مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، زیباترین شعار دوران دفاع مقدس در مسیر تحقق قرار گرفته و می‌رود جامه عمل بپوشد؟ رزمندگان و قریب به اتفاق ملت ایران شعارشان این بود “راه قدس از کربلا می‌گذرد” مفهوم این شعار نه این بود که باید ما ایرانی‌ها کربلا را فتح کنیم بلکه باید دل و جان مردم ایران و ملت کربلایی کربلا و عراق به هم بپیوندد و این دو ملت یکی بشوند! یکی شدن این دو ملت و همراه شدن سایر مسلمانان راه قدس را باز می‌کند؟ و کربلا مبدأ؟ حرکت بسوی آزادی قدس است؟ اینکه دشمن صهیونیستی به شدت می‌کوشد اربعین و عاشورا را تحریف کند برای این است که از جمعیت چند میلیونی راهپیمایان اربعین که از مردم کشورهای مختلف اسلامی و مسلمانان جهان و حتی افرادی از سایر ادیان می‌هراسد و این تجمع بزرگ ارزه بر اندام این حکومت جعلی انداخته و می‌اندازد؟ سال‌هایی دل به اختلاف و تفرقه بین حکام کشورهای مسلمان بسته بود اما به لطف خدا این اختلاف به سوی وحدت و همراهی و همگامی می‌رود و گامهای نزدیکی مسلمانان اسرائیل و حامیانش را می ارزاند و؟ آن‌ها احساس می‌کنند استخوانهایشان در حال خرد شدن است؟ و این واقعیتی انکار ناپذیراست؟ امروز دنیای اسلام در مسیری حرکت می‌کند که آن جمله ناب امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران که ۳۲ سال قبل در دیدار با هیئتی از مقامات یک کشور خارجی در مورد رژیم صهیونیستی فرمودند محقق شود: “اگر مسلمین مجتمع بودند، هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می‌ریختند او را سیل می‌برد آری، این روزها در ایران و بسیاری از کشورهای مسلمان حال و هوای عجیبی بر کوچه و خیابان‌ها موج می‌زند حال و هوایی که خبر از اتفاقی شگرف و بس بزرگ و زیبا و در عین حال جهان‌شمول دارد؛ اتفاقی که از ۱۴ قرن پیش با راهبری شیعیان و عاشقان حسینی از نقطه نقطه عالم میلیون‌ها دل عاشق را با پای پیاده راهی کربلا می‌کند تا هم ارادت مردم به اباعبدالله را به دنیا مخابره کند و هم همبستگی و عظمت مسلمانان را به رخ دشمنانی بکشد که به دنبال ایجاد تفرقه و نفاق در صفوف مسلمانی هستند.

با این حال شور و حال عجیبی است از موکب‌دارانی که از عمق جان مبالغ بالایی را نذر زائران پیاده حسینی کرده و برای خرید مایحتاج موکب‌ها یکی یکی به شرکت‌های پخش مواد غذائی و بنکداران بازار جهت تهیه موارد مورد نیاز از آب معدنی تا رب گوجه فرنگی و برنج و حبوبات و… سر می‌زنند تا مردمی که خود برای خدمت به سوی موکب‌های مسیر پیاده‌روی تا مرز مهران و از مرز مهران تا کربلا می‌شتابند؛ و سر دیگر این عاشقی‌ها برای آن‌هایی که جامانده یا توانایی رفتن ندارند در کشور برقرار است تا همگان از این سفره پر ثواب زیارت بهره‌مند گردند. چرا که زیارت اربعین از چند محور دارای ارزش است.

چنانچه از امام صادق (ع) در خصوص زیارت اربعین چنین نقل شده است که: کسی که به قصد زیارت از خانه خارج شود مشمول حسنه و بخشش گناه است و از زمانی که تصمیم به زیارت می‌گیرد و از منزل خارج می‌شود زائر محسوب می‌شود.

در روایات دیگر نیز بر پیاده رفتن به زیارت امام حسین (ع) تأکید شده و نکته‌ای که از ویژگی‌های اربعین به ما بیشتر می‌تواند کمک کند و این حرکت را با عظمت بیشتری نشان دهد و افراد بیشتری را در جای جای عالم درگیر حرکت اربعین کند، این است که هرکس از خانه خودش حرکت کند و آغاز حرکت منزل به منزل توسعه پیدا کند. اگر این حرکت همگانی اتفاق افتاد و جمع کثیری از مشتاقان زیارت را به همراه خواهد داشت و این حرکت مویرگی که از جای جای عالم اتفاق می‌افتد به سمت نقطه اوج و کربلا برود همه در این حرکت بزرگ تمدنی نقش خواهند داشت و این جمعیت آماده می‌شوند تا در فرصت مناسب با جمعیت سیل آسیای خود سیلی ایجاد کنند که اسرائیل از صحنه روزگار محو شود!

می‌گویند در اربعین وظیفه داریم حرکت کنیم؛ برخی تا کربلا می‌روند و برخی هم در شهر و محله خود به عشق کربلا قدم می‌زنند و ممکن است عده‌ای هم بیایند و به این جاماندگان خدمت کنند؛ این گسترش مفاهیم خیلی به حرکت تمدنی اربعین کمک می‌کند؛ لذا در اربعین هرکس حرکت می‌کند یا زائر است یا جامانده؛ کسانی که می‌روند در مسیر زیارت هستند و آثار و برکات خود را در پیوندهای اجتماعی بیشتر تقویت می‌کنند و هرکس به گونه‌ای در این مسیر خدمت می‌کند و حرکت می‌کند.

شاید برای همین همبستگی و شور و اشتیاق است که دشمن از اربعین می‌ترسد و با کلید واژه اربعین حکومتی می‌خواهد اربعین را تحریف و تحریم کند چراکه هرگز نمی‌خواهد این همایش عظیم و پرشور چند میلیونی پوشش داده شود. اربعین تاثیری جهان‌شمول دارد چرا که کنگره‌ای جهانی و میعادگاه همیشگی شیعیان سراسر دنیا است و آن‌هایی که در مجازی و واقعی به دنبال تخریب و تحریف این حرکت عظیم هستند، چشم دیدن شکست خود و تقویت جامعه شیعه و مسلمانان را ندارند.

آری، اربعین پیام عقلانیت، عدالت و معنویت و پیام مبارزه با ظلم و ستم و همه انحرافات اجتماعی است؛ همان انحرافاتی که امروز جامعه غربی و مردم آن‌ها خواسته و ناخواسته درگیر آن بوده و غرب نمی‌خواهد این پیام رسای عقلانیت و معنویت برای مردمش مخابره شود. اربعین سراسر دوستی، برادری و وفاداری امت اسلامی و جامعه دینی است و از همین روست که عاشقان و شیفتگان حسینی از ماه‌ها قبل برای آن مهیا می‌شوند. اربعین قدرت نرم جهان اسلام را تقویت می‌کند و روح مقاومت را در دل ملت‌های ستمدیده می‌دمد و بلاخره جهان را از ظلم و ستم می‌رهاند چرا که منتقم خواهد آمد و عدالت جاری خواهد شد.

مظفر حاجیان