مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اسلام عزیز اکرام و احترام و توجه به حیات و زندگی فرد فرد انسانها را واجب و یک ضرورت می‌داند حالا این انسان مسلمان باشد یا غیر مسلمان؟ زن باشد یا مرد پیر باشد یا جوان و کودک باشد یا بزرگسال. قرآن کریم، کشتن یک انسان بی‌گناه را، به منزله کشتن تمام انسانها می‌داند و نجات و هدایت یک انسان را به منزله هدایت و نجات تمام انسانها می‌داند. خداوند می‌فرماید: «هر گاه کسی، انسانی را بدون ارتکاب قتل و بدون فساد روی زمین به قتل برساند، چنان است که گویا همه انسانها را کشته است و کسی که انسانی را از مرگ نجات دهد، گویا همه انسانها را از مرگ نجات داده است.» (مائده/۳۲)

آن کسی که اسلحه بر می‌دارد و وارد یک فضای زیارتی و عبادی می‌شود و زن و مرد و کودک بی گناه را به خاک و خون می‌کشد و این ظلم عظیم را بر مردم روا می‌دارد حقوق بگیر کیست؟ چرا دنیا از این شکستن حریم انسانیت عکس الملی نشان نمی‌دهد؟ رسانه‌هایی که در جریاناتی بناحق آتش بیار معرکه می‌شوند چرا اینجا که عده‌ای بیگناه برای دومین بار در حرم احمدابن موسی به رگبار بسته می‌شوند روزه سکوت گرفته و به تعبیر درست خفه خون گرفته‌اند؟ این‌ها که خود را طرفدار مردم معرفی می‌کنند مگر این کشته شده‌ها و شهیدان بی گناه از همین ملت نبودند؟ حقوق بشر کجاست که هیچ اظهار نظری نمی‌کند اما اگر یک قاتل اعدام شود فریاد حمایت از حقوق بشرش به آسمان می‌رود؟ کجایند آنهایی که در داخل در همراهی با گروهی که به نام اعتراض و با اقدامات اغتشاشی ناله سر می‌دهند و ویدئوهای اشک ریزان منتشر می‌کنند و دانسته یا نادانسته اشک تمساح می‌ریزند اما امروز که داعش خود پذیرفته جمعیتی را در مکانی مقدس به گلوله بسته نفسشان بریده است؟! آیا این کشار به معنای شکستن حریم انسانیت نیست؟ بگذریم، به جرأت می‌توان گفت قوانین مترقی که برای حفظ جان، مال، ناموس و حقوق و ارزشهای مادی و معنوی انسانها در متون اسلامی به‌ویژه قرآن وجود دارد، در هیچ یک از مکاتبات حقوقی دنیا دیده نمی‌شود، آیات قرآن و روایات برای قاتل انسان شدیدترین مجازات در دنیا و بدترین جایگاه عذاب در نظر گرفته شده است.

تر دیدی نیست که عملیات تروریستی پدیده‌ای تازه نیست، بلکه روشی است که طی قرون متمادی، ضعیفان برای ترساندن حکومتها و قدرتمندان حاکم یا دو قدرتمند در مقابل یکدیگر، یا قدرتمندی برای ترساندن ضعیفان به‌کار برده‌اند، و تاریخ، آکنده از اقدامهای تروریستی است و ملت ایران خود از تروریست خسارتهای سنگینی خورده و قرانی ترور است. قرآن‌کریم هرگونه زور، ایجاد رعب، وحشت، آدم‌ربایی، تهدید و کشتن بی‌هدف انسانها را محکوم می‌نماید و اسلام با این اقدامات مخالف است و حتی با آنها مبارزه می‌کند.

اسلام اجازه توهین، ناسزا گفتن، (فحش) و نیز کشتن هیچ شخص بی‌گناهی را، چه مسلمان یا غیرمسلمان، در روابط عادی یا زمان جنگ نمی‌دهد چه برسد در شرایط عادی که مردم در آرامش هستند ولی عده معدودی با ایجاد رعب و وحشت و ترور و فحاشی این آرامش را بر هم می‌زنند؟ اقدامات غیرانسانی در جنگ، مانند کشتن زنان، کودکان و افراد بی‌گناه و نیز مسموم کردن آنها در اسلام، حرام شمرده می‌شود. نه تنها در حالت عادی بلکه در زمان جنگ نیز نمی‌توان زنان، کودکان و افراد بی‌گناه دشمن را کشت یا درختان و خانه‌های آنها را سوزاند.

اما حکم تروریست؟ تروریست محارب است و محارب به کسی گویند که از راه اخلال به امنیت عمومی و راهزنی، افساد در زمین کند و با تهدید اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز کند اعم از اینکه به صورت دزدان گردنه‌ها در بیرون شهرها چنین کاری کند یا در داخل شهر. و از نظر فقهی به هر کسی که برای ترساندن مردم اسلحه بکشد «محارب» گویند. در اسلام مجازات شدیدی برای این گونه افراد قرار داده شده است.

قرآن کریم می‌فرماید: «کیفر آنها که با خدا و پیامبرش به جنگ برمی‌خیزند و اقدام به فساد در روی زمین می‌کنند (و با تهدید اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله می‌برند) فقط این است که اعدام شوند یا به دار آویخته گردند یا چهار انگشت از دست (راست) و پای (چپ) آن‌ها به عکس یکدیگر بریده شود و یا از سرزمین خود تبعید گردند. این رسوایی آنها در دنیاست و در آخرت مجازات عظیمی دارند.» (مائده/۳۳)

در هر صورت اگر اقدامات تروریستی علیه مردم انجام شود و عده‌ای بی‌گناه کشته شوند، عاملان این اقدام از نظر حقوق اسلامی باید مجازات گردند و مجازات آنها شدیدترین نوع مجازات اسلامی است. و امروز مردم منتظرند افرایکه زمینه این ترور و ترس مردم را فراهم نموده‌اند به مجازات برسند و علنی هم این مجازات صورت گیرد.

در این بحث نگاهی کوتاه خواهیم داشت به بیانات امام خمینی (س) درباره ترور، به راحتی می‌توان فهمید که امام خمینی (س)، نظری بسیار منفی درباره این پدیده داشته‌اند. به روشنی مشخص است که هر جایی امام از ترور و تروریسم صحبت کرده‌اند، لحن ایشان حاکی از نفرت و بیزاری از این پدیده است. امام خمینی (س)، به صراحت، ترور و اقدامات تروریستی را رفتاری غیر انسانی معرفی می‌کنند. از نظر ایشان، ترور، اقدامی غیر انسانی و در عین حال بسیار ناجوانمردانه است.

چرا ترور می‌کنند؟ زیرا

 ۱ – به علت احساس شکست

«تروریست‌ها… اینان که شکست و مرگ خود را لمس نموده و با این رفتار غیر انسانی می‌خواهند انتقام بگیرند. (صحیفه امام؛ ج ‌۷، ص ۱۷۹))

۲ – بی عقلی و حماقت.

«حالا شخصیتها را ترور می‌کنند. خیال می‌کنند، در عین حالی که دیدند که یک شخصیتی را که ترور می‌کنند سرتاسر ایران تظاهر می‌کنند و قویتر می‌شوند، مع ذلک از بی عقلی‌شان باز این کار را انجام می‌دهند.» (صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۳۵۰)

 ۳ – عجز و نداشتن منطق

«دلیل عجز شماست که در سیاهی شب، متفکران ما را می‌کشید. برای اینکه منطق ندارید. اگر منطق داشتید که صحبت می‌کردید؛ مباحثه می‌کردید. لکن منطق ندارید، منطق شما ترور است…!» (صحیفه امام؛ ج ‌۷، ص ۱۸۳) به هر حال ترور محکوم است هر چند دشمنان عاجز و شکست خورده را خوشحال کند و دوگانگی در برخورد با این ظلم داشته باشند.

مظفر حاجیان