زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، با نزدیک شدن فصل تابستان دغدغه ای که شهروندان را به خود مشغول می کند صرفه جویی در مصرف برق است که این امر کاهش هزینه در خانواده ها و همچنین کمک به صنعت در کشور را در برخواهد داشت . هر سال سهمیه های برق مناطق مختلف کشور در ایایم پیک تعریف می شود و اگر شهرها از این سهمیه تجاوز کنند در اولویت قطعی برق قرار می گیرند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق اصفهان در گفتگو با خبرنگار ربیع در مورد طرح های تشویقی این شرکت در تابستان امسال گفت:شرکت توزیع برق از سال گذشته طرح تشویقی پاداش صرفه جویی مشترکین را آغاز کرد هر مشترک به ازای یک کیلو وات  ساعت مصرف زیر الگوی مصرف،  ۵۰۰ تومان پاداش دریافت می کرد.

مرسل صالحی خبرداد: اما به تمهیدات در نظر گرفته در وزارت نیرو امسال ارقام تشویقی صرفه جویی در مصرف برق به ۴ برابر افزایش یافته و مشترکین به ازای هر کیلو وات صرفه جویی ۲۰۰۰  تومان پاداش صرفه جویی دریافت می کنند .

وی با اشاره به اینکه مباحث صرفه جویی در برق  و منابع تجدید ناپذیر چه رویکرد های تشویقی و چه تنبیهی به فرهنگ سازی و آموزش پذیری شهروندان برمی گردد می افزود:  درسال گذشته در بخش صنعت ۲۷ میلیارد تومان ، کشاورزی ۲ میلیارد تومان ، عمومی و اداری ۷۰۰ میلیون  تومان، تجاری ۶۰۰ میلیون تومان  و مولد های خود تامین ۴/۵ میلیارد تومان پاداش اختصاص یافت.

مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق اصفهان تصریح کرد: جمعا ۳۵ میلیارد تومان پاداش  صرفه جویی به مشترکین پرداخت شده که این پاداش درقبوض برق این مشترکین به صورت بستانکار لحاظ می گردد .

ادارات باید  ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق داشته باشند

وی معتقد است: همراهی بخش مصارف خانگی کمک بسزایی در صرفه جویی برق خواهدکرد؛ شرکت توزیع برق در این راستا کار فرهنگی و آموزش های خانواده ها را از طرح آموزشی در مدارس آغاز نموده است .

صالحی تاکید کرد:طرح صرفه جویی در ادارات نیز به صورت جدی دنبال می شود به طوری که در سال جاری از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ساعت کاری ادارات از ۶ صبح آغاز می شود و بر اساس مصوبه هیات ویزران در بند ۲  کلیه ادارات موظفند ۳۰ درصد برق مصرفی را نسبت به سال گذشته کاهش بدهند و ۶۰ درصد مصرف را نسبت به مصرف روز کاهش دهند .

وی با اشاره به اینکه زمان پیک مصرف برق از ساعت ۱۱ ظهر تا ۲۳ می باشد افزود:مشترکین خانگی می توانند زمان استفاده از وسایل برقی پر مصرف همچون اتو، ماشین لباسشویی را از ساعت پیک خارج کرده و به ساعات دیگری منتقل کنند.

وی از مشترکین خواست که برای کاهش قبوض برق از وسایل قدیمی که خراب هستند استفاده نکنند افزود: اگر باور داشته باشیم که با رعایت مصرف در ساعات پیک، استفاده صحیح از وسایل برقی چه کمک مفیدی به چرخه صنعت برق خواهد داشت بیش از پیش در صرفه جویی مصرف اقدام می کنیم که این مسئله باعث  کاهش هزینه ها و صرفه جویی می شود.

 افزایش مصرف برق زیر سایه وسایل سرمایشی

مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق اصفهان  ادامه داد:از موارد دیگری که در طول تابستان  به وفور دیده می شود روشن نمودن کولر همراه با در و پنجره باز است که تنها هدررفتن برق و انرژی و بالا رفتن هزینه های برق را به دنبال دارد، نکته بسیار مهمی که در رابطه با کولر ها، در فصل تابستان  حائز اهمیت است،  سرویس کامل این وسایل  قبل از شروع تابستان توسط متخصصین می باشد و نکته مهم دیگر برای کولرهای گازی تنظیم درجه  بر روی ۲۴ درجه می باشد که تنها با این اقدام  صرفه جویی لازم در مصرف برق صورت می گیرد .قرار دادن کولر های آبی در دور کند نیز بسیار در کاهش مصرف برق خانگی موثر است .

صالحی با بیان اینکه پیک مصرف از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور است، گفت: در این بازه زمانی به دلیل استفاده از سیستم های سرمایشی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مصرف برق افزایش می یابد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به ضرورت صرفه جویی مصرف برق در بخش خانگی، اظهار کرد: ۳۵ درصد مشترکین برق اصفهان در بخش خانگی قرار دارند.با توجه به اینکه  قطعی برق از سوی دیسپاچینگ مرکزی اتفاق می افتد لذا مردم باید در مصرف برق صرفه جویی داشته باشند تا قطعی سراسری برق نداشته باشیم.

زهرا نصیری