به گزارش پایگاه خبری ربیع، پیوند زناشویی یک موهبت الهی و یک پیوند ملکوتی است که باید به آن، ارزش و بهای فراوانی داده شود و مهمتر از این پیوند، استواری بنای خانواده می باشد و این مهم مگر در محیطی مملو از محبت و عاطفه و با پرورش و تربیت فرزندانی صالح و شایسته بدست نمی آید. خانواده در زمره عمومی ترین سازمانهای اجتماعی است که برآیند یا انعکاسی از کل جامعه است خانواده باید کانونی برای صفا و صمیمیت اعضای آن باشد.کانونی که درآن تنهایی ها ، تضادهای روانی ، تنفرها ، کیفرها ، بدگمانی ها ، حسادت ها و بیزاری ها جایی نداشته باشند.

خانواده از هم گسیخته، به هر موقعیت خانوادگی اشاره دارد که یکی از والدین حضور مستمری نداشته باشد. و خانواده سالم، وضعیتی از خانواده را توصیف می کند که پدر و مادر هر دو درخانه حضور مستمر و پایداری دارند.

خانواده از هم گسیخته از ساختار مطلوبی برخوردار نیست و کارکردهای هر یک از اجزای ساختاری آن نتیجه مثبتی را برای کل خانواده در بر ندارد.

خانواده ای که به اساسی ترین نیازهای روانی کودک که تامین عاطفه و محبت عمیق و مامنی گرم و مطمئن  می باشد، بی اعتنا باشد و یا شخصیت اعضای آن مورد بی احترامی واقع شوند، بویژه اگر جوی سالم بر محیط خانه حکم فرما نباشد، طبیعی است که فرزندان این خانواده بزهکاران امروز و مجرمین فردا خواهند بود.

طبق تحقیقات بدست آمده اکثر مجرمین ، یا قربانیان طلاق بوده و یا در خانواده ای ستیزه جو رشد یافته اند وآسیب پذیرترین افراد درگیر مسئله طلاق ، فرزندان خانواده می باشند.

مهمترین علل گسستگی کانون خانواده  : انتخاب ناصحیح اولیه در ازدواج،نداشتن یک نوع ارزش،اعتیاد ،زیاده طلبی یا مصرف گرایی ،عدم شناخت کافی،عدم توافق اخلاقی طرفین ،عدم علاقه و کراهت طرفین ،دخالتهای دیگران ،تاثیر خودخواهی ها ی والدین ،فقر،اجبار به ازدواج،عدم اعتقاد نسبت به مذهب،ناتوانی جنسی،ازدواجهای مجدد ،اشتغال زنان در خارج از منزل ،رابطه نامشروع،اختلاف در تعیین محل زندگی،ناآگاهی و بی سوادی،تفاوتهای فرهنگی،بدرفتاری و تنبیه بدنی ،بیماریهای روحی و روانی،اختلاف سن،شهرنشینی و صنعتی شدن

عدم علاقه به خانواده، همسالان و مدرسه و دلبستگی به همسالان منحرف از مهمترین عوامل رفتارهای ضد اجتماعی نظیر معضل دختران فراری و خیابانی می باشد. عوامل موثر در بروز این پدیده، شامل موارد زیر می باشد:

۱- تنبیه و آزار نوجوانان و جوانان در خانه.

۲- انگیزه انتقام از والدین.

۳- گسیختگی، خشونت، تنش و اعتیاد در خانواده.

۴- ناپدری یا نامادری.

۵- گستردگی ابعاد خانواده.

 ۶- تبعیض و بی عدالتی در خانه

۷- ناآگاهی والدین از خصوصیات دوره نوجوانی و بلوغ.

۸- فقر اقتصادی و نوع شغل والدین.

۹- مخالفت با ازدواج با فرد مورد علاقه.

آسیب های خانواده ازهم گسیخته:

۱- انکار: در خانواده های از هم گسیخته، اعضای خانواده مسائل خود را انکار می کنند به همین دلیل نمی توان در حل مسائل آنان قدم برداشت.

۲- ارضا نشدن نیازهای اعضای خانواده: در خانواده مسأله دار، نیاز اعضای خانواده برآورده نمی شود و جو نامطلوبی بر آن حاکم است.

۳- فقدان انعطاف و صمیمیت: در خانواده های از هم گسیخته، صمیمیتی بین اعضا وجود ندارد لذا برای حل مسائل خود از انعطاف لازم برخوردار نیستند.

۴- روابط نامطلوب: در خانواده های از هم گسیخته، افراد با هم در عناد و دشمنی بوده و بین آنها روابط مطلوبی وجود ندارد.

۵- حاکمیت مقررات خشک: در خانواده های از هم گسیخته، همه اعضای خانواده مجبور به اطاعت از دستورات رییس خانواده اند.

۶- جنگ قدرت و نبود آزادی: از آزادی و دموکراسی در خانواده های از هم گسیخته خبری نیست و ساختار خانواده، بر عدم اعتماد، سرزنش و انتقاد اعضاء از هم پا گرفته است.

  حجت الاسلام حسن بابایی