به گزارش پایگاه خبری ربیع، در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درخصوص محیط زیست، یک بند ویژه به موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی محیط‌زیست اختصاص یافته است و از این رو در راستای فرمایشات رهبری همگی باید در حوزه فرهنگ محیط زیست فعالیت مستمر داشته باشیم. در همین خصوص ودر آستانه هفته دولت ۱۷ خانه محیط‌زیست و ۷ خانه فناور محیط زیست در مراکز علمی- پژوهشی استان اصفهان بهره برداری شد. هدف از ایجاد و افتتاح این خانه ها؛ ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز درباره سومین مرحله افتتاح خانه های محیط زیست استان اصفهان به ربیع پاسخ داد:صنایع در راه‌اندازی و فعالیت خانه‌های محیط‌زیست، باید پیشگام شوند.

احمدرضا لاهیجان زاده،ادامه داد: با آغاز فرآیند فعالیت خانه‌های محیط‌زیست، امید است در آینده در تمام دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی و بخش خصوصی شاهد فعالیت خانه‌های محیط زیست باشیم و افراد برای رفع مشکلات زیست محیطی پیگیر و مطالبه گر باشند.

 وی بیان کرد: یکی از شهرستان‌های تحت تأثیر آلودگی زیست محیطی در استان، لنجان است که به واسطه فعالیت کارخانه ذوب آهن به ویژه در یکی دو هفته اخیر بسیار تحت تأثیر قرار گرفت است. از این رو وجود خانه‌های محیط زیست می‌تواند درخصوص رفع آلودگی شرکت‌هایی چون ذوب آهن هم افزایی ایجاد کند و این صنایع آلاینده باید بخش مناسبی از تولید و هزینه خود را به حفظ محیط زیست و سلامت جامعه اختصاص دهند.

  اصفهان به سبب تعدد صنایع بیشمار نیازمند خانه های محیط زیست زیادی است

وی ابراز داشت: خانه‌های فناور محیط‌زیست نیز با همکاری کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی می‌توانند تکنولوژی‌ها و سیستم‌های مدرن و جدیدی که در حفظ محیط زیست تأثیر گذار باشد را به دستگاه‌های مربوطه معرفی کنند.

لاهیجان زاده افزود :امروز در حوزه صنعت خانه‌های محیط زیست در شرکت شیر پگاه، پلی اکریل ایران، فرش فرخ سپر کاشان و شرکت سایپا سیتروئن افتتاح شد که با توجه به وجود تعداد زیاد صنایع در استان اصفهان لازم است که شاهد فعالیت خانه‌های محیط‌ زیست بسیاری در سطح استان باشیم‌.

   مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تأکید کرد: با توجه به وجود ۱۰ هزار واحد صنعتی و خدماتی در استان، افتتاح حدود ۳۰ خانه محیط زیست به عنوان آغاز راه است و ضرورت ایجاد ۴۰۰ تا ۵۰۰ خانه محیط زیست در بخش صنعت استان، احساس می شود، صنایع باید پیش‌گام در این زمینه باشند.

افتتاح هفت خانه فناور محیط زیست در دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی

همچنین رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان درگفتگو با ربیع درباره افتتاح خانه‌های محیط ‌زیست توضیح داد: فعالیت‌ این خانه‌ها تحت نظر محیط زیست در جوامع مختلف صنعتی، دانشگاهیان، شهرداری، آموزش و پرورش و غیره هدفمند دنبال می‌شود.‌

فیروزه سعادتی، گفت: در سومین مرحله افتتاح خانه‌های محیط‌زیست در استان اصفهان، ۱۷ خانه محیط زیست در بخش‌های صنعت، آموزش پرورش، دهیاری‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، آموزش عالی و شرکت تعاونی افتتاح شد.

وی افزود: به همت کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی استان، هفت خانه فناور محیط زیست در دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی فعالیت خود را آغاز کردند.

وی گفت:خانه های افتتاح شده شامل ۸ خانه محیط‌زیست در حوزه دهیاری‌ها، ۴ خانه محیط‌زیست در حوزه صنعت، یک خانه محیط‌زیست در حوزه شهرداری چرمهین لنجان، یک خانه محیط زیست در حوزه آموزش و پرورش، یک خانه محیط‌زیست در حوزه آموزش عالی، یک خانه محیط زیست در حوزه سازمان‌های مردم نهاد، یک خانه در حوزه شرکت‌های تعاونی و ۷ خانه فناور محیط‌زیست در مراکز علمی و پژوهشی است که به صورت برخط و به طور همزمان افتتاح شد.

زهرا نصیری