مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اول ذی الحجه، سالروز ازدواج مولای متقیان علی علیه السلام و بانوی بزرگ اسلام فاطمه زهرا سلام الله علیها را تبریک عرض نموده، مختصری پیرامون ازدواج و وضعیت قرمز آن بیان می‌کنیم.

خانواده، نهاد اصیل و مقدسی است که شالوده فرهنگ و شخصیت انسانی درآن تکوین می‌یابد و ازدواج سنت حسنه‌ای است که از دیرباز مورد توجه و تأکید همه ادیان الهی و بشریت در طول تاریخ بوده، هر چند که هیچ‌یک به اندازه آیین اسلام برای آن اهمیت قائل نشده‌اند.

امروزه نیز در جوامع گوناگون، ازدواج مهم‌ترین رویداد زندگی انسانی قلمداد می‌شود.

دین مقدس اسلام یگانه آیینی است که برای تمامی نیازها و غرایز انسانی، راهکارهایی در نظر گرفته و مسئله ازدواج، یکی از آن راهکارهاست که برای اشباع نیرومندترین غریزه انسانی مقرر شده است.

بدیهی است که روح لطیف انسان همانند جسم او دارای نیازهایی است که در صورت تأمین به موقع آن‌ها، می‌تواند به تکامل واقعی دست یابد.

درست به همین جهت، مسئله ازدواج نزد خدای متعال، محبوب‌ترین چیز قلمداد شده است؛ تا آن‌جا که آخرین سفیر او، رسول گرامی اسلام، آن را سنت خود می‌داند و می‌فرماید: «النکاح سُنّتی فمَن رَغب عَن سُنَتی فَلَیس مِنی» (مجلسی، ۱۴۰۳، ۲۲۰)؛ «ازدواج، سنت وشیوهٔ من است. و هرکس ازآن سرباززند، از (امت) من نیست.»

جایگاه مهم و سازنده فردی و اجتماعی خانواده موجب‌شده ادیان مختلف جهان، به‌ویژه دین اسلام بر بایستگی برگزاری آسان و راحت ازدواج و پرهیز از تجملات در راستای تشکیل خانواده توصیه و سفارش کند.

ازدواج مقدمه و لازمهٔ تشکیل خانواده بوده و موفقیت در آن به‌دلیل نقش بنیادین خانواده در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و… از اهمیتی بسیار برخوردار است.

البته ومتاسفانه امروز به دلیل چشم هم چشمی‌ها و سخت‌گیری‌هایی که در ازدواج می‌شود و از طرفی تنگناهایی معیشتی و تأمین مقدمات اولیه برای ازدواج و عدم یافت شغل و درآمد ازدواج در وضعیت و شرایط نامناسبی قرار گرفته است که در بخش آماری به آن اشارتی خواهیم داشت.

باتوجه به این همه تأکید به مسأله ازدواج در دین اسلام، گاه درجریان شکل گیری این امر مقدس؛ آداب و رسوم اجتماعی به عنوان یک فرهنگ، موانعی درشکل گیری یا نهادینه شدن این نهاد می‌گردد که بسیار شکننده و بازدارنده و موجب تأخیر در ازدواج می‌گردد.

از نگاه آموزه‌های دینی به تأخیر انداختن ازدواج برای افرادی که آمادگی آن را دارند، موجب بروز مشکلاتی در فرد و جامعه می‌شود.

با این حال، برای ترغیب جوانان به ازدواج، بیش از پیش باید بر برکات و ویژگی‌ها و دستاوردهای این سنت نبوی تأکید کرد.

خداوند در سوره مبارکه نور می‌فرماید: «آنان که ازدواج را نمی‌یابند، عفت پیش بگیرند تا خدا آن‌ها را از فضل خویش بی‌نیاز سازد».

تردیدی نیست که نه فقط امروز بلکه در طول تاریخ، یکی از بهانه‌ها برای ازدواج نکردن، ترس از مشکلات مالی و تشکیل زندگی و مخارج آن بوده است.

منتها امروزه به دلیل چشم و هم‌چشمی‌ها و کمتر شدن فرهنگ قناعت، عدم امکان اشتغال و درآمد، بالارفتن توقعات از قبیل داشتن خانه و ماشین و… این مسأله مشهودتر از قبل شده است.

قرآن به کسانی که به دلیل فقر و نداشتن امکانات مالی به سمت ازدواج نمی‌روند، تأکید می‌کند که اگر افرادی برای ازدواج کردن، فقیر و تنگدست باشند، خدای قادر و متعال آن‌ها را از فضل خود بی‌نیاز می‌سازد و به زندگی‌شان برکت می‌دهد اما حتی این اعتقاد به سستی گراییده است و بزرگترها هم جرات و جسارت پذیرش این نگاه را از جوانان می‌گیرند از طرفی عملکرد نا مطلوب مسئولان نیز که تورم‌های لحظه‌ای را در پی دارد مزید بر علت خواهد بود؟

ناگفته نماند که ازدواج قدم بسیار مهمی در مسیر رفع بسیاری از مشکلات روانی ناشی از تنش‌های زندگی است.

کما این‌که بر اساس کلام قرآن و اهل بیت (ع)، ازدواج، مقدمه دست‌یابی به سکون، محبت، مودت و آرامش روحی و جسمی است و به خصوص در زمانه پرتلاطم کنونی، این‌ها برای جامعه انسانی حکم کیمیا را دارد و این کیمیا امروز کمتر در دسترس قرار می‌گیرد!

آمار و ارقام گواهی بر وضعیت قرمز ازدواج در کشور است و زنگ خطری است که برای مسئولان و خانواده‌ها به صدا در آمده است و باید برای آن فکری اساسی شود!

راستی برای اینگونه مشکلات که به فاجعه می‌ماند چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ دولت، مجلس یا مردم؟ چه کسی باید راه را برای ازدواج جوانان هموار نماید؟

نهادهای فرهنگی دولتی و حوزه و دانشگاه و… چه وظیفه‌ای دارند و آیا به وظیفه عمل می‌کنند یا دست روی دست می‌گذارند تا فضای مجازی راهی را که دشمن می‌خواهد هموار کند؟ آیا وقت آن نرسیده است که به‌جای ساخت بناهای تشریفاتی غیر ضرور به خانه سازی‌های هرچند کوچک ویژه ازدواج جوانان پرداخته شود و مثلاً برای یکدوره ۵ ساله در اختیار جوانان قرار گیرد تا با دغدغه کمتر وارد فضای ازدواج و تشکیل خانواده شوند؟ کار دولت آینده سخت است چرا که زمین مانده‌ها زیاد است و باید که زودتر جبران گردد، با ایجاد اشتغال زمینه ازدواج فراهم خواهد شد و نشاط واقعی جامعه را فرا خواهد گرفت؟

تیم اقتصادی جناب رئیسی ریاست جمهور محترم منتخب بسم الله، این گوی و این میدان، مردم آماده و امیدوارند لطفاً شما لباس کار و جهاد بپوشید.

مظفر حاجیان