مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از مسائلی که رهبر انقلاب در دیدار معلمان کشورتاکید و به عنوان یک وظیفه اساسی فرمودند زنده کردن احساس «هویت ایرانی-اسلامی و شخصیت ملی» در نوجوانان و جوانان باهوش کشور است، چنانچه فرمودند: در این روند، مسئله زبان فارسی، پرچم کشور و احساس عزت و افتخار به ایرانی بودن مهم است که البته این مسائل با توصیه و حرف حاصل نمی‌شود، بلکه باید مفاخر و سوابق فرهنگی، علمی و تاریخی را به دانش‌آموز تعلیم حقیقی داد.۱۲/۲/۱۴۰۲

بدون شک مهمترین عنصری است که در موجودیت هر جامعه نقش اساسی د ارد هویت آن جامعه است. هویت به منزله شناسنامه و اعتبار یک ملت است. هویت هر ملتی ریشه در تاریخ، باورها، آداب و رسوم آن ملت دارد و همین امر نوع رفتار جمعی و شخصی افراد آن جامعه را با شهروندان یک اجتماع و حتی با جهان اطراف خود را دارد. آنچه هویت شخص را می سازد تاریخ و افتخارات ملی و پیرفت ها و سنتهایی است که با هزینه های سنگینی به دست آمده و آن ملت به آنها افتخار می کنند حال کشف و اختراع و علم باشد یا امتیازات دیگری که ملتی در دین جهان به آن دست می یابند.

وقتی هویت ملی و اسلامی کشور با آن همه داشته های عظیم مورد غفلت قرار گیرد دشمن به راحتی می تواند هویت وارداتی خود را بر جوان و نوجوان و در نهایت به جامعه ما تحمیل کند آنچنانی که در سال های اخیر حرکت خزنده دشمن در این مورد برای همگان قابل لمس بود و جامعه ما را به سمت از خودباختگی کشاند. آموزش و پرورش در انتقال هویت ملی و اسلامی اساسی ترین نقش را دارد که بخوبی نتوانسته است این نقش را ایفا نماید که ضروری است این موضوع مهم را در دستور کار خود قرار دهد و هویت ایرانی اسلامی را در جان و نهاد فرزندان عهزیز این مرز و بوم احیا نماید!

چناچه رهبر فرزانه انقلاب در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ فرمودند: در مورد آموزش و پرورش، یک نکتهٔ کلّی‌ای وجود دارد که بنده روی آن تأکید میکنم، در صحبتها و نوشته‌ها هم تکرار شده این معنا. ما بایستی کاری کنیم که دانش‌آموز ما دارای هویّت ملّی بشود؛ هدف از تربیت دانش‌آموز، از آمدن این دانش‌آموز به مدرسه، به دبستان یا دبیرستان، صرفاً این نباشد که بخواهد درس یاد بگیرد. خب بله، درس هم باید یاد بگیرد، علم هم باید بیاموزد، امّا مهم‌تر از علم‌آموزی یا لااقل در حدّ علم‌آموزی این است که او احساس هویّت بکند، یک انسان باهویّت ساخته بشود در اینجا که هویّت ملّی و احساس اعتماد به نفْس ملّی پیدا بکند و کودک ما از عمق جان، با افتخارات کشور آشنا بشود؛ این چیزی است که امروز وجود ندارد. خیلی از افتخارات هست؛ حالا ایشان اسم مرحوم آقای کاظمی‌آشتیانی را آوردند؛ شما بین بچّه‌های مدارستان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی‌آشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودی‌ای که این مرد و این جوان داشت ــ جوان هم بود ــ می‌شناسند و مثلاً فرض کنید رونالدو را چند درصد می‌شناسند! گاهی اوقات بچّه‌های کوچک خانوادهٔ ما اسمهایی را هم می‌آورند که من حتّی نمیتوانم یاد بگیرم آن اسمها را! قشنگ اینها را می‌شناسند، [میدانند] این چه‌کاره است. ما چرا افتخارات ملّی خودمان را نمی‌شناسیم؟ این خیلی مهم است.

افتخارات تاریخی ایران و اسلامی چیزی است که هویت جوان ما را می سازد؟ ایران و اسلام افتخار دارد که در همه تاریخ علمای بزرگی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و کاشف و مخترع های زیادی داشته که دنیا را به تعجب واداشته است اما این افتخارات شناسانده نشده اند کما اینکه افتخارات بزرگ دوران چهل و چند ساله انقلاب اسلامی به کلی مورد غفلت قرار گرفته و جوان و نوجوان و حتی بسیاری از بزرگسالان ما از آن بی اطلاعند؟ پیشرفت های محیرالعقول در علوم روز از جمله انرژی هسته و نانو، در علم پزشکی و دارو سازی و بسیاری دیگر معرفی نشده اند؟ و مردم بخوبی از این افتخارات و پیشرفت هایی که دشمن را منکوب کرده و ترسانده است نا مطلعند!

در ادامه فرموده اند: یک بخش از این چیزهایی که میگوییم «هویّت ملّی» همین است که افتخارات ملّی را، گذشتهٔ علمی را، گذشتهٔ سیاسی را، گذشتهٔ بین‌المللی را بشناسند، تلاشی که شده و مجاهدتی که شده بشناسند. قضایای انقلاب را چه تعدادی از این بچّه‌های امروز، نسل سوّم و چهارم، درست میدانند؟ از امام بزرگوار، بجز اسم و بجز بعضی از همین تعبیرات ستایش‌آمیز، چقدر اطّلاع دارند؟ از دانشمندان کشور چقدر اطّلاع دارند؟ اینها افتخارات ملّی است. با آرمانهای انقلاب چقدر آشنا هستند؟ خب این انقلابی که توانست این طوفان عظیم را برپا کند، این اقیانوس را به حرکت دربیاورد، شوخی نیست؛ [اینکه] یک حرکت انقلابی بتواند یک کشوری را در تمام اجزائش به حرکت دربیاورد ــ یعنی در دوران انقلاب، راه‌پیمایی‌هایی که میشد، تظاهراتی که میشد، فقط مربوط به تهران یا فلان شهر بزرگ نبود، در فلان روستا هم همین تظاهرات انجام میگرفت ــ این یعنی تلاطم یک اقیانوس.

چه چیزی بود که توانست اینها را این جور حرکت بدهد؟ امام چه کار کرد؟ امام چه میگفت؟ حرف امام چه بود؟ بیست و چند جلد اظهارات امام و فرمایشات امام و نوشته‌های امام امروز در دسترس است؛ چقدر خوانده شده؟ چقدر توجّه شده به اینها؟ آرمانهای انقلاب را بدانند. فقط هم دانستن نیست؛ با اینها آمیخته بشوند؛ این جوان و نوجوان، در دبستان و دبیرستان، آمیختهٔ با این آرمانها بشود و جان او، دل او، با اینها آشنا بشود. خب بله، ما احتیاج به فرمول شیمی و ریاضی و زبان خارجی و امثال اینها هم داریم؛ این حرف ما به این معنا نیست که ما درس را کنار بگذاریم؛ نه درس که لازم است، ما که معتقدیم پرچم علم را باید هر روز بیشتر بلند کرد در کشور، منتها در کنارش پرچم هویّت ملّی، هویّت افتخارآمیز، هویّت انقلابی، هویّت اسلامی هم باید بلند بشود.

حالا این آموزش و پرورش است که باید برای احیای هویت ملی و اسلامی چندین میلیون دانش آموز برنامه داشته باشد و با برنامه ای جذاب کار را به پیش ببرد در عین حال خوبست مسئولان آموزش و پرورش و حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی بگویند در یکسال اخیر و پس از فرمایش سال گذشته مقام معظم رهبری چه اقداماتی د اشته اند؟!

مظفر حاجیان