مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروز هشتم آبانماه روز نوجوان و بسیج دانش آموزی و سالروز شهادت نوجوانی است که امام خمینی (ره) او را بعنوان رهبر معرفی فرمودند ایشان در پیامی که به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر می‌کنند، جملات معروف خود را پیرامون او چنین می‌فرمایند: «رهبر ما آن طفل سیزده ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.»

آری، هشتم آبان، یادآور برگ زرّینی از دفتر حماسه و ایثار دفاع مقدس و سالروز تشییع پیکر مطهری است که در تاریخ انقلاب اسلامی، جاودانه خواهد ماند. شهید محمدحسین فهمیده نوجوان سیزده ساله ای است که بزرگان از کارش در شگفت ماندند و آسمان با دیدنش احساس حقارت نمود. کدامین دست پاک چنین روح عظیمی را در کالبد نوجوانی سیزده ساله جاری کرده است؟ و کدامین خاک شقایقی چنین سرخ را در دامن خود پرورانده است؟ «محمّدحسین» رمزوراز عاشقی و شهادت را از مولایش حسین علیه السلام آموخته بود و در کلاس ولایت، فهمیده ترین بود. اقدام این نوجوان مجاهد نشان از عمق بصیرت دینی اوست بصیرتی که از حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام به ارث برده و در مراسم و بزرگداشت های عاشورایی فراگرفته بود و چه خوب درس پس داد وقتی دید عده ای انسان مجاهد و رزمنده در خطر قرار گرفته اند با ایثار تمام خود را مجهز به نارنجک های مخرب و کشنده کرد و خود را به زیر تانک دشمن انداخت تا آن تانک به آتش کشیده شود و رزمندگان در امان بمانند و این بی سابقه ترین ایثار تاریخ در این سن و سال است که پس از جریان کربلا به وقوع پیوسته است رهبر معظم انقلاب، در مورد شهید فهمیده می‌فرمایند: «زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش‌آموز بسیجی، «شهید فهمیده» از اصالت‌های دفاع مقدس می‌باشد. و نیز در دیدار با خانواده او در رابطه با فداکاری و شجاعت شهید فرمودند: بروز چنین حوادثی که از تربیت صحیح و اصالت‌های خانوادگی است، صرفاً در محیط‌های اسلامی جلوه‌گری و نورافشانی می‌کند.» این یک واقعیت غیر قابل انکار است که تربیت حسینی می تواند چنین عزیزانی را تربیت کند و اینگونه فرزندان در خانواده‌های دارای اصالت بسیار وجود داشته و دارند چنانچه در دوران دفاع مقدس دهها هزار بودند که جان خود را فدای اسلام کردند و این راه همچنان ادامه دارد سید شهیدان اهل قلم، مرتضی آوینی، در قسمتی از برنامه پنجم روایت فتح با نام «شهری در آسمان» شهادت محمدحسین فهمیده را این‌گونه ترسیم می‌کند: خرمشهر، از همان آغاز خونین شهر شده بود. خرمشهر، خونین شهر شده بود. آیا طلعت را جز از منظر این آفاق می‌توان نگریست؟ آنان در غربت جنگیدند و با مظلومیت به شهادت رسیدند و پیکرهای‌شان زیر تانک‌های شیطان تکه تکه شد و به آب و باد و خاک و آتش پیوست. اما… راز خون آشکار شد. راز خون را جز شهدا در نمی‌یابند. گردش خون در رگ‌های زندگی شیرین است. اما ریختن آن در پای محبوب، شیرین‌تر… شایستگان آنانند که قلبشان را عشق تا آن جا انباشته است که ترس از مرگ جایی برای ماندن ندارد. شایستگان جاودانانند. حکمرانان جزایر سرسبز اقیانوس بی‌انتهای نور، که پرتوی از آن همه کهکشان آسمان دوم را روشنی بخشیده است. و امروز در سرزمین فلسطین همین راه گشوده شده است و هر روز جوانان و نوجوانان عزیزی جان خود را فدای مسلمان بودن خود می کنند و دنیای استکبار با پر رویی کامل دستش تا مرفق به خون نوجوانان مظلوم فلسطین آغشته شده است هر چند با اینهمه شهید و مجروح ملت فلسطین مثل کوه در مفقابل اسرائیل ئ یاران مستکبرش ایستاده و هیچ هراسی به خود راه نداده و نمیهد تا بقول آن نوجوان فلسطینی پوزه صهیونیزم به خاک مالیده شود انشاالله؟

نام و یاد شهید فهمیده، منشأ حماسه های بزرگ شده و تحول عظیمی در شیوه‌های دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام ایجاد کرد و راه پیروزی و سرافرازی را یکی پس از دیگری هموار ساخت. آنچه امروز مهم است اینکه باید تمامی دست اندرکاران فرهنگ و تعلیم و تربیت با تمام توان این شهید و سایر شهدای عظیم الشان را بعنوان اسوه و الگو به جوانان و نوجوانان معرفی کنند و از خون پاک این شهیدان پاسداری کنند. امروزه، شهید فهمیده، بحق الگوی شایسته ای برای دانش آموزان بسیجی و جوانان و نوجوانان کشور می‌باشد و یادآوری این حماسه می‌تواند، یادآور دوران دفاع مقدس و ارزش‌های والای آن زمان باشد.

هشتم آبان، سالروز شهادت این فرزند انقلاب، به عنوان روز نوجوان و بسیج دانش آموزی نام گرفته است تا ضمن یادآوری حماسه این قهرمان کوچک اما بزرگ و با عزت، به عنوان سرمشقی مناسب به همسالانش معرفی شود و راهش ادامه یابد.

بی شک، شهید «فهمیده» یکی از هزاران نونهال فهمیده، و دانش‌آموز بسیجی کشور ماست که با نثار خون پاک خویش بر طراوت و سرخی خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود. از آنجا که این دانش‌آموز رزمنده بسیجی، با ایمان و بینش عمیق و استوار در جنگ با دشمن پیش قدم و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب‌ا… آموخت، امام بزرگوارمان این نوجوان ۱۲ ساله را رهبر قلمداد فرمود، چرا که نام و یاد او منشأ حماسه‌های سترگ در دفاع مقدس شد روحش شاد و یادش گرامی باد.

مظفر حاجیان