به گزارش پایگاه خبری ربیع، اراده قوی لازم است تا در مقابل این جاذبههای شیطانی بتوانید مقاومت کنید. اگر مقاومت کردید آن وقت قله را فتح خواهید کرد. مقام معظم رهبری ۱۵/۶/۱۴۰۲ در پایان مراسم عزاداری هیاتهای دانشجویی سراسر کشور به مناسبت اربعین حسینی
مقاومت کلیدواژهای است که رهبری فرزانه انقلاب در فرازهای مختلف و مناسبتها بر آن توصیه و تاکید داشتهاند. اما هدف مقاومت مورد نظر ایشان چیست؟ در یک نگاه و به تعبیر درست، هدف مقاومت عبارت است از رسیدن به نقطه بازدارندگی. هم در اقتصاد، هم در مسائل سیاسی کشور، هم در مسائل اجتماعی، هم در مسائل نظامی و حتی در خودسازی، مهم این است که در همه عرصهها باید به نقطهای برسیم که این نقطه بازدارنده باشد، یعنی بتواند جوری خود را نشان بدهد که دشمن را (بیرونی و درونی) از تعرض در همهٔ زمینهها منصرف کند؛ دشمن باید بفهمد در این میدان چیزی به دست نمیآورد.
اما چگونه؟ امام خامنهای میفرمایند راهش اینست: مواجههٔ ما با مسائلمان و با دشمنانمان باید اولاً شجاعانه باشد، مرعوبانه نباشد؛ ثانیاً امیدوارانه باشد، مأیوسانه نباشد؛ ثالثاً عاقلانه و خردمندانه باشد، هیجانی و احساساتیِ سطحی نباشد؛ [رابعاً] مبتکرانه باشد، از روی انفعال نباشد؛ ابتکار کنیم؛ اگر به این کیفیت حرکت کردیم، اگر این جور حرکت کردیم، بدانید ملت ایران در مواجههٔ با همهٔ قدرتهای بزرگ توفیق خواهد یافت و خواهد توانست پیش برود. [مراسم سی امین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه الله)]
نکتهای که باید در این مجال به آن توجه شود این است که بدون شناخت مؤلفههای مقاومت، مسئله مقاومت میسّر نمیشود. مقام معظم رهبری (حفظه الله) در بـیانات سالیان گذشته تا به امروز، مؤلفههایی معرفی کردهاند که به اجمال به برخی موارد پرداخته میشود. اولین مؤلفه مقاومت وحدت کلمه است چنانچه فرمودند:
«من توصیهام بـه مـسئولان کشور، به نخبگان سیاسی، به برگزیدگان و برجستگان دیـنی، بـه آنهایی که منطقه نفوذ کلمهای در میان مردم دارند، این است؛ تا آنجا که میتوانند، بر روی این اتحاد و انسجامِ باارزش ملت ایـران تـکیه کنـند؛ ایمان به خدا و اتحاد، دین و اتحاد کلمه. این دو چیز اسـت که میتواند کشورها را، ملتها را روی پای خودشان نگهدارد، قدرت مقاومت به آنها بدهد و ملت ایران بحمدالله از این دو برخوردار است.»[۱۸/۵/۱۳۹۲]
مؤلفه دوم تـشکیل جبهه مقاومت است که به لطف خدا این جبهه تشکیل شده و توانسته نفس دشمن را ببرد و در دنیای استکبار ولوله بیندازد و جرات هر گونه تعرض را به دنیای اسلام بگیرد.
از دیگر مؤلفههای مقاومت، فرهنگ آن است. فرهنگ مقاومت نهالی است که اگر در زمین و جان جوانان امروز آبیاری شود و نمو پیدا کند، ثمره آن مقاومت، شهادت، کار، تولید و فتح همه قلههای بزرگ خواهد بود. اما اگـر آبـیاری و تغذیه و حرس این نهال در دستان غرب بیفتد، ثمرهای جز اصالت لذت، هوسرانی، راحت طلبی، فساد و فحشا، و سقوط جامعه انسانی به پرتگاه (أُولئِک کالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل)[اعراف ۱۷۹] ندارد: «فرهنگ غربی، فرهنگ مهاجم است. هر جـا وارد شود، هویت زدایی میکند، هویت ملتها را از بین میبرد. فرهنگ غربی، ذهنها را، فکرها را مادی میکند، مادی پرورش میدهد. هدف زندگی میشود پول و ثروت، آرمانهای بلند. آرمانهای معنوی و تعالی روحی از ذهنها زدوده میشود. خصوصیت فرهنگ غربی این است… بـاطن فـرهنگ غربی عبارت است از همان سبک زندگی مادی شهوت آلودِ گناه آلودِ هویت زدا و ضد معنویت و دشمن معنویت. شرط رسیدن به تمدن اسلامی نوین در درجه اول این است که از تقلید غربی پرهیز شود. مـا مـتأسفانه در طول سالهای متمادی یک چیزهایی را عادت کردهایم تقلید کنیم.»[۲۳/۷/۱۳۹۱]
ایشان در زمینه تأثیر فرهنگ بر مقوله مقاومت، میفرماید: «مقاومت وقتی گفته میشود، فوراً ذهن میرود به مقاومت نظامی و امنیتی و امـثال ایـنها. خـب، بله، آن هم قطعاً مقاومت اسـت؛ امـا بـالاتر از آن، مقاومت فرهنگی است. حصار فرهنگی، خاکریز فرهنگی در کشور، اگر سست باشد، همه چیز از دست خواهد رفت.»[۳۱ /۵/۱۳۹۵]مـساجد از مؤلفههای مؤثر مقاومت هستند.
مقام معظم رهبری (حفظه الله) در مورد آن میفرمایند: «مسجد هسته مقاومت است.»[۳۱/۵/۱۳۹۵] معظم له در رابطه بـا جـایگاه حقیقی مسجد میفرمایند: «مسجد به عنوان یـک پایـگاه دیـن، عبودیت و معرفت، میتواند برای جوامع اسلامی مـنشأ و سـرآغاز حرکات بزرگ و برکات ماندگار باشد… مسجد فقط برای نماز نیست. در مسجد انواع عـبادات هـست. از جمله آن عبادات، تفکر است کـه «تـَفَکرُ سَاعَهٍ خـَیرٌ مـِنْ عـِبَادَهِ سَنَهٍ» یا در بعضی از روایات است کـه «مـِنْ عِبَادَهِ أَرْبَعِینَ سَنَهً»، یا «سَبْعِینَ سَنَهً» البته فکر کردن درست. افرادِ مـسجد رو، ایـن فکر را – که در روایت به آن سفارش شـده – به وسیله شنیدن سـخنان عـالم دین و فقیه به دست میآورند. بـنابراین، مسجد هم مدرسه است، هم دانشگاه، هم مرکز تفکر و تأمل، هم مرکز تـصفیه روح، هـم مرکز خلوص و مرکز اتصال بـنده بـه خـدا. ارتباط زمین و آسـمان اسـت.»[۱۹/ ۱۰/۱۳۷۵]
از جمله مؤلفههایی که بایسته است در زمینه مسئله مـقاومت به آن اشاره شود، استکبارستیزی است که جزء شاخصههای مهم رهنمودهای مقام معظم رهبری (حفظه الله) میباشد.
اولین پرسش این است که: معنای «استکبار» چیست؟ مقام معظم رهبری (حفظه الله) در باب معنای این مفهوم میفرماید:«استکبار یعنی چه؟ استکبار یک تعبیر قرآنی است. در قرآن کلمه استکبار به کار رفـته اسـت؛ آدم مستکبر، دولت مستکبر، گروه مستکبر؛ یعنی آن کسانی و آن دولتی که قصد دخالت در امور انسانها و ملتهای دیگر را دارد، در همه کارهای آنها مداخله میکند، برای حفظ منافع خود. خود را آزاد می داند، حق تحمیل بـر مـلتها را برای خود قائل است. حق دخالت در امور کشورها را برای خود قائل است. پاسخگو هم به هیچ کس نیست. این معنای مستکبر است.»[۱۲/۸/۱۳۹۳]
پرسش دوم: مـعنای «اسـتکبار سـتیزی» چیست؟ معظم له در ارتباط با معنای استکبارستیزی می فرماید:«نقطه مقابل این جبهه ظالم و ستمگر، گروهی هستند که با استکبار مبارزه می کنند. مبارزه بـا اسـتکبار یـعنی چه؟ یعنی در درجه اول زیر بار این زورگویی نرفتن. مـعنای اسـتکبارستیزی یک چیز پیچ و خم دار پیچیده ای نیست. استکبارستیزی؛ یعنی یک ملتی زیر بار مداخله جویی و تحمیل قدرت استکبارگر یا انسان مـستکبر یـا دولت مـستکبر نرود. این معنای استکبارستیزی است.»[۲] و نیز می فرماید: «استکبارستیزی، عدم تسلیم در مقابل فشارهاست. در این زمینه هم ایستادیم. این کـار، سـخت بـود؛ اما جمهوری اسلامی توانست این کار سخت را با موفقیت انجام دهـد…»[۱۵/۱۱/۱۳۸۹]
البته استکبار ستیزی خود مولفه هایی دارد که از آن می گذریم. همچنین جاذبه های شیطانی که در مسیر صراط مستقیم قرار گرفته مانع فتح قله های تعالی و رشد و پیشرفت می گردد نیز نیازمند فرصت و مقالی دیگر خواهد بود.
مظفر حاجیان