حکمت الله زمانی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در این نوشتار بر آنیم ، تا گزارشی کوتاه از دیدگاه اهل خرد  در زمینه شخصیتی  کارساز عرضه کنیم .

حاج عبدالحسین احمدیان ، فرزند حاج نعمت اله و از مادری به نام حاجیه خانم جمیله اسماعیلی در دوازدهم اسفتد ماه ۱۳۱۹ش در دهاقان متولد شد .

احمدیان ، با توجه به مهاجرت خانواده به شهرآبادان از فرصت ها استفاده کرد ؟!  روزانه کار(کفاشی) می کرد و شبانه  درس می خواند تا ششم ابتدایی را گرفت و زبان عربی را در حد مکالمه ازمردم عرب زبان آن شهرستان آموخت . (۱)

پس از پایان سربازی به زادگاه خود بازگشت و با بانو عفت داوودی ازدواج کرد و صاحب پنج فرزند ، سه دختر و دو پسرشد . در سال ۱۳۴۶ از طریق انجمن بهداری شهرضا  دردهاقان رسما مشغول به کارشد ، و درحین خدمت در مدرسه شبانه موفق به اخذ دیپلم ادبی شد .

ازفعالیت های غیر برنامه : همکاری برای احداث یک باب درمانگاه (شهید بشارت) در زمینی به مساحت ۵۶۰۰ متر مربع با زیر بنای پانصد و هفتاد مترمربع  درسال ۱۳۵۱ مورد بهره برداری قرار گرفت . وی در سال ۱۳۵۳ در اصفهان در قسمت دبیرخانه سپاه و بهداشت دعوت به کار شد .

اما ، در باب مقام و درجه ایمان دو فرزندش «شهید محسن و مسعود  » که با تمام وجود در نهایت خلوص نیت ، کوشا بودند و با شاگردان دیگرسردارکریم نصر که در همسایگی با هم  حشر و نشر داشتند همسو شدند. در ضمن آخرین برادرش ، ابراهیم نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمد . احمدیان در روزگاری نه چندان دور صاحب یک پسر و یک دختر شد . وی در سال ۱۳۶۰ش اصفهان را ترک کرد و در زادگاه خود «دهاقان»ساکن شد و در شهرضا به عنوان مسئول تدارکات شروع به کارکرد . نامبرده ضمن انجام کارهای تدارکاتی اقدام به گرفتن زمین در شهرضا و حومه پرداخت . تعداد ۳۶ پروژه خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی و بیمارستان صاحب الزمان شهرضا را «کارهای امور ساختمانی » دروقت اداری و غیره ، تحویل گرفت و به اتمام رسانید . تا این که در سال ۱۳۷۴ بازنشسته شد .

احمدیان از دیدگاه دیگران :

دکتر محمدحسین حریری

– پزشک داروسازبا ۳۹ سال سابقه خدمت در پست های مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا در دو دوره سال های ۶۹،۷۰،۷۱،۸۱،۸۹،۹۰،۹۱ و مدیربرنامه و بودجه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان – مدیر بهره وری دانشگاه قایم مقام معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، معاون توسعه و پشتیبانی سازمان غذا و داروی کشور .

ایشان در وصف احمدیان چنین می گوید :«درسال ۱۳۶۳جهت خدمت در شبکه بهداشت و درمان که بنام بهداری شهرضا معروف بود ، مشغول خدمت و پس از مدتی کوتاه با آقای حاج عبدالحسین احمدیان که مدیر تدارکات و مسئول امور عمومی شبکه بود آشنا شدم ، فردی فعال ، متعهد به کار و به معنای واقعی کلمه با صداقت . چرا که ؛ در مقوله صداقت به فردی اطلاق می گردد که در فکر و اندیشه ، در عمل و انجام امور و گفتار یکسان عمل کند صداقت پیشه بود ، عدالت را مدنظر داشت ، ملجا و پناه کارکنان بود ، به راستی مردی با فضیلت بود . تا مدت ها نمی دانستم او پدر شهید است ، هیچ کجا ابراز نمی کرد و برای خدمت سر از پا نمی شناخت و شب و روز در خدمت بود در سال ۱۳۶۴ شهرستان شهرضا به عنوان نمونه . در طرح ایجاد شبکه نمونه براساس الگوی سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت و آقای احمدیان دررأس تدارک و تأمین این مهم بود و برای اولین بار سیستم شبکه بهداشت و درمان در سطح شهرستان کامل شد ، و این مهم با فعالیت های مهم شبانه روزی این مرد بزرگ انجام شد، به طوری که کلیه مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت ساخته و کامل گردید و ملزومات آن ها تأمین شد و مردم شهرستان و به ویژه روستاییان از آن سود بردند و شاخص های مهم بهداشتی در شهرستان به سرعت رو به بهبودی نهاد ، به طوری که مرگ و میر کودکان کاهش یافت و مراقبت های سرسخت در مورد مادران باردار به خوبی انجام و شاخص های واکسیناسیون و امور بهداشتی ارتقاء یافت . در قسمت درمان باعث گردید تا بیمارستان حضرت صاحب الزمان (عج ) که در اوایل دهه شصت تخریب گردیده بود و سالها معطل مانده بود ، بازسازی گردیده و بخش های جدید در آن احداث گردید و به دستگاه های جدید و برای اولین بار بخش ccu در آن احداث گردید . در سال۱۳۷۵ به افتخار بازنشستگی نایل آمد ، اما برای او هیچ فرقی نمی کرد که در چه حال خدمت کند ، او که باعث احداث زایشگاه در دهاقان شده بود ، بنیانگذار احداث بیمارستان دهاقان شد و با بودجه شخصی خودش مرکز فوریت های پزشکی که شامل تخت های بستری رادیولوژی و آزمایشگاه دهاقان را نیز راه اندازی کرد .

به خاطر دارم ، پس از اعلام دهاقان به عنوان شهرستان بلافاصله شبکه بهداشت و درمان دهاقان را در محل جدید مستقر نمود که به راستی سبب تعجب همگان بود ، اینجانب شاهد بودم که درست چند روز پس از اعلام شهرستان دهاقان ، شبکه مشغول کار شد چرا که او از سال ها قبل در گسترش مراکز بهداشتی درمانی دهاقان این موضوع را پیش بینی کرده بود و شبکه در محل مرکز شماره ۲- استقرار یافت . همکاری خود را همچنان با بخش سلامت ادامه داد و اکنون بیش از نیم قرن است که در خدمت مردم و به ویژه دربخش سلامت خدمت می کند .

نگارنده : با عنایت به این که دهاقان در سال ۱۳۸۲ بخش تبدیل به فرمانداری شد ، طبق قانون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهاقان نیاز به بیمارستان و اورژانس و کلینیک تخصصی و ccu،icu بخش دیالیز را لازم داشت که ، با توجه به پیگیری های شبانه روزی به همراهی مدیران شبکه وقت و لطف پروردگار اکنون بیمارستان با ظرفیت ۳۲ تخت شامل اورژانس و دیالیز با شش تخت و زیر بنای۳۳۶ «دیالیز»مترمربع و قسمت کلینیک  تخصصی با ۱۷ اطاق پزشکان متخصص مورد بهره برداری قرار گرفته است و طبقه اول آن که شامل ccu،icu می باشد ، آماده تجهیزات می باشد ، که جمعا مساحت آنها ۱۳۰۰ متر مربع می باشد و سالن اجتماعات که مساحت آن صد مترمربع می باشد ، با حضور وزیر وقت افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت . تا کنون هفتاد و پنج درصد از طریق کمک های مردمی وصول و هزینه شده است .

سید مرتضی میرلوحی ، کارشناس برنامه و بودجه

شناختی که من از احمدیان دارم انسانی متقی ، پرهیزکار ، مومن و درستکار ، فرد فرهیخته ، مردمی ، نیکوکار و نیک اندیش هستند . خداوند به من توفیق داد ، به عنوان یک کارشناس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، چندین سال در خدمت این بزرگ مرد باشم در ارتباط با کارهای عمرانی بهداشتی و درمانی – شهرضا و دهاقان – ایشان مسئول تدارکات و امور ساختمانی شبکه بهداشت و درمان شهرضا بود ، تعداد زیادی خانه ، مرکز و پایگاه بهداشت و هم چنین یک باب اورژانس در دهاقان با حداقل قیمت شروع و به اتمام رسانید . من یقین دارم و مطمئن هستم ساختمان هایی که ایشان ساخت ، در ارزانترین و با کیفیت ترین حالت ممکن تمام شده در این دو شهرستان (شهرضا و دهاقان) بود که ایشان الگو بود در ارزان سازی و خوب ساختن واحدهای بهداشتی و درمان : به عنوان پدر دو شهید یک پیکان صفر کیلومتر که آن را فروخت و با هزینه آن مرکز اورژانس دهاقان را ساخت . هر کاری که آقای احمدیان انجام داد مورد تایید من و دفتر فنی دانشگاه و ذیحسابی دانشگاه بود. چرا که ایشان مرد تقوا بود.

علی اصغر قاسمیان ، فرماندار سابق دهاقان

پیامبر اکرم (ص) فرمودند «خیرالناس انفعهم للناس» : بهترین مردم کسانی هستند که بیشتر به مردم سود برسانند . آقای احمدیان ، یکی از مصادیق انسان هایی هستند که وجودشان برای مردم و جامعه مایه خیر و برکت است .دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان که اکنون نگینی در انگشتر این شهرستان و کشور می باشد یکی از بانیان اصلی آن احمدیان است .

احمدیان وجودش را وقف مردم خصوصا طبقه محرومین کرد . از جمله خدمات ماندگاروارزشمند ایشان در حوزه کمک به زندانیان جرایم غیر عمد و خانواده آنان ، مشارکت و جذب کمک های خیرین در قالب بسته های حمایتی می باشد و همچنین مشارکت در برنامه های جشن گلریزان برای آزادی زندانیان است . احمدیان به عنوان نایب رییس خیریه حضرت فاطمه زهرا (س) فعالیت های خوبی در زمینه جذب حمایت های خیرین به منظور پرداخت مالی به نیازمندان خصوصا در حوزه درمان دارند .

در کتاب «سروهای سربلند» . تالیف و تدوین ابوالفضل نجاری ، درصفحه ۳۵، ۳۶و ۳۷ سال ۱۳۹۰از احمدیان آورده است :

« سال ۱۳۶۶ جمعی شکل گرفت که در رأس آنها برخی اعضای آموزش و پرورش آقایان ، رضا حسینی ، عبداله زینعلی ، حسین امیری ، احمدیان و همچنین بخشدار وقت آقای نوری بودند . زمزمه تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی تازه به دهاقان رسیده بود . افراد برای پیدا کردن زمین مناسب جستجوی خود را آغاز کردند . ابتدا زمینی حدود یک هکتار، نزدیک دهاقان پیدا می کنند .  احمدیان به سه دلیل مخالف این زمین بود ؛ اول اینکه مساحت آن کم بود ؛ دوم اینکه او معتقد بود با آمدن دانشجو یانی از نقاط مختلف کشور و تضاد فرهنگی میان آنان و فرهنگ عمومی شهر دهاقان ، نزدیکی دانشگاه به شهر مشکل ساز خواهد بود ؛ سوم اینکه او فکر می کرد هر چه دانشگاه دورتر از شهر باشد امکان رشد و توسعه شهر و دانشگاه بیشتر خواهد بود ؛ این گفتگو نشان از صداقت وی بود .

در نهایت  احمدیان به اتفاق دکتر محمداسماعیل انصاری ، «نخستین رییس دانشگاه آزاد دهاقان» موفق می شوند از کشاورزان منطقه ۲۷ هکتار زمین هدیه بگیرند . بعدها زمین شهری ادعا می کند که مالک زمین مذکور است . دانشگاه مجبور می شود ، زمین ها را از زمین شهری بخرد با این تفاوت که موفق می شود سند زمین را در اختیار بگیرد .

احمدیان عضو هیئت مؤسس دانشگاه بود  . شش سال نیز به صورت رایگان وظیفه کارپردازی و تدارکات دانشگاه را عهده دار بود.

او ، چون به زبان عربی آشنایی داشت . از طرف کاروانیان به عنوان خدمه ، معاون یا راهنما ،۱۵باردرامر حج واجب در خدمت زوار بود و ۴ بار حج عمره و۲۰ مرحله زائر به کربلا برد .

سخن آخر :

و اکنون نیز همچنان در خدمت رسانی در امر بهداشت و درمان کوشا می باشد .

حکمت اله زمانی