زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اما ظاهرا مشکلات این طرح با تعویض پیمانکاران هم حل شدنی نیست و بر اساس نظرمسئولان سازمان همیاری شهرداری های   اصفهان تکمیل پروژه کنارگذرشرق نیازمند بودجه کلانی است که با توجه به نوسانات قیمت‌ و تورم بارمالی این طرح سنگین تر شده  و نیازاست که دولت تا ۵ هزار میلیارد تومان دیگر بعنوان سهم ۷۰ درصدی خود در اجرای این طرح مشارکت نماید.

درهمین پیوند مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های اصفهان در گفتگو با ربیع درباره ادامه این طرح با توجه به مشکلات مالی آن می گوید:مسئولان کشور باید به این مسئله توجه داشته باشند که تکمیل کنارگذر شرق اصفهان منافع بسیاری در سطح ملی و استانی دارد که یکی از مزایای آن اتصال کُریدور شمال – جنوب کشوراست که با تکمیل این قطعه محقق خواهد شد.

رسول جهانگیری، اما با توضیح اینکه تکمیل کنارگذرشرق یک طرح سنگین است که نیاز به منابع ملی دارد و باید دولت در این زمینه مشارکت نمایدتا بتوان این طرح را به جلو برد افزود: در غیر این صورت  تامین بارمالی بالای این طرح از توان این سازمان خارج است.

مشارکت دولت برای کنار گذر شرق باید به ۵ هزار میلیارد تومان برسد

وی افزود:درارزیابی های صورت گرفته در سال های قبل مشارکت ۶۰۰ میلیارد تومانی دولت در این طرح در نظر گرفته شده بود که با توجه به هزینه های تورمی این ارزیابی اکنون تا۵ هزار میلیارد تومان دیگراست که باید بعنوان سهم ۷۰ درصدی دولت نیازدر این طرح وارد شود .

جهانگیری،  با اشاره به اینکه بخشی از هزینه‌ های این طرح در زمینه تامین میلگرد، آسفالت و قیر است و بخش دیگر به آزادسازی مسیر آن اختصاص دارد که در محدوده‌های شهری، کشاورزی و ویلاها قرار دارد وهزینه‌های مضاعفی را به این طرح تحمیل می‌کند تاکید کرد: در صورتی که دولت برای تامین منابع و افزایش قدرالسهم در تکمیل این طرح وارد میدان شود امیدواریم  تا ۲ سال آینده این کنارگذر تکمیل شود و مردم بتوانند ازآن استفاده کنند

این مقام مسئول اعلام کرد: زمین های کشاورزی با احداث این کنارگذر به دو نیم تقسیم شده است که نیاز به احداث آبراه و دسترسی محلی برای آنها وجود دارد، ضمن اینکه حدود پنج کیلومتر انتهایی این پروژه از منطقه حفاظت شده محیط زیست عبور می کند که باید تصمیم گیری ملی در باره آن انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تکمیل این کنارگذر دستاوردهای خوب و ارزشمندی را برای استان و کشور بدنبال خواهد داشت، بیان کرد: پیگیری لازم برای جلب کمک اساسی از وزارتخانه‌های مسوول بویژه وزارتخانه های راه و شهرسازی و وزارت نفت در حال انجام است تا بتوانیم قدرالسهم دولت و مشارکت ۳۰ درصدی دولت را بیفزاییم.

بودجه های قطره های چکانی برای تکمیل کنار گذر شرق راه به جایی نمی برد

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های اصفهان با اشاره به اینکه اعتباراتی که تاکنون توسط سازمان همیاری ها به این پروژه تزریق شده پاسخگوی هزینه‌های تکمیل این بزرگراه نیست و تنها کفاف نگهداری کارگاه‌های پروژه را می‌دهد گفت: مدیریت استان در این زمینه همراهی خوبی را با سازمان همیاری شهرداری‌ها دارد اما منابع تکمیلی پروژه باید بیشتر بصورت ملی و استانی تخصیص پیدا کند .

وی ادامه داد: این سازمان تاکنون دارایی‌های بسیاری را در دو سه سال گذشته صرف این پروژه کرده و بسترسازی و آزادسازی‌هایش را انجام داده و در زمان حاضر نیاز به عزم جدی برای پیگیری مطالبات ملی و استانی آن است و باید از ظرفیت های قانونی ملی و استانی در این زمینه استفاده کنیم.

اعتبارسنجی طرح کنارگذرشرق از ابتدا به درستی انجام نشده بود

جهانگیری همچنین به این موضوع اشاره داشت که بیش از ۸۰ دهنه پُل بزرگ و کوچک در محدوده ۳۰ کیلومتری این پروژه احداث خواهد شد که در نوع خود بی‌سابقه است با توحجه به احداث این تعداد پل اعتبارسنجی انجام شده برای این پروژه با توجه به توپوگرافی و موقعیت کشاورزی منطقه، از ابتدا بدرستی انجام نشده است.

 وی با تاکید به اینکه ساخت راه ها به عنوان یکی از زیرساخت‌ها و عوامل توسعه یافتگی کشور محسوب می‌شود تصریح کرد: پروژه‌های بزرگ راه‌ها و کنارگذرها موجب جلوگیری از هدر رفت سوخت می‌شود و تکمیل این پروژه در اصفهان صرفه‌جویی زیادی در مصرف گازوئیل و بنزین دارد که با توجه به صرفه‌جویی و مدیریت مصرف انرژی که تکمیل اینگونه کنارگذرهاا بدنبال دارد باید وزارتخانه های مرتبط بخش عمده هزینه احداث این پروژه‌ها را بپردازند.

زهرا نصیری