مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اولین شاخص زندگی مهدوی این است که افراد سبک زندگی خود را با هدف انتظار و تحقق جامعه آرمانی مهدوی شکل می‌دهند در این دیدگاه، نگرش خوش بینانه و امیدوارانه نسبت به روند کلی زندگی وجود داردقرآن می‌فرماید: «قل جاء الحق و ذهق الباطل» به مومنان بگو حق آمدنی و باطل رفتنی است. پذیرش این مطلب تن‌ها برای کسانی امکان پذیر است که نسبت به تعیین نوع نگرش خود اقدام کرده باشند. نوع نگرش نسبت به جهان و زندگی حال و آینده یا خوش بینانه و یا بدبینانه است، طبیعی است کسانی که نگرش خوش بینانه نسبت به روند زندگی دارند از سلامت روح و روان و بهداشت جسم و جان برخوردار هستند و دیگر شاخص‌ها را نیز بهتر می‌توانند در زندگی خود تحقق بخشند.

دستور اسلام داشتن خوش بینی نسبت به همه است مگر اینکه خلافش ظاهر شود که البته این نگرش در جمع مسلمانان است نه در ارتباط با دشمنان که باید هر گونه تحرک او زیر ذره بین قرار گیرد و اتفاقاً نباید سادگی کرد و رفتار دشمن را خوش بینانه دید که از همین جا نفوذ و ضربه صورت می‌گیرد. نگرش خوش بینانه نسبت به آینده بشریت که تحقق عدالت، قسط و عدل است با حکومت مهدوی به تکامل و اوج می‌رسد. منتظران واقعی باید این ویژگی را در خود تقویت کنند.

یک منتظر واقعی هرگز آیه یاس نمی‌خواند و نیمه خالی لیوان را نمی‌بیند. وی در عین حال که با سختی‌ها و مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند

 اما معتقد است آسایش‌ها، حق طلبی ها، و تحقق جبهه کامل حق و حقیقت در سایه رویارویی و مقابله با سختی‌ها است (فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرًا؛ اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرًا) دومین شاخصی که در سبک زندگی مهدوی می‌توان به آن اشاره کرد عبارت است از داشتن احساس خوشایند و روحیه شاد و امیدوار نسبت به زندگی. کسانی احساس خوشایند به زندگی دارند که نگرش مثبت و خوشبینانه ای نسبت به روند زندگی داشته باشند. چرا که نگرش‌های مثبت و خوشبینانه احساس بسیار خوبی را از نظر عاطفی در انسان ایجاد می‌کند و هیجان‌های مدیریت شده خوبی را به همراه دارد.

افراد منتظر همواره در حالت شادمانی و نشاط به سر می‌برند و دارای روحیه سرور و شادی هستند و در مقایسه با دیگران فوق العاده نسبت به آینده و حال امیدوارند. این افراد همیشه آماده هرگونه انجام وظیفه‌ای چه در رابطه با وظایف فردی و چه وظایف اجتماعی هستند. شاخص سوم و مهم دیگر سبک زندگی مهدوی راباید داشتن روحیه مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی دانست بدیهی است کسی نسبت به همه چیز احساس مسوولیت می‌کند ودستش به کار می‌رود که احساس خوشایندی نسبت به زندگی و خود داشته باشد، افرادی به وظایف فردی و اجتماعی خود به خوبی عمل می‌کنند که از نگرشی مثبت برخوردار بوده و به تحقق جامعه مهدوی امیدوار باشند و بدانند تمام رفتارها و وظایف و تکالیف آنها در صورت تحقق ثمربخش خواهد بود.

مظفر حاجیان