاری این کنفرانس دراصفهان می تواند در کشور توسعه پیدا کرده و در کنار آموزش و پرورش افق روشنی در حوزه کارآفرینی شود.

زهرا نصیری