زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، متوسط سرانه فضای ورزشی دانش آموزی در بخش اماکن روباز و سربسته در ایران، ۳۴ سانتی‌متر مربع است.این در حالیست که استاندارد سرانه ورزشی دانش آموزی باید چهار متر مربع باشد که تا این رقم فاصله زیادی وجوددارد.

رییس گروه فضا و تجهیزات ورزشی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار ربیع  این مسئله اشاره داشت کمبود اعتبارات چالش اصلی در جبران کسری سرانه فضای ورزشی دانش آموزیست در صورتی که اگراعتبارات تخصیص یابد قادریم پروژه‌های متعددی در استان‌ها اجرا کنیم.

محمود خدابخشی، با بیان اینکه پنج هزار و ۶۰۰ فضای ورزشی دانش آموزی در ایران وجود دارد افزود: از یکی ۲ سال گذشته تا به حال با اجرای طرحی با عنوان شهید سلیمانی درصدد احداث اماکن ورزشی جدید در استان‌ها هستیم که بر همین اساس تا به امروز یک هزار و ۷۰۰ طرح به بهره برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: در ایران ۱۰۵ هزار مدرسه وجود دارد و می‌طلبد سایر دستگاه‌ها و نهادها نیز در ساعاتی از شبانه روز اماکن ورزشی خود را در اختیار دانش آموزان و خانواده‌ها قرار دهند.

خدا بخشی افزود: سرانه ورزشی دانش آموزی باید چهار متر مربع باشد آنچه مسلم است آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند چنین فضایی را آماده و در اختیار دانش آموزان قرار دهد و تمامی دستگاه‌ها باید با آموزش و پرورش همکاری کنند، لذا به دلیل عدم همکاری این سرانه کم رنگ شده است.

وی ادامه داد: سیاست وزارت آموزش و پرورش و تندرستی ایجاد فضای ورزشی در مدارس است. فضاهایی مورد نیاز است که بتوانیم خدمات خوبی را به دانش آموزان بدهیم. ۲۱۰۰ باب فضا در کل کشور را در طرح اولیه شهید سلیمانی آغاز کردیم که نیمی از آنها به مرحله بهره برداری رسیده است. تاکید شده است که تمام مدارس باید فضایی متناسب با زنگ ورزش در آنها ایجاد شود و این در برخی استان‌ها پررنگ و برخی کم رنگ است.

رییس گروه فضا و تجهیزات ورزشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر همکاری و تعامل دستگاه‌ها و ارگان‌ها را داشته باشیم بسیاری از موانع و مشکلات ما به ویژه در زمینه کم تحرکی و چاقی از بین خواهد رفت، چرا که ورزش یک تفریح نیست؛ بلکه یک ضرورت است.

وی در خصوص اهمیت ورزش دانش آموزان، بیان کرد: توجه به ورزش دانش‌ آموزان از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی‌ جلوگیری می‌کند و توجه به دانش آموزان و آموزش و پرورش می‌تواند این آسیب‌ها را رفع کند.

زهرا نصیری